Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hittar man lämplig bromskylslang?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11248 totalt)
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003

Johan.. skrev:
Heijel skrev:
jag kör på aluslang från feltema... har funkat bra dom 3 körningarna jag har hunnit med i vår.. thumbs up

På rejsbilar fungerar det inge vidare i praktiken.

hmm, dom är inte så jätteböjliga efter en stund det stämmer så måste dom vara böjda i snäv vinkle så skiter det nog sig... mina sitter diagonalt genom hjulhuset och har ca 30-40cm där dom hänger löst och kan böjas ganska friskt... har suttit på i drygt 2 år och funkar fortfarande fiiint... sätter ett lock för dem på vintrarna... roliga belägg tycker inte så mycket om massa minusgrader ;-)

/ola

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Johan.. skrev:
På rejsbilar fungerar det inge vidare i praktiken.

Det är inte alla som tvunget skall åka "alternativspår" under race..

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

:fly:

Dammsugarslang nämndes i första inlägget och jag tror det kan vara ett bra budgetkoncept. Jag menar den typ av slang som sitter på t ex den här: Bildlänk.

Räfflad svart plastlang utan metallarmering och som är böjbar och t o m lite töjbar. Den grövsta jag hittat har DI 38 mm men behöver åtminstone 50 mm.

Någon som vet var man kan hitta den typen av slang med innerdiameter 50 mm och uppåt?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007

Kanske sådan här http://www.k-rauta.se/vvs_4353.htm.

Stabil, böjlig och stor, den pallar temp -30-140 °C enligt tillverkaren.

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re:

Bo_H skrev:
Kanske sådan här http://www.k-rauta.se/vvs_4353.htm.

Stabil, böjlig och stor, den pallar temp -30-140 °C enligt tillverkaren.
Tack för tipset, men jag känner till dessa och det är just dammsugarslang jag är ute efter. Har rätt bra koll på olika alternativ också efter att ha kammat igenom rejsa.

Dessutom är det inte så mycket över 50 mm jag kan använda, uppåt 63 mm kan nog gå bra, idealet är 51 mm. Värme är inget bekymmer.

Såg förresten när jag sökte mer förutsättningslöst att Hydroscand även har dammsugarslang, men med annan uppbyