Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2601 besök totalt |
Regga "trackday-bil" i Sverige?
Hur funkar det egentligen om man vill registrera en sån där trackday-leksak i Sverige? Tillverkningen är väl knappast lika seriemässig som på en vanlig bil och man bygger dem väl inte själv? De jag tänker på är väl främst JP1 RS, Radical SR3 och liknande bilar. Bebi hamnar väl i samma område, misstänker jag. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Re: Regga "trackday-bil" i Sverige?
*Spekulerar lite* Iom att Radikalen går och regga i England ( EU-land ) så ska det väl i Sverige också....eller? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Radical bilen är väl fortfarande "under"... typning i England.. & när detta är klart är det bara att regga en sådan i Sverige med.
Andra modeller av "track-day" bilar som ej är "EU"-typade & så vet jag tyvärr ej om. MVH/ .........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Hej
Det beror lite på bil och samvete, men det normala är att bilarna går att köpa i kit-form, och då reggas de som amatörbyggen. Visserligen säger reglerna att kiten inte får vara helt kompletta för att räknas som amatörbyggen, men; a) ofta kan man ju köpa kiten utan motor etc b) jag har ännu inte sett en Engelsk firma som lyckats leverera något i delar "komplett" ;-) Vill man köpa en fabriksbyggd bil, kan det vara värre. Många av de här byggena reggas i England och andra länder med stöd av reglerna om "lågserieproduktion" och de är så krångliga att reda ut i Sverige att jag inte tror att någon orkat med det ännu... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Eftersom jag har tröttnat på att skruva så inbillar jag mig att jag i en framtid kanske borde köpa en färdig bil istället för att knåpa ihop en själv och nu har det ju dykt upp några trevliga alternativ. JP1 RS är väl den som är snyggast, men det kanske inte är det viktigaste...
De kostar förstås en del pengar, men jag tror det kan vara möjligt att lösa. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Hej
Själv inbillar jag mig att det är en helt annan sak att skruva med nya prylar, speciellt i kitform. Efter att ha sett några sådana byggen så är jag mer övertygad - har man (tagit sig...) råd att jobba med ett kit och handlar nya bitar slipper man mycket av det som är trist med att skruva - rostiga, skitiga saker som sitter fast... Vill du ändå köpa färdigt, se till att bilen är helfordonsgodkänd... (eller lägg ned tid på att spåra upp svenska regler för lågseriefordon). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Just nu beror oviljan att skruva mest på att jag inte får ha prylarna ifred i garaget. >
![]() Dessutom blir jag vansinnig vid minsta motgång i garaget och då går det åt delar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
På http://www.roadster.se så säljer de westfield xtr2 , inte för att jag vet men , de hjälper ju säkret till med byggnation och reggning oxå för den som vill slippa detta mot en avgift , kan ju vara värt att kolla
|
||
Det går inte att rega en bil som är regad på nationella undantag i ett annat land, i sverige.
om någon hittar ett sätt att komma runt detta......så är jag mycket intreserad.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
du vet ju redan hur man ska göra ![]() mest en samvetsfråga tycker jag. denna diskussion ang regning har redan varit uppe och många känslor blev det. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Host, host... Jo, nog tror jag att Roadster-Bosse gärna hjälper till men jag har seriöst på känn att du klarar det minst lika bra själv. Säkerligen t o m bättre. Bara mina 26 öre värt av erfarenhet och åsikt. (2 pence blir väl ungefär det?) om du behöver hjälp på vägen till ett säkert bygge och en bra registreringsguidning så finns det nog betydligt säkrare källor att gå till. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2601 besök totalt |