Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
GTR Evloution krashar
1, 2   >>
4079 besök totalt
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
GTR Evloution krashar

Någon som känner igen detta problem och vet vad man ska göra ?

Efter ett varv (eller 5 varv i bästa fall) på ringen blir bilden konstig.
Några exempel:
Grön asfalt
Lila asfalt
Bilden låser men man hör bilen köra vidare och .... just det krasha i närmaste räcke
Träden består av symboler med siffror
Rutor och trianglar dyker upp gansak stora och oftast svarta
Reklamen runt banan kan bestå v t.ex. hastighets skyltar eller någon annan symbol
Hastighetsmätaren kan se ut som vd som helst, senast som en trädkrona
osv

Testade att låta bilen stå på tomgång på banan en stund (20-30min) och även då blev bilden förvrängd

Bilden låser sig endast med bilspel

Lite info om datorn
Moderkort SUS M2N-SLI
CPU AMD x2
Ram 4GB
Grafik 2x Gforce 9800GT
Win XP SP3
Logitech G25 ratt

Har provat all tänkbara drivrutiner som finns tillgängliga från Asus, Nvidia osv

Tips på lösning mottages tacksamt

Ringen sugen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Är datorn 100 stabil för övrigt?

Har du provat med Nvidias referensdrivrutiner så hade jag testat ett par saker

Plocka ut så du bara har en minnesmodul kvar, funkar det fortfarande inte byt minnesmodul så du VET att dessa inte orsakar ditt strul.

Kolla så att samtliga fläktar snurrar och kyler effektivt.

Kolla upp så att ditt nätaggregat är stabilt och relativt rejält (350-500w)

Återkom med lite feedback på detta.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
GTR EVO krash

Är datorn 100 stabil för övrigt?
- Japp, enda problemet som märks är när jag skall fusk åka med GTR Evo på ringen

Har du provat med Nvidias referensdrivrutiner så hade jag testat ett par saker.
- Har testat de drivrutiner som följde med samt ett antal som hittats på nvidias hemsida som är för 9xxx serien. Vet inte om de jag testat kan klassas som referns drivisar

Plocka ut så du bara har en minnesmodul kvar, funkar det fortfarande inte byt minnesmodul så du VET att dessa inte orsakar ditt strul.
- skall testa detta

Kolla så att samtliga fläktar snurrar och kyler effektivt.
- Japp kyla finns det i massor har övervakning av temp & fläkt varvtal på CPU, minne, grafik kort med mera

Kolla upp så att ditt nätaggregat är stabilt och relativt rejält (350-500w)
- 750W borde väl räcka

Misstänkte Steam först men de ser inget fel

Ringen sugen
Citera
Sören Ö
Västerås
Här sen Okt 2007

Jag fick grafikfel med STCC på mantorp då jag gjorde replay, jag konstaterade att det berodde på skräpkod efterlämnad av andra spel/eller skräp i grafiken pga. systemet som jag kört länge. Jag startade om datorn och startade STCC direkt och problemet var löst.

Med det som grund skulle jag vilja anpassa det till ditt problem! Alltså, har du det problemet om du startar datorn och direkt går in till spelet? och, om du har svarat ja, vad kör du för andra program automatiskt då windows startar? Kan du döda alla proccesser (utom de 3 nödvändiga) och sedan testa om det fungerar bra (om det fungerar bra så är det ett annat program som stör och du får lov att atarta ett i taget för att utesluta dig fram till vilket program som stör)!

Fuskåka med GTR EVo på ringen, vad menar du med fuskåka (har du ajabaja versionen av GTR EVo)?

lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Sören Ö skrev:
Jag fick grafikfel med STCC på mantorp då jag gjorde replay, jag konstaterade att det berodde på skräpkod efterlämnad av andra spel/eller skräp i grafiken pga. systemet som jag kört länge. Jag startade om datorn och startade STCC direkt och problemet var löst.

