Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mitt drömbygge som ska bli verklighet, söker tips m.m.
<<   1, 2
7915 besök totalt
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Ja men dåså... Bygg! Så kan du köra med Hatchbaken lite på bana medans du bygger din racer Mazda.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
hehe det blir nog så

Du råkar inte sitta på några tips ang. hur jag ska föra över fästpunkterna från bmw'n till mazdan?

Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Mäta

Lycka till

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Ja, mät sen titta hur det är byggt på E34.

Det sitter en specialbult som bakvagnen är upphängd i. Den har ett löst bultat fäste under (set ut som en stor bricka) som bultas i tröskeln. Jag rekommenderar att du använder detta, och absolut just den original bulten. Kanske kapa ur hela skiten från E34 och svetsa in det på något sätt i Mazdan. Men var riktigt riktigt nogrann, så det kommer absolut rakt. Annars kommer hela bakvagnen snett, och det vill du ju inte då den inte går att justera. (om man inte bygger om en del )

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Hej igen.
Det blev en Toyota Supra mk3 targa -89 mkt för att den har dubbla a-armar orginal, turboladdad motor och bromsad diff.
Nu är det så att det känns lite vemodigt att sätta kapen i en så pass fräsh bil som går rätt bra i det skick den är i nu. Är det helt idiotiskt att tro att man kan få en sån här bil att fungera bra på bana?
Tjänstevikten i dag är på 1720kg vilket är tungt :/ men det går att lätta en del, ca 100kg verkar gå att ta bort utan att kapa någonstans.
Vill ju som sagt ha en gat/ban-bil.

om jag bygger in det i mazdan så borde vikten hamna mellan 1400 och 1500kg med marginal och utan lättning.

Det kommer ta längre tid att få mazdan körklar, men då blir den å andra sidan amatör reggad, lättare och diskretare.

De planer som inte påverkas av vilken kaross jag väljer är: Motor (trimning efter simulering), hjulupphängning (optimering efter simulering) och bromsar.

Ang. motor så är det lite friare i mazdan så länge den klarar 15kW/100kg.
Ang. hjulupphängningar så skiljer vikten på bilen men principen blir den samma.
Ang. Bromsar så kräver supran mer uppgradering än mazdan.

Något som hittar in i bilen oavsett kaross är en bur.

En stor nackdel med att bygga om mazdan är att om jag skulle krasha någon gång så är det inte bara att skaffa en ny kaross, då måste jag bygga om allt igen.

Har ni några tips och synpunkter på hur man ska göra i en sådan här situation för att välja?

Porsche 924 1978
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Kan tillägga vad jag måste göra i båda fallen med tanke på supra grejerna:

Renovera bromsar
Se över motor och göra en service, bygga om oljesystemet
Plocka ner hjulupphängningar, fräsha upp, byta bussningar osv.
Bygga nytt avgassystem
Se över all el

säkert ett antal fler punkter som jag inte kommer på just nu

Porsche 924 1978
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Bygg på supran.

Du kan lätta otroligt mycket. Det finns mängder med tips på Rejsa om hur man lättar, och vad som ger skillnad. Börja med stolar och elhissar och sånt skit. Sen gissar jag på att bakluckan väger hur mycket som helst. Plocka av gasfjädrarna och känn på den. Om du bygger om targa taket till ett utan lucka kommer det bli mycket lättare, du ska väl ändå ha bur i den?

Viktigast: Lägg ut en projaket tråd om allt.

(men strunta i mazdan, kör en lättad supra, du kommer inte att ångra dej, dessutom blir den ju körklar till sommaren)

edit: stavfel, mycket stavfel

www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Tack Cammo

Det får nog bli så, då blir det lättare att trimma stegvis också så att jag hinner anpassa mig och lära mig att köra bilen

Ja, det blir en bur i supran.
Stolarna väger multum, bara förarstolen väger ca 30kg, men den kan kramas :P
Bakluckan med sin stora ruta har en liknande vikt.
Targan får nog stanna ett tag, kan vara trevligt på sommaren, måste iaf prova :P

Projekt tråd blir det garanterat. Lägger nog även upp en tråd om den andra mazdan som jag kommer köra medan jag pillar på supran.

Den blåa mazdan får nog fortsätta sin resa mot roligare orginal

Porsche 924 1978
Citera
Zanzibar
råby
Här sen Dec 2008

Supra med bakhjuldrift eller 4WD?

Sverige
Här sen Aug 2003

Jag tycker du ska satsa på supran med tanke på att den har förutsättningar att bli en rolig banbil
trots sin vikt.

Att hålla den rullande är nog inte fel hamnar den på pallbockar är risken överhängande att den blir
kvar på dom i flera år bättre att hålla den rullande & göra förändringar mellan banträffarna
Har testat båda varianterna & med rullande bil var det roligare

Pga vikten så hade jag börjat att se över bromsarna

Belägg som tål hög temp är viktigt för att slippa brombortfall t.ex Carbotech XP8/XP10(www.peansweden.se)
Bromsvätska med hög kokpunkt
Se till att bilen har friska skivor
Kolla även över bromsrör & slangar att dom håller måttet
Åter då pga vikten fixa kylning till bromsarna de håller så mycket längre då

För att få ner vikten så gott det går hade jag rensat ur allt som går ur skuffen
samt minst båda framstolarna i kupén du nämde tidigare att de vägde 30 kg st
Montera istället en riktig race stol väger ca 10kg ink sidomontage.

Du borde utan vidare kunna få ut en 100kg

Vanliga däck funka att åka på men r-däck är så mycket roligare så en uppsättning sånna vore inte
fel att ta med i budget. Ett par extra 8*17 fälgar & 235/40-17 finns för 1895:-/st hos (www.snowdragon.se)

Med r-däck brukar chassit kännas mjukt så styvare fjädrar inte nån mjuk väghållingssats för dom är ändå för mjuka för att åka på bana med.

Med seriös lättning borde det gå att få ut en 400-500 kg ur bilen med tanke på att den
väger 1750 kg från början

Sen är det ju inte så svårt att hitta rejält med hästar i motorn när man fått ordning på
chassit & vant sig vid bilen.

Sen ska man ju tänka på att bilen blir bra myckat piggare när man lättat ur den både vad gäller acc,broms & kurvtagning som bonur så håller både däck & bromsar längre.

Lite exempel

1750 kg 235 hk 7,45 kg/hk orginal vikt
1650 kg 235 hk 7,00 kg/hk -100 kg
1550 kg 235 hk 6,60 kg/hk -200 kg
1450 kg 235 hk 6,17 kg/hk -300 kg
1350 kg 235 hk 5,74 kg/hk -400 kg
1300 kg 235 hk 5,53 kg/hk -450 kg
1590 kg 286 hk 5,56 kg/hk som referens bmw M3 -94

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Zanzibar:
Den behålls med rwd.

Michael Bäck:
Tack för tipsen
Dock har den redan hamnat på pallbockar All inredning förutom dörrsidor, några paneler vid taket och instrument panel är redan ur. Jag är dock tveksam ang. vikten på stolarna, kanske är 30kg för båda, men å andra sidan var jag ganska ivrig när jag rev ur dom så dom vägde nog en del ändå. Alla asfalts mattor förutom de som är dolda av instrument panelen är borta (den säcken blev hyffsat tung).
Bakvagnsbryggan är nere och den är snart helt rensad. Diffen och 4 av 8 länkarmar sitter kvar.
Den mesta av rosten i höger hjulhus är bortkapad och vid nästa pass ska jag börja svetsa igen. Även underredsmassan är borta från det hjulhuset. Sen behöver jag reparera motsvarande rost i det vänstra hjulhuset och efter det är nog all rost borta.

Underredsmassan ska bort från hela bilen, alla skarvar ska intermittenssvetsas och sen ska allt lackas (men jag väntar med det synliga av karossen). I samma sväng kommer alla slangar och rör under bilen ses över. Bränslerören byter jag nog ut helt.

Motorn ska få en större service samt uppgradering av oljesystemet. Nytt avgassystem och nya tryckrör kommer att öka på effekten en del.

Dämpare och fjädrar ska bytas ut då de som sitter fram är väldigt slitna, så pass slitna att det blir lite läskigt att köra. Det blir dock ett budget alternativ i början, coilovers av märket xyz/k-sport/d2. Bussningar uppgraderas i samband med uppfräshning av hjulupphängningarna och det blir nog även solida bussningar till bryggan.

Målet är att kunna köra lite i juli-augusti om jag har tur. Jag har iaf en garageplats nu så mitt meckande styrs inte längre av vädret vilket har gjort mig överlycklig (har meckat bil sedan 2003).

Under tiden kommer jag att köra med min andra bil som är en relativt kraftigt uppgraderad mazda 626.

Bromsar till supran kommer att uppgraderas innan bilen ban-premiär, men renovering av bromssystemet samt uppgradering av bromsslangar blir av innan den kommer ner på hjul igen. R-däck får också vänta till ban-premiären.

Senare kommer även en bur att hitta in i bilen och då kommer det även att bli lite mer lättning, lite seriösare.

När jag har vant mig vid de hästar som bilen levererar då jag börjar köra den och kan hantera dom kommer motorn att renoveras och uppgraderas. Hoppas dock på att få tag i en extra motor som jag kan bygga på vid sidan av utan stress.

Båda bilarna kommer att få en varsin tråd här på rejsa, ska bara skissa färdigt på dom.

Tack igen för tipsen

Porsche 924 1978
Citera
cocoanton
Kista, Stockholm
Här sen Mar 2004

Ja, det ska bli kul och se om det blir ett banmonster av supran!

alltid kul med fler galna projekt i garaget... thumbs up

Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Trådstartare
tack så mycket, det tycker jag med

nu finns en grovhuggen projekt tråd här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=742097#742097

Porsche 924 1978
Citera
Skruva banåkabil
Mitt drömbygge som ska bli verklighet, söker tips m.m.
<<   1, 2
7915 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande