| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Grada in kamaxeln med ställbart kamdrev
|
3159 besök totalt |
|
Jag har fastnat i mitt motorbygge och behöver hjälp. Jag ska ställa in kammen på en M10 motor med Dr Schrick 304 graders kam. Enligt spec så är ventillyftet 2,9 mm vid ÖD. Jag har gjort följande: *Nollat motorn *ställt in ventilspel 0 där jag ska mäta ( insug på 1ans kolv) *mätt med indikatorklocka på vipparmen För att göra det enklare att förklara kommer här lite bilder. Här är noll på min indikatorklocka...alltså 4,1 mm när motorn står nollad.
Här visar klockan att ventilen lyfter 0,8 mm när 1ans kolv står i ÖD
Här ser man hur kammen står nu
Kammen har nu snurrat 180 grader. Dvs markeringen står rakt ner.
Gör jag rätt? om så är fallet måste jag fräsa längre hål i drevet då det nu visar 2,1 mm fel.. Tacksam för hjälp i denna fråga, Mvh Micke |
|
För det första bör du mäta på ventilen, ej på vippan mot kammen för det är en viss utväxling i vippan.
Mät på ventilfjäderbrickan. Du ska mäta på insuget på cyl 1. Sen ska du nolla din indikatorklocka när kammen är nere på bascirkeln på kammen, dvs vid 0 lyft, sedan snurrar du motorn tills den är nollad och avläser lyftet på ventilen. Vippan ska då precis ha börjat på uppfarten på rampen på kammen. Göran Lövgren tror jag det var som skrev denna guide då jag hjälpte honom tidigare. http://medlem.spray.se/bmw02hemsida/filer/goran/injustering_av_kamaxel.htm _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
|
Hmm..ok. Jag har gjort som du beskriver förrutom att jag mätt på vippan och inte fjäderbrickan då.
Men när motorn är nollad och ettans och fyrans kolv är i topp, så ligger vippan på kammens bascirkel. När man sen snurrat remskivan ett varv så så är insugsventilen öppen 0,8 mm. Och ytterligare ett varv till så är vippan tillbaka på kammens bascirkel. Ni får ursäkta om jag verkar dum, men förstår inte riktigt.
//Micke |
|
rätt ventilspel ska du börja med att kolla..
sen ta ut ett riktigt öd. jag brukar gör det genom två märkningar. jag sätter antingen i en jsuterbar plugg i tändstiftshålet eller mäter med indikatorklocka. tar ett värde precis innan kolven vänder uppåt. sen backar jag motorn mot stoppet eller mot givet värde. märker ut dessa mot en fix punk, mitt emellan är öd. försök inte ta ut öd gneom att avläsa när indikatorklockan stannar..! efter att ha riggat upp klockan mot ventilen i samma vinkel mot ventilen kan du börja mäta. backa motorn tills ventilen är stängd, noll klockan, vrid motorn till öd och läs av lyftet.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3159 besök totalt |