Med det som grund skulle jag vilja anpassa det till ditt problem! Alltså, har du det problemet om du startar datorn och direkt går in till spelet? och, om du har svarat ja, vad kör du för andra program automatiskt då windows startar? Kan du döda alla proccesser (utom de 3 nödvändiga) och sedan testa om det fungerar bra (om det fungerar bra så är det ett annat program som stör och du får lov att atarta ett i taget för att utesluta dig fram till vilket program som stör)!

Fuskåka med GTR EVo på ringen, vad menar du med fuskåka (har du ajabaja versionen av GTR EVo)?

Tackar för flera tips att kolla
Har bara kört ett mycket långsamt varv på ringen 2008, åker ner igen till våren. Och lär inte köra så mycket snabbare kommande varv.... men kanske lite
Så jag ser det som "fusk åka" att sitta vid datorn och köra.om jag kan få allt att fungera
Har en riktig version av spelet.

Ringen sugen
Citera
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Börjar tro att det är värmeproblem trots allt
Nätagg och ett grafik kort sitter med fläktarna mot varandra så att säga.
Har ändrat farten på fläktarna i lådan och fick känslan av att det fungerade bättre i går kväll.
Körde flera varv utan krångel.
Men man skall väl inte jubla ännu

Ringen sugen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Fläktarna skall ju inte bara snurra runt utan det måste ju även ske ett ombyte av luften för att det skall hjälpa, alltså ut med den gamla varma luften och in med ny fräsch kall luft.

Du säger att fläktarna ligger mot varandra, är fläkten på "ovansidan" av grafikkortet då? Isåfall var det inte speciellt nuftigt...

ÄR det detta som är problemet kanske man kan sätta någon tyst men effektiv liten fläkt som kyler undersidan av kortet.

Vissa moderkort har dubbla expansionsplatser för grafikkort, har DU det så se om du kan flytta ner kortet ett snäpp.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Finns inte möjlighet att flytta grafik korten.
Endast två slot för SLI på moderkortet
Fläkten på grafik korten sitter vända neråt och ett kort ganska nära nätagget

Finns möjlighet att montera ytterliga en fläkt i chassit om det skulle behövas.
Men som sagt det gäller att det flödar luft inte bara en massa fläktar som snurrar.
Temperaturen på grafik korten var 1-2 grader lägre igår kväll.

Skall testa ikväll igen. Köra tills jag tröttnar (kan man det ??) eller det kraschar.

Ringen sugen
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004

Jag har samma problem o har heller inte lyckats att lösa problemet >
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Kör du SLI idag då? alltså med dubbla grafikkort?

Jag hade iallfall plockat ut det grafikkortet närmast nätaggat och sett om det blir stabilt. 2x9800 är onödigt kraftfullt för STCC iallafall.

Men visst det är lite som att be någon med en Porsche 997GT2 köra på bara 1:an genom hela nordschleife.
Men om du vänder på det så är det kanske roligare med ett varv runt banan på 1:an än att krascha hela tiden

Lycka till!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

jag kör med GF 9800GTX +1GB och max upplösning och max grafik i STCC rullar på utan problem

Varberg
Här sen Maj 2005

Symptomen låter typiska för överhettning och/eller att kortet är klockat lite väl högt. Marginalerna minskar när det blir varmt, och speciellt känsligt är det med överklockade saker - "fabriksklockade" inkluderat, även om de brukar vara ganska väl testade.

oftast yttrar det sig så att datorn fryser ett ögonblick, och sedan blir det kassa textures, konstiga färger mm, alternativt tvärfryser datorn helt och måste resettas, eller startar om spontant.

Jag hade liknande problem med mina två GF8800GT nyligen. (Gainward med stor kylare - inget "lågprofil", som GT brukar vara.) Korten är något överklockade, men de har rullat klippstabilt genom många timmars hårdstress med diverse benchmarks tidigare.

orsaken till problemen var helt enkelt för mycket damm i datorlådans fläktgaller/filter! Lite marginaler har man alltid i en välbyggd dator, men med lite varmt i rummet och så, så har man snart de där extra graderna som får något att balla ur. Problemet är ju att det blir sådant f-bannat liv på fläktarna om man ska öka på marginalerna utan att gå på vattenkylning.

