| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köra med eller utan Bromsservo.. ?
|
7006 besök totalt |
|
Hejsan, Jag håller på och bygger lite på en Audi Quattro Coupé. Har en fråga angående bromsservo bälgen. Kan man köra utan bromsservot och bara med bromscylindern eller blir detta alldeles för tungt för foten? Hade ABS innan men pockade bort allt så nu har jag bara cylindern som jag tänkte koppla in mina nya D2 Bromsar på.. Vad tror ni om detta ? // Jim _________________ //Jim Helt Banänas änna
|
||
|
Inga problem att ta bort servot
Dock kan du behöva ändra utväxlingen på pedalen. Hur mkt kan man räkna på, men det brukar vara enklast att justera höjden på tryckstången i pedalen och testa sig fram. Man kan också justera med en bromscylinder med annan stl. Varför inte löpa linan ut och montera en våg när du ändå ska ta bort servot. Då löser du allt med dom bromscylindrar du väljer. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Hej Tackar för svaret..
Ja jag har för mig att jag har sett att man kan skruva lite på stången som är ansluten till pedalen för att justera.. Det känns ju skönt att slippa den stora bälgen och man slipper köpa en från skroten.. komforten i bilen e ju redan åt helsike hehe.. så varför inte köra hardcore på allt annat.. okej våg låter fint. kanske blir något man kan installera senare då
//Jim _________________ //Jim Helt Banänas änna
|
||
|
Re:
Inte alls om dom upptäcker det
Har man inte byggt om för mycket så kan man ju skruva tillbaka det när man ärar bilprovningen med årets visit Har byggt om mycket har man antagligen andra saker att oroa sig för
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
För att få ökad utväxling flytta tryckstången närmare den ledpunkt som pedalen är upphängd i
så att avståndet mellan foten & tryckstången ökar då blir det större tryck vid samma pedaltryck _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
okej.. har kollat lite på det.. nere i garaget nu.. jag testar med detta. så får vi se hur det funkar..
Njaeeoo hehe.. har byggt om rätt mkt.. besiktingen är en helt annan femma tror inte dom kommer att gilla något på min bil .. Men får se vad man gör åt detta i framtiden
|
||
|
okej.. har kollat lite på det.. nere i garaget nu.. jag testar med detta. så får vi se hur det funkar..
Njaeeoo hehe.. har byggt om rätt mkt.. besiktingen är en helt annan femma tror inte dom kommer att gilla något på min bil .. Men får se vad man gör åt detta i framtiden
|
||
|
Jag byggde om min Audi 80 quattro förra vintern genom att ta bort bromsservot (för att slippa kompromissa med insugsbygget)
http://www1.garaget.org/archive/3/28 Där är en bild (tyvärr har jag ingen bättre för tillfället pga serverkrasch) Jag gjorde helt enkelt bara en ny adapter istället för bromsservot och skruvade fast orginal bromscylindern på den, det blev bra och jag behövde inte dra om några bromsrör eller liknande. Första provbromsningen var lite läskig, visade sig att det var kvar lite luft i systemet och då bettade det inte så bra, men med allting luftat ordentligt så gick det betydligt bättre. Jag körde i somras utan att ändra utväxling på pedalen, det är ingenting jag rekomenderar utan flytta upp fästet på pedalen en cm eller liknande. Det är min plan iaf, men man har fått lite ideér om att kanske byta ut hela bromssystemet och därmed sätta in bromsvåg, får se hur det blir med den saken. /Jocke _________________ Joakim Eriksson Audi A6 2.4 - 1999 Audi 80 Competition - 1994 Audi S6 2.2 20vt - 1996 |
||
|
_________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + EV6 Sodi DD2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7006 besök totalt |