Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konvertera fjäder hårdhet
<<   1, 2, 3   >>
10171 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Konvertera fjäder hårdhet

Westfield skrev:
dude skrev:

mjuka fjädrar har lättare att hitta fäste när det är lite guppigt (sv racerbanor är otroligt jämna och fina ).
krängaren använder du ju till att flytta grepp mellan fram och bakvagn för bästa balans vid ändrade förhållanden typ regn/viktförskjutning när bränslenivån sjunker/däckets prestanda etc


Vi har kanske glidit lite off topic, men det är ju precis detta jag menade, att krängningshämmare enbart är till finjustering, helst vill man ju inte ha några alls utan att fjädrarna ska vara så väl avstämda att man inte behöver "finjustera" något med k-hämmare.

Detta borde ju då förorda hårdare fjädrar så att man kan ha små och lätta kr-hämmare??


med hårda fjädrar så förlorar du grepp som du mekaniskt inte kommer att kunna ta igen. då krävs aerodynamik istället.

sträva alltid efter att ha så mjuka fjädrar som det går.

ju lägre markfrigång vid rideheight desto hårdare fjädrar krävs för att bilen inte skall ta i backen vid krängning eller gupp.

som GM sa till mig när vi träffades "en hård sättning är lättare att åka fort med, men en mjuk går fortare om man klarar att göra en bra setup".
detta sammanfattar det hela bra tycker jag.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Lotus Samuel skrev:
Jag har 120 fram och 180 bak på min M3:a och det är riktigt hårt. Jag har nästan slutat använda bilen till vardags sen jag monterade dom.


Hur fungerar dom på gatan, står man ut med det?

_________________
bmw bmwsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:
som GM sa till mig när vi träffades "en hård sättning är lättare att åka fort med, men en mjuk går fortare om man klarar att göra en bra setup".
detta sammanfattar det hela bra tycker jag.


Jag gillar också detta resonemang.............men ibland funkar saker precis tvärtom........och det är svårt att se varför.

Ett exempel som jag har svårt att smälta:.....När jag skruvade åt Janne Brunstedt........när han åkte ThunderSport.......i en Chevron sportvagnsprototyp.

Då hade man ca 800 lbs-fjädrar........och dämparna som stod på genomslagsgummina.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Esa skrev:
Lotus Samuel skrev:
Jag har 120 fram och 180 bak på min M3:a och det är riktigt hårt. Jag har nästan slutat använda bilen till vardags sen jag monterade dom.


Hur fungerar dom på gatan, står man ut med det?



Kör jag med mina 15" så är det inga problem. Med mina 17" med 35 profil är det lite för hårt för att det ska va behagligt. Men sålänge men kör aktivt så tänker man inte på det. Jag har ju inget gummi i topplagringarna heller så det gör ju att man känner alla stötar mer i karossen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Konvertera fjäder hårdhet

MaZ skrev:
Andreas Lidström skrev:

Sen kan man generellt säga att de fjädrar som "rekomenderades" från BMW Motorsport till M3 är/var väldigt hårda. Hur det kommit fram till dessa värden är iaf för mig en gåta...


olättad Grupp N bil?


Nja, just dessa satser var inget man använde i Grp.N utan en Clubsportsats kan man säga. Men visst borde det var en av anledningarna.

Men i övrigt var rekarna väldigt hårda oavsett klass och modifieringsgrad på M3:orna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sen var det en fasligt tur att nga tog tbx jämförelsetalen till ngt som iaf är hyffsat jämförbart. Det bästa hade ju iofs var Hz-tal, då hade vi direkt kunnat säga om våra olika bilar är hårt eller mjukt fjädrade sinsemellan.



tar detta som ett direkt påhopp men redovisar mitt Hz iaf.

original: fram 2.3. bak 2.1
ändrar till: fram 1.9. bak 1.8


Påhopp!
Det var menat som en thumbs up för att ngn (du i detta fallet) styrde in diskusionen så den gav betydligt mer och blev mer korrekt. Sen menade jag med Hz-tal att det hade varit än bättre, men detta är det få som vet på sina bilar. Vilket man kan leva med... Så det var bara thumbs up från min sida. Inte .


_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Konvertera fjäder hårdhet 

Esa skrev:
Andreas:

Det är från Motorsports Grupp N katalog, sista sidan.
http://www.wittnet.de/s14/0017/0017.htm

Dom skriver bara N men dom menar väl N/mm?


Förstod att det var därifrån. Och japp, det är N/mm.

Dom har bara gjort denna hårdhet på fjädrarna med originaldim. Och för original fjäderben. Men att det är mkt "bang for the buck" och det funkar väldigt bra direkt är välkänt.

I Grp.N har man justerbara ben och bak åker man med 60mm fjädrar, olika mellanlägg och ringar. Dessa tillåter viss höjdjustering även bak.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Konvertera fjäder hårdhet

Andreas Lidström skrev:
dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
Sen var det en fasligt tur att nga tog tbx jämförelsetalen till ngt som iaf är hyffsat jämförbart. Det bästa hade ju iofs var Hz-tal, då hade vi direkt kunnat säga om våra olika bilar är hårt eller mjukt fjädrade sinsemellan.



tar detta som ett direkt påhopp men redovisar mitt Hz iaf.

original: fram 2.3. bak 2.1
ändrar till: fram 1.9. bak 1.8


Påhopp!
Det var menat som en thumbs up för att ngn (du i detta fallet) styrde in diskusionen så den gav betydligt mer och blev mer korrekt. Sen menade jag med Hz-tal att det hade varit än bättre, men detta är det få som vet på sina bilar. Vilket man kan leva med... Så det var bara thumbs up från min sida. Inte .



du vet att jag kan ta skit efter alla år med fredrik
glömde smiley. Ok!