Vad beträffar flytta grafikkorten: Det kan räcka att du skiftar korten. Inga två kort är ju identiska. Det kan räcka att kylpastan inte "satt sig" lika bra på ena kortet, så går det flera grader varmare med samma omgivningstemperatur. Dessutom är varje chip unikt när det gäller tolerans för temperatur och frekvens osv.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Visst man kan tänka sig koppla bort ett grafik kort.
SLI overkill för GTR Evolution? JAPP
Men har man motor vill man veta att den finns där när man vill använda

Skifta grafik kort ? ja varför inte, behåller den tanken
Klockningen har jag inte kollat. Kör bara med fabriks inställningen. Värt att kollas

Har testat lite olika fläkt varvtal på b.la. grafik korten.
I mitt fall sänkt varvtalet något för att undvika att luften bara vispas runt

Har kört en ca timme och 20 min utan problem
Både Anderstorp och ..... just det några varv på ringen, ganska många faktiskt
När jag klickar på "leave event" lägger allt av och en minidump skapas igen >
Startar om manuellt och kör vidare bara för att testa
Hinner åka max 2 varv sen kommer felet jag känner igen med konstiga färger osv
Men detta är första gången felet kommer tillbaka sen jag började justera fläkt varvtalen på allt i datorn.
Så lite kan man vara

Kollar tempen på grafik korten, kort nr 2 närmast nätagget håller 47grader och första grafik kortet har 54 grader. Vilket är högre temp än vad jag sett tidigare

Misstänker att tempen peakat en del under spelets gång
Känns som att detta problem är mycket relaterat till värme.
Borde kunna gå att logga temp värden i en fil ? (kör smart doctor för övervakning av grafik korten)

Börjar kännas som att det går att hitta en lösning på problemet

Allting går utom bebisar & fiskar

Fortsättning följer ......

Ringen sugen
Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

problemet är nog gtr evo baserat, många med GeForce kort 8800-9800 har dessa problem, alla andra spel funkar klanderfritt, frågan är då: Är det vissa speciella inställningar man måste ha eller är det en bugg i spelet?

jag har provat div olika drivrutiner, och olika instälningar, dock inte ändrat nå i bios, men ingen skilnad. kan inte köra ett varv utan att det lir nått litet hack eller så. Igår i heat ett frös stcc i ca 35 sec efter det så var grafiken superkonstig, till heat två så var grafiken ok igen och heat två funka ok, nån liten frysning bara.

så köper inte att det är fråga om överhettning

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

lo918 skrev:
Kollar tempen på grafik korten, kort nr 2 närmast nätagget håller 47grader och första grafik kortet har 54 grader. Vilket är högre temp än vad jag sett tidigare

Mja, temperaturskillnaden kan ju vara en ledtråd om det inte varit så tidigare, men det intressanta är ju vad temperaturen är just när det smäller i så fall.

Detta måste väl iaf vara tomgångstemperaturer? Annars låter det ju väldigt lågt, och borde inte vara några problem alls... Mitt ena (luftkylda) 8800 GT låg alltid runt 89°C när jag fick de där krascherna. Så länge jag lyckas hålla det under det så går det klippstabilt. (Tycker fortfarande det går åt h-ete för varmt med tanke på livslängden, men det är en annan diskussion...)

Jag har faktiskt inte haft några "vanliga" krascher alls med GTR Evo, trots 8800-kort. Det som hände var totalfrysning några sekunder och sedan skräptextures och konstigheter efter det (ingen regelrätt krasch), och då kollade jag direkt och konstaterade att det ena kortet var runt 90° varmt. Exakt samma sak hände även med bl a Half-life 2 och andra spel, som annars varit fullständigt klippstabila. En vända med dammsugaren, så upphörde dessa problemen. Definitivt överhettning i mitt fall, alltså.

