Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elan 1968 S4 SE
<<   1, 2, 3   >>
16781 besök totalt
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Tack för tipset Patrik. Minilite fälgarna hittade hem till Niclas Rydh. Hans S3a kommer att behövas breddas en del om de skall gå in under bakskärmarna. Ser fram emot en rapport.

Får se om det blir 6 eller 7 tum fälgar för min del. En sak är jag säker på. De skall skos med Dunlop Racing Tyre CR65 550L13 fram och bak.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1672



Re:

Lindros skrev:
Tack för tipset Patrik. Minilite fälgarna hittade hem till Niclas Rydh. Hans S3a kommer att behövas breddas en del om de skall gå in under bakskärmarna. Ser fram emot en rapport.

Får se om det blir 6 eller 7 tum fälgar för min del. En sak är jag säker på. De skall skos med Dunlop Racing Tyre CR65 550L13 fram och bak.


Kul att det blev affär!

Undrar om han kommer vilja bredda dock.. Hur mycket var det som fattades? Det räcker inte att fräsa av fälgar/nav något?

Ska åka ut till honom och kolla in fälgarna vid tillfälle.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Fronten börjar ta form. Ögonlock, 26R skärmar är på plats. Kofångaren är sektonerad. Nu skall det få plats med 6*13 tum fälgar och 5,25 tum breda däck enligt förebilden.




_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Ser läckert ut thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Riktigt fint bygge, ska bli trevligt att se den på banorna

En sak jag alltid funderat på angående dessa bilar: Får en välvuxen man i sina bästa år plats i en sån eller blir det trångt? De ser ju inte så stora ut och ja.. Jag har aldrig haft tillfälle att försöka klämma ner mig i en sån

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4303



Tjusigt Pär! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Jag är 1,82 cm och har gott omplats. Men jag antar att du menade att det är en chick car. Humm..

Jimmy Hendrix klagade inte...



och Gordon Murray, som har en S3a, har bara positivt att säga.




Jay Leno får plats
http://www.jaylenosgarage.com/video/video_player.shtml?vid=984581

Tack Ragnar

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1624



Ser riktigt fint ut Ska bli roligt o se den klar sen !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Nu har turen kommit till aktern. Bordläggningen på styrbordsida är borta och spanten är frilagda.



Här är barbordsidan popnitad klar för plastning.


Det blev Minlite 6*13 £109/st.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
VW biter tillbaka mot Porsche och GM stänger ner SAAB. Föränding ter sig som den enda konstanten. Glömmer man dessutom bort första paragrafen i aktiebolagslagen så kommer förändingen snabbt. Samtidigt har jag nått en mile stone i Lotus Elan 36r projektet. Plast och grovspackel är nu nästan klart. Det skall bli skönt att köra den till lack ännu skönare att så hem den i BRG.






_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1624



Ser fint ut thumbs up Men antar att du menar 26r

Är det den tidiga 54an i bakgrunden ? eller en S1 ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4303



Re:

Lindros skrev:
... ännu skönare att så hem den i BRG.


Gott att höra, den kommer bli skitsnygg! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Alla pratar inte flytande Lotus.
Type 26 - Elan S1, S2 1962-66, 2053 tillverkade
Type 26R - Elan S1, S2 racer, 1962-66, 97 tillverkade
Type 36 - Elan fhc S3, S4, 1965-73, approx. 3000 tillverkade
Type 45 - Elan dhc, S3, S4, 1966-73, approx. 4000 tillverkade

om jag byter till 26 R skärmar på min 36a är kanske 36r är rätt benämning på missfostret.

Japp det är en 54a i bakgrunden.

och Östling på Scania säger sanningen och vinner i längden.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1624



Ahaaa du menade så lindros

Trodde det var ett skrivfel först

Kunde nästan tänka mej att det var en 54a , är det den som är tillsalu ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det vi pilarna är sprickor som går långt ner i plasten.
Dessa måste slipas bort.....djupt....och ersättas med nytt matrial.
Annars kommer det att synas när du lackat bilen..


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6243



Re:

ButterflyRacing skrev:
Det vi pilarna är sprickor som går långt ner i plasten.
Dessa måste slipas bort.....djupt....och ersättas med nytt matrial.
Annars kommer det att synas när du lackat bilen..

https://rejsa.nu/im/_annat/201-new_2009-12-31-5960new_2009122920091229 . . . .


Håkan, Jag tycker att det ser ut att vara tusch penna på samma sätt som skarven mellan skärm och "kaross" fast vad vet jag

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Japp, Fredriks underbara Europa är till salu. Han har blivit förälskad i en fransyska, flyttar till Italien och säljer allt bla en 400 hp dubbelturbo M10 motor med Audi vxllåda avsedd för ovan Europa. Andreas, köp båda och slutför projektet. Hela tänket och det mesta av jobbet är redan gjort av Fredrik. Ett annat alternativ är att spara den i original. Patinan är fantastisk. Det enda som behöver fixas är bröstkåpan och glappet i bakvagnen som jag vet.

Jag har en del craze sprickor kvar att åtgärda. Absolut, allt måste slipas bort. På vissa riktigt dåliga ytor har jag lagt en ytmatta över allt. Funkar bra men det är en del jobb. Det lär finnas en filler med gummi partiklar som skall kunna hålla ihop craze sprickor. Jag lärde mig det av en amerikansk kollega som bygger Cobra replikor och Corvetter. Någon som har erfarenhet av denna mirakelfiller?

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1624



Är faktiskt väldigt sugen på en Europa till och 54an är ju så nära originalet (46) jag vill gå
och priset verkar ju helt rätt så ja hoppas den hamnar i ett bra hem i original skick
Dock kan ju bakvagnsglapp innebära endel beroende på vad som börjar slita sig

Har dessutom varken jobb eller fler garage nu så får väntas tills allt är klart och jag har jobb innan jag kan börja köpa mer grejer

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Lindros skrev:

Jag har en del craze sprickor kvar att åtgärda. Absolut, allt måste slipas bort. På vissa riktigt dåliga ytor har jag lagt en ytmatta över allt. Funkar bra men det är en del jobb. Det lär finnas en filler med gummi partiklar som skall kunna hålla ihop craze sprickor. Jag lärde mig det av en amerikansk kollega som bygger Cobra replikor och Corvetter. Någon som har erfarenhet av denna mirakelfiller?


På en egen bil...skulle jag inte chansa.
Jag hade slipat ner från insidan...lagt på nytt. Sedan slipat ner till det nya, från utsidan...och lagt på nytt.
Men det är ju jag det.....

Tuschpenna är också AJA-BAJA.
ALLT måste slipas bort.....annars slår det upp igenom lacken..!!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005
Inlägg: 90


Trådstartare
Exigen såld. Att inte åka rejsbil är att gå för långt. Dax att ta tag i Elanen.

_________________
Per Lindros

Lotus Elan S4 1968
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4303



Härligt Per! Vågar man se fram emot att se en läckert låg Elan i någon depå till sommaren?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elan 1968 S4 SE
<<   1, 2, 3   >>
16781 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande