Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
25 besök senaste veckan (344731 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 25, 26, 27  Nästa>>
   
Golf racing
Bjärred



Här sen Sep 2005
Inlägg: 328



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Jan 2009 18:30     Citera

oj oj här går det undan.. nu blev jag stressad...


Vackert jobbat


_________________
Marty Cronvall
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Jan 2009 20:57     Citera

Batterihylla klart! Batteriet placerades så långt fram som möjligt av viktfördelningsskäl. Hållaren är avtagbar för att kunna demontera kylrören.
Nu väntar jag på svar från leverantören av dämpare och fjädrar... men jag ska nog kunna hitta på något att göra så länge...





_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robban1
knutstorp



Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Tipsa Facebook   Inlägg  18 Jan 2009 22:22     Citera

Tjena

Detta e så jeval snyggt, kommer nog på garage besök en dag , vad har du fått de övre generator fästet ifrån(de du spänner den med)

Ha det gott


_________________
R Malmström
MSCC
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ESCoRTMK2MANNEN
Bromma



Här sen Apr 2007
Inlägg: 944



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2009 08:40     Citera

Först måste jag säga grymt bygge.

sen har jag en fråga om ni ska ha nåt värmepaket i bilen om ja vad för nåt??


_________________
BJÖRN PALMQVIST

Tack till:SDV,NIKABmotor,
RAIDOPOWER.COM,Do88.se
Kudoz.se,Mocomp.se m.m.
Jag kommer blåsa i från er alla!!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
cocoanton
Kista, Stockholm



Här sen Mar 2004
Inlägg: 281



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2009 14:59     Citera

Stiligt som fasen, Porsche 356 är ju lite av en drömbil och detta är ju ännu bättre än en replika "orginal", modern räser med klassika former. Ska bli kul och se fortsättningen och den färdiga produkten!

Keep up the good work!


_________________
Anton Kindblad
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jan 2009 20:42     Re: Citera

Robban1 skrev:
Tjena

Detta e så jeval snyggt, kommer nog på garage besök en dag , vad har du fått de övre generator fästet ifrån(de du spänner den med)

Ha det gott


Tackar! Det är ett aningens modifierat orginalfäste från Toyota Corolla (samma bil som generatorn kommer ifrån). Själv é bäste dränng...

ESCORTMK2MANNEN skrev:
Först måste jag säga grymt bygge.

sen har jag en fråga om ni ska ha nåt värmepaket i bilen om ja vad för nåt??


Det är ett SFRo krav att man har "avfrostning" (avimning) på framrutan... Jag håller faktiskt på att designa ett värmepaket just nu... Det blir ett egenplastat glasfiberhus med Volvo 740 värmeelement (hade ett sådant liggande) med Biltemas motorrumsfläkt. Fläkten blir dock inte integrerad (det blir slang mellan fläkt och plasthuset) för att jag lättare ska kunna uppgradera med en starkare fläkt om det behövs. Fläktstyrningen blir mha Volvo 740 reglage och effektmotstånd (som det används orginal). Värmekran och munstycken köper jag nog från www.cbsonline.co.uk. Kallluft får jag om jag stänger av vattnet till elementet, jag blåser alltså alltid genom elementet...
Det blir 6 utgångar på lådan. Två till fötterna, två till ansikte (eller sidorutor) och två till "avfrostning" av framrutan. Alla blir avstängningsbara utom avfrostarmunstyckena till framrutan.
Detta munstycke har jag tänkt använda till fötterna och till ansiktet:


Så ser iallafall planen ut nu.... men den kan ju snabbt ändras.

Anledningen till att jag inte använder ett orginal värmepaket från någon bil är att det är svårt att hitta något som passar och så är det roligare att bygga ett själv.

I övrigt är det nu beställt Protech stötdämpare och fjädrar från England och SBF-godkänd katalysator samt två ljuddämpare från RakaRör.


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Jan 2009 07:27     Citera

Tänkte bifoga bilder på det tänkta avgassystemet och värmepaketet...

Den röda burken är katalysatorn (det är Volvo 850 erginalkat som är ritad men jag ska alltså ha en SBF-godkänd). Avgassystemet byggs i 2,5". Det blir ett utblås i mitten.






_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2009 16:42     Citera

Sådärja... bilen står på golvet, dock har jag inte fått hem stötdämparna ännu men de bör komma i slutet av veckan (den står på träklossar) . Det är alltså snart dags för SFRo1
Jag har bytt motor till GLT-motorn inför besiktning och förmodligen kommer jag behålla den motorn för att få en trevligare bil. Det betyder att det förmodligen blir Roadsport B (istället för C) om jag ska börja köra bana lite mer seriöst, men det får vi se...









Har fått hem alla komponenter till avgassystemet. thumbs up
Har dock haft lite huvudbry om hur jag ska göra med grenröret. Orginal till GLT-motorn passar inte eftersom det bygger för mycket nedåt och därmed krockar med DeDion-axeln... Min lösning blir att kapa GLT-grenröret nära toppen och skarva på GLE-grenröret (också kapat nära toppen) men med en liten vinkel uppåt vilket skapar plats för dedion-röret. GLT-röret har ytterdiameter 37mm på primärrören och GLE-röret har ytterdiameter 35mm. Relativt liten skillnad vilket inte borde göra så mycket på prestandan. Alternativet är att kapa sönder GLT-röret och bygga om det radikalt men så mycket jobb för så lite extra (2mm på diametern) är inte jag beredd att lägga och förmodligen försämrar alla svetsarna på ett sådant rör flödet lika mycket som diameterskillnaden...



_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robban1
knutstorp



Här sen Jan 2008
Inlägg: 1160



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2009 20:28     Citera

Va snyggt det är staffan, du håller högt tempo i garaget ser jag ......


_________________
R Malmström
MSCC
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2009 21:19     Re: Citera

Robban1 skrev:
Va snyggt det är staffan, du håller högt tempo i garaget ser jag ......


Man gör ju vad man kan... och just nu känns det som om jag har ett visst flyt...


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sonett7
Landskrona, Skåne



Här sen Feb 2003
Inlägg: 2897



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2009 21:19     Citera

Touch down!


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svante
Åstorp



Här sen Jul 2004
Inlägg: 3015



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2009 23:53     Citera

Ser ju riktigt snyggt ut.. Hur ser den ut med "skalet" på??
Du håller rätt högt tempo, en annan kämpar på med en ynka hardtop.. (troligen 1:a gjutning i veckan)

Kämpa på, vi ÄÄÄÄÄLSKAR bilder...


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2009 07:17     Re: Citera

Svante skrev:
Ser ju riktigt snyggt ut.. Hur ser den ut med "skalet" på??
Du håller rätt högt tempo, en annan kämpar på med en ynka hardtop.. (troligen 1:a gjutning i veckan)

Kämpa på, vi ÄÄÄÄÄLSKAR bilder...


Tackar... Jag ska ägna en kväll till i garaget idag så en bild med kläderna på ska man väl kunna fixa för er som inte gillar nakenbilder...


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pehr Johnsson
YSTAD



Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2009 08:42     Citera

Va härligt att se den på hjulen! thumbs up thumbs up


_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2009 22:00     Citera

bygget har blivit presenterat på rejsas förstasida!! För att minnas ögonblicket så tog jag en snapshot och la i min tråd...



Tillbaka till det som är viktigt... Har meckat ihop grenröret ikväll:







och så lite bilder på ungefär hur det kommer se ut med ljuddämparna och katalysatorn:





Svante: du ville ha påklädda bilder.... tyvärr så är ju spårvidden "lite" större än orginal och karossen ligger därför på hjulen... skulle tro att den hamnar ca 7cm längre ner när jag fixat till skärmkanterna...







och så en bild där min sjua är med på ett hörn för att visa hur "STOR" porschen blir... jag är lite svag för små bilar...



_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
riktigadavid
Sthlm



Här sen Apr 2005
Inlägg: 788



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2009 22:51     Citera

Ååh! Den kommer bli så häftig!


_________________
/David Johansson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
beepbeep
Uppsala



Här sen Feb 2003
Inlägg: 3076



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2009 23:03     Re: Citera

Staffan Lindén skrev:




Hmm...ramen påminner en hel del om Lancia S4. Om du gjuter av en S4-kaross kan du byta skal som det behagar! Får man plats med en diffklump mellan framaxeln? Ska bli väldigt spännande att se resultatet!


_________________
G o r a n A m c o f f
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svante
Åstorp



Här sen Jul 2004
Inlägg: 3015



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Feb 2009 23:39     Citera

Sådärja.. nu är jag mer nöjd Hade jag varit dig hade jag nog breddat den så osynligt som möjligt... Gillar sleeper looken, nu när du pratat o. att du ska ha plåtfälgar. Räcker det inte med att ändra inpressningen på fälgen för det ser inte ut att vara jättemycket du behöver bredda.

Fortsätt det hårda men njutningsfulla arbetet thumbs up


_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Feb 2009 07:19     Re: Citera

Svante skrev:
Sådärja.. nu är jag mer nöjd Hade jag varit dig hade jag nog breddat den så osynligt som möjligt... Gillar sleeper looken, nu när du pratat o. att du ska ha plåtfälgar. Räcker det inte med att ändra inpressningen på fälgen för det ser inte ut att vara jättemycket du behöver bredda.

Fortsätt det hårda men njutningsfulla arbetet thumbs up


Jag har redan 52.5mm inpressning.... jag tror att det blir svårt att hitta fälgar med större. Alufälgarna som jag tänkt köra med hade ET37 så redan där hade bilen blivit 15mm bredare per sida.
Jag är lite sugen på en "turbo/carerra"-breddning... men jag får klura lite... Jag hade tänkt bygga upp breddarna i sån där proffslera som Krillehlm använder så då borde jag kunna laborera lite...
Jag kommer så klart posta bilder på det när jag kommit så långt...


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Staffan Lindén
Klippan



Här sen Apr 2004
Inlägg: 464


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Feb 2009 07:21     Re: Citera

beepbeep skrev:

Hmm...ramen påminner en hel del om Lancia S4. Om du gjuter av en S4-kaross kan du byta skal som det behagar! Får man plats med en diffklump mellan framaxeln? Ska bli väldigt spännande att se resultatet!


Nog skulle man kunna få plats med 4wd....


_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lundgren
Oskarshamn



Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Tipsa Facebook   Inlägg  03 Feb 2009 16:00     Re: Citera

Staffan Lindén skrev:

Jag är lite sugen på en "turbo/carerra"-breddning... men jag får klura lite... Jag hade tänkt bygga upp breddarna i sån där proffslera som Krillehlm använder så då borde jag kunna laborera lite...
Jag kommer så klart posta bilder på det när jag kommit så långt...

Ett annat "hett" tips är ju att splitta hela karossen på mitten och bredda med en remsa!
På så sätt "behåller du ju orginal utseendet" kanske blir bekymmer om du byggt bur osv anpassat efter karossen?


_________________
Richard Lundgren
------------------------
330 Bimmer utan tak
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 356 coupé -2013 (Färdig!)
25 besök senaste veckan (344731 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 25, 26, 27  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.181 sec)
Webbrowser render:
sec