Citera
Tibur
Piteå->Långträsk
Här sen Jan 2004

fick stopp på mina frysningar, byte ut ljudfiler för åska. verkar vara det som buggade, om det sen orsakade 30sec frysning med efterföljande grafikbugg vet jag inte, men utan frysningar så sänkte jag mitt pb på mantorp med över 2 sec. Så det kan va ljudkortsproblem i kombination med Geforce kort som orsakar det hela.

i SSR forumet finns det en länk och info för ljudet http://forum.swedishsimracers.com/viewtopic.php?f=54&t=6461&st . . . .

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Tibur skrev:
fick stopp på mina frysningar, byte ut ljudfiler för åska. verkar vara det som buggade, om det sen orsakade 30sec frysning med efterföljande grafikbugg vet jag inte, men utan frysningar så sänkte jag mitt pb på mantorp med över 2 sec. Så det kan va ljudkortsproblem i kombination med Geforce kort som orsakar det hela.

i SSR forumet finns det en länk och info för ljudet http://forum.swedishsimracers.com/viewtopic.php?f=54&t=6461&st . . . .

Intressant...! Kan vara så att jag klarar mig undan detta p g a att jag kör lite "udda" ljud: "SupremeFX" integrerat på moderkortet. (Hoppade Creative X-Fi, eftersom det är dödfött på Linux.)

Citera
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Damm tror jag inte på då det varit problem sedan datorn sattes ihop i november 2008
Att det är högre temp när korten jobbar med t.ex. GTR Evo är väl mycket troligt.
Är oftast så att det tar en stund att komma åt datorn efter krasch så tempen hinner väl troligen sjunka en hel del. Tänkte prova med en tempgivare i lådan och köra GTR Evo bara för att se om tempen stiger i hela lådan

Såg en notering om BIOS också.
Har testat olika BIOS versioner med tyvärr samma felbild

olofson skrev:
lo918 skrev:

Mja, temperaturskillnaden kan ju vara en ledtråd om det inte varit så tidigare, men det intressanta är ju vad temperaturen är just när det smäller i så fall.

Detta måste väl iaf vara tomgångstemperaturer? Annars låter det ju väldigt lågt, och borde inte vara några problem alls... Mitt ena (luftkylda) 8800 GT låg alltid runt 89°C när jag fick de där krascherna. Så länge jag lyckas hålla det under det så går det klippstabilt. (Tycker fortfarande det går åt h-ete för varmt med tanke på livslängden, men det är en annan diskussion...)

Jag har faktiskt inte haft några "vanliga" krascher alls med GTR Evo, trots 8800-kort. Det som hände var totalfrysning några sekunder och sedan skräptextures och konstigheter efter det (ingen regelrätt krasch), och då kollade jag direkt och konstaterade att det ena kortet var runt 90° varmt. Exakt samma sak hände även med bl a Half-life 2 och andra spel, som annars varit fullständigt klippstabila. En vända med dammsugaren, så upphörde dessa problemen. Definitivt överhettning i mitt fall, alltså.

Ringen sugen
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Enklast är nog ändå att lossa 1 skruv o dra loss det ena grafikkortet för att se om det hjälper..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
lo918

Här sen Feb 2007

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Japp att lossa ett kort står på att göra listan.

Körde två varv nyss sen "plopp" så slocknade GTR.
Fick då se tempen på grafik korten inommax 1-2 sekunder efter kraschen 52grader
Kanske inte är temp problem trots allt

Ringen sugen
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

lo918 skrev:
Japp att lossa ett kort står på att göra listan.

Körde två varv nyss sen "plopp" så slocknade GTR.
Fick då se tempen på grafik korten inommax 1-2 sekunder efter kraschen 52grader
Kanske inte är temp problem trots allt

Nä, det där är jättelågt, såvida din tempgivare inte är helt åt skogen. ( fel brukar de inte visa.) En bra bit över 80 grader brukar de klara, speciellt om de inte är överklockade.

Citera
Racingsimulatorer
GTR Evloution krashar
1, 2   >>
4079 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande