Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10171 besök totalt |
Re: Konvertera fjäder hårdhet
med hårda fjädrar så förlorar du grepp som du mekaniskt inte kommer att kunna ta igen. då krävs aerodynamik istället. sträva alltid efter att ha så mjuka fjädrar som det går. ju lägre markfrigång vid rideheight desto hårdare fjädrar krävs för att bilen inte skall ta i backen vid krängning eller gupp. som GM sa till mig när vi träffades "en hård sättning är lättare att åka fort med, men en mjuk går fortare om man klarar att göra en bra setup". detta sammanfattar det hela bra tycker jag. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hur fungerar dom på gatan, står man ut med det? _________________ bmw bmwsson |
||||||
Jag gillar också detta resonemang.............men ibland funkar saker precis tvärtom........och det är svårt att se varför. Ett exempel som jag har svårt att smälta:.....När jag skruvade åt Janne Brunstedt........när han åkte ThunderSport.......i en Chevron sportvagnsprototyp. Då hade man ca 800 lbs-fjädrar........och dämparna som stod på genomslagsgummina. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Kör jag med mina 15" så är det inga problem. Med mina 17" med 35 profil är det lite för hårt för att det ska va behagligt. Men sålänge men kör aktivt så tänker man inte på det. Jag har ju inget gummi i topplagringarna heller så det gör ju att man känner alla stötar mer i karossen. |
||||||
Nja, just dessa satser var inget man använde i Grp.N utan en Clubsportsats kan man säga. Men visst borde det var en av anledningarna. Men i övrigt var rekarna väldigt hårda oavsett klass och modifieringsgrad på M3:orna. |
||||||
Påhopp! ![]() Det var menat som en ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||
Förstod att det var därifrån. Och japp, det är N/mm. Dom har bara gjort denna hårdhet på fjädrarna med originaldim. Och för original fjäderben. Men att det är mkt "bang for the buck" och det funkar väldigt bra direkt är välkänt. I Grp.N har man justerbara ben och bak åker man med 60mm fjädrar, olika mellanlägg och ringar. Dessa tillåter viss höjdjustering även bak. |
||||||
du vet att jag kan ta skit efter alla år med fredrik ![]() ![]() glömde smiley. Ok! ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
men janne har väl aldrig åkt fort oavsett klass ![]() där sa GM en annan kul grej "alla hjulupphängningar fungerar om dom inte arbetar" dvs är det tillräckligt hårt, så kan man köra fort med en skoda 1100 gs också ![]() ![]() kolla fjäderhårdheten på gamla grupp c-bilar. där kunde dom kört stumt istället iom aerodynamiken tog hand om alltihopa och rideheight låg väl på 20-30mm. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det var inte bara han som åkte på detta sätt..............och vi ledde faktiskt hela serien ganska övertygande........tills jag hoppade av i Augusti........ ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
du menar att att han hade den bästa bilen eller ![]() ![]() eller kanske den bästa bilen + den bästa raceengineeren ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
ursäkta urspårningen....men den ska nog inte bli så långvarig. Den sämsta bilen hade han inte........men inte den ända bra. Min insatts var att han kom i mål alla race.....utan missöden med bilen...det är det jag är bäst på........ ![]() Men det var många topplaseringar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
man kanske kan snika in en liten fråga?
Hur lång fjädringsväg är 'lagom'? ![]() klarar man sig med ?2-2.5" fram resp bak? man lär ju dock märka om man inte gör det ![]() |
||||||
Va.........var hittar du så korta fjädrae. Dom brukar vara 8-10 tum.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
mmm. just det.. fjädrarna är 9.5" långa (fram) och ovanför dem sitter det fjäderjusterare. kan i dagsläget höja bilen ca 1.5" eller sänka den ca 1" Vill inte höja den mer nu eftersom de undre bärarmarna ligger parallellt med marken och det är väl dessutom bra att ha all vikt så lågt som möjligt (och dessutom ser den snygg ut när den är låg) men frågan är bara om fjädringsvägen räcker? Nåja, det återstår helt enkelt att se, misstänker att man märker när bärarmarna tar i stoppgummit... Förresten så såg jag att jänkarna säljer polyurethanbumpstops... he he.. jättebra idé att få tvärstopp va? ![]() ![]() |
||||||
Ska tänka på saken... ![]() ok då, för denhär gången! ![]() ![]() |
||||||
Konvertera fjäder hårdhet
Vet inte om jag vågar gå på Grupp N hårda fjädrar. Jag ska försöka sätta mig in i ämnet, har beställt väghållningsboken. Är någon som vet hårdheten på M3 E30 original fjädrar? Kan man väga upp för mjuka fjädrar med krängningshämmare? _________________ bmw bmwsson |
||||||
Jag kan bjuda på en liten sammanställning jag gjort. Jag gör inte anspråk på att alla uppgifter helt korrekta. De utan referens har plockats från nätet dock ej från tillverkaren själv.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 10171 besök totalt |