Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
3222 besök totalt |
Film: 997 GT3 RS SportAuto-varv 7.48
Sällan man ser så pass bra tid av amatöråkare. http://www.youtube.com/watch?v=-YL9R _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Här har vi en kille som uppenbarligen får ut rätt mycket av bilen ![]() Dessutom tappar han ju tid vid första omkörningen. I A-F hade han ju lite problem oxå ![]() Grymt kört, han lär väl inte direkt vara någon amatör? Doktorn har du nån koll på vem det är? ![]() |
||||
Jag och min son brukar åka med honom ibland, han är grymt snabb. Det är en tysk i 55 års åldern.
Det här klippet tog min son i maj 2008, det var väldigt mycket trafik, men efter Adenau får han nog och börjar gasa ![]() http://www.youtube.com/watch?v=1Di5L _________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||||
Re:
For meg ser det ut som det er mulig å forbedre tiden med mange sekunder på en mer optimal runde. Dette er samme tid som Sport Auto fikk med samme bil... Jeg tipper han kjörer med slicks. |
||||
Re:
Jag tycker snarare det ser ut som/låter som han har rätt taskigt med grepp, särskilt i högfartssvängarna. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
Re:
Jeg vet ikke. Jeg syns bare det er litt rart at denne kjöringa er tilsvarende med Sport Auto sin test av samme bil (7,48). For meg ser det ut som det er mulig å hente endel sekunder på en mer optimal runde (uten forbikjöringer og litt mer "attack" noen steder). Jeg trodde Sport Auto's kjöring var mer optimal enn denne. |
||||
Re:
Definiera optimal! SportAutos varvtider har aldrig och kommer aldrig att vara ett mått på det maximala en bil kan prestera. Dels pga att Horst kör själv och dels pga proceduren kring testet. I första fallet så är han en inte helt ung motormurvel (fyller 55 den 28 aug i år) och de brukar sällan vara lika snabba som professionella racerförare. I andra fallet så har han inte en vecka på sig att samla erfarenhet och köra in sig på bilen, ev prova ut olika inställningar, däcktryck osv. Normalt så kör han upp bilen från Stuttgart till Ringen på måndag em, tar ett par fotovarv under turistkörningen och när banan stängs för kvällen kör han ett flygande varv. That's it! Ibland har han känt på bilen tidigare på Hockenheim eller Malmsheim, ibland sätter han sig första gången i bilen när han lämnar Stuttgart för Ringen. Varvtiden han sätter blir vad den blir, med vissa bilar har han säkerligen haft några småmissar under varvet och med vissa andra inte. Väder och vind kan han självfallet heller inte påverka. Men den stora konstansen i över 130 Supertest över mer än 10 år är förstås att han nästan utan undantag alltid kör själv. Varvtiden ska tolkas som ett mått på hur kort invänjningstid en bil kräver, eller om man så vill hur lättkörd den är för en begåvad förare. Skulle han få mer tid på sig med varje bil skulle han tveklöst också köra fortare. Att han med sin mångåriga erfarenhet av bilkörning i allmänhet och Ringenkörning i synnerhet dock ofta hamnar rätt nära en s.k. "optimal" tid är i mina ögon mycket imponerande. Jämför gärna med videon ovan, en duktig hobbyförare med mycket erfarenhet av Ringen som kanske kört hundratals varv med sin egen 997 RS kör i princip ungefär lika snabbt som Horst gör på första försöket! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
ok, takk for info. Jeg trodde Horst kjörte flere runder for å gjöre seg mere kjent med bilen og få en best mulig rundetid. |
||||
Ja, ytterliga kommentarer är icke nödvändiga. Huvudet på spiken CE.
Tänk om HvS haft en GT3a i fyra år och kört på ringen med den i stort sett hela tiden, ja klart som korvspad han skulle vara under 7.50 med många, många sekunder. I övriga har jag suttit passagerare med HvS ett varv runt ringen, då i en 997 GT3 RS ![]() ![]() Finns alltid tid att ta på ringen, för alla. I övrigt här är bilen vi åkte samt HvS till höger i bild på följande bild. Kan väl oxå i förbifarten nämna att killen till vänster om HvS äger och kör(ofta)en totalt racepreppad CSL med M6 motor. Givetviss har jag video på när jag hänger av honom upp Kesselchen ![]() ![]() ![]() Givetvis är fägklicken med i bild oxå, aka, godispåsen Calder. ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Re:
Schwedenkreuz var väl inget konstigt med? I Flugplatz verkar det lite som han växlar lite för tidigt, men samtidigt kör man så bra som han gör har han säkert koll på grejerna.... ![]() ![]() |
||||
Såg honom ngra gånger när jag var i Nürburg...
Mycket snabb kille, en av få som hade en 997 GT3 RS som verkligen såg ut att klara av att köra och dessutom hade ett bra tempo! Låg bakom några gånger och försökte lära mig hans spår... Väldigt säker på att det är han, då jag gick igenom bilderna jag hade från min tid i Nürburg och hittade just denna... Då kom jag på att jag tog bilden bara för att det var en av få GT3 RS som verkligen gick fort! ![]() mvh Jimmy _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
Re:
Ja tycker han har ett par skumma nerväxlingar i allafall _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
3222 besök totalt |