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Konvertera fjäder hårdhet

ButterflyRacing skrev:
dude skrev:
som GM sa till mig när vi träffades "en hård sättning är lättare att åka fort med, men en mjuk går fortare om man klarar att göra en bra setup".
detta sammanfattar det hela bra tycker jag.


Jag gillar också detta resonemang.............men ibland funkar saker precis tvärtom........och det är svårt att se varför.

Ett exempel som jag har svårt att smälta:.....När jag skruvade åt Janne Brunstedt........när han åkte ThunderSport.......i en Chevron sportvagnsprototyp.

Då hade man ca 800 lbs-fjädrar........och dämparna som stod på genomslagsgummina.


men janne har väl aldrig åkt fort oavsett klass

där sa GM en annan kul grej "alla hjulupphängningar fungerar om dom inte arbetar" dvs är det tillräckligt hårt, så kan man köra fort med en skoda 1100 gs också thumbs up

kolla fjäderhårdheten på gamla grupp c-bilar. där kunde dom kört stumt istället iom aerodynamiken tog hand om alltihopa och rideheight låg väl på 20-30mm.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:

men janne har väl aldrig åkt fort oavsett klass



Det var inte bara han som åkte på detta sätt..............och vi ledde faktiskt hela serien ganska övertygande........tills jag hoppade av i Augusti........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: Konvertera fjäder hårdhet

ButterflyRacing skrev:
dude skrev:

men janne har väl aldrig åkt fort oavsett klass



Det var inte bara han som åkte på detta sätt..............och vi ledde faktiskt hela serien ganska övertygande........tills jag hoppade av i Augusti........


du menar att att han hade den bästa bilen eller
eller kanske den bästa bilen + den bästa raceengineeren thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:

du menar att att han hade den bästa bilen eller
eller kanske den bästa bilen + den bästa raceengineeren thumbs up


ursäkta urspårningen....men den ska nog inte bli så långvarig.

Den sämsta bilen hade han inte........men inte den ända bra.
Min insatts var att han kom i mål alla race.....utan missöden med bilen...det är det jag är bäst på........
Men det var många topplaseringar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



man kanske kan snika in en liten fråga?

Hur lång fjädringsväg är 'lagom'?
klarar man sig med ?2-2.5" fram resp bak?

man lär ju dock märka om man inte gör det
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Anders Jeppsson skrev:

klarar man sig med ?2-2.5" fram resp bak?



Va.........var hittar du så korta fjädrae. Dom brukar vara 8-10 tum..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Anders Jeppsson skrev:

klarar man sig med ?2-2.5" fram resp bak?



Va.........var hittar du så korta fjädrae. Dom brukar vara 8-10 tum..


Eibach racefjädrar finns från 4".

_________________
bmw bmwsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag läste fel.......det står fjädringsväg....inte fjädrar...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



ButterflyRacing skrev:
Jag läste fel.......det står fjädringsväg....inte fjädrar...


mmm. just det.. fjädrarna är 9.5" långa (fram) och ovanför dem sitter det fjäderjusterare. kan i dagsläget höja bilen ca 1.5" eller sänka den ca 1"

Vill inte höja den mer nu eftersom de undre bärarmarna ligger parallellt med marken och det är väl dessutom bra att ha all vikt så lågt som möjligt (och dessutom ser den snygg ut när den är låg)

men frågan är bara om fjädringsvägen räcker?
Nåja, det återstår helt enkelt att se, misstänker att man märker när bärarmarna tar i stoppgummit...

Förresten så såg jag att jänkarna säljer polyurethanbumpstops... he he.. jättebra idé att få tvärstopp va? thumbs up
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Re: Konvertera fjäder hårdhet

dude skrev:

du vet att jag kan ta skit efter alla år med fredrik
glömde smiley. Ok!


Ska tänka på saken...





ok då, för denhär gången!










*tog det inte så hårt*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Konvertera fjäder hårdhet

Vet inte om jag vågar gå på Grupp N hårda fjädrar. Jag ska försöka sätta mig in i ämnet, har beställt väghållningsboken.


Är någon som vet hårdheten på M3 E30 original fjädrar?

Kan man väga upp för mjuka fjädrar med krängningshämmare?

_________________
bmw bmwsson
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1232



Jag kan bjuda på en liten sammanställning jag gjort. Jag gör inte anspråk på att alla uppgifter helt korrekta. De utan referens har plockats från nätet dock ej från tillverkaren själv.

Tabell 1:E30 M3
typ               fram (kg/mm)  bak (kg/mm)
~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~  ~~~~~~~~~~~
Std               1,79          5,36
Eibach "race"     2,86          8,13
Grupp A Coil over
 (ekv värden)     8,04 - 25,00  8,04 - 25,00
H&R sportsats     3,30          6,79
H&R Coil over     4,82 - 6,68   6,06 - 7,13
H&R race          5,62          10,16 - 12,13

Tabell 2:E30 325
typ             fram (kg/mm)    bak (kg/mm)
~~~~~~~~~~~~~~   ~~~~~~~~~~~~    ~~~~~~~~~~~
Std             1,76            3,60      (ref. Lesjöfors fjäderfabrik)
MotorNord
 sänksats 35mm  2,36            4,22±0,1  (ref. Lesjöfors fjäderfabrik)
Bilstein kit
 BTS-95912      2,76            5,44±0,45               (uträknat av mig)
M-technik       2,26            ? (varierande tråddia.)   (uträknat av mig)

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Konvertera fjäder hårdhet

Tjena Gunnar.

Vad blir det översatt till N/mm?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Konvertera fjäder hårdhet
<<   1, 2, 3   >>
10171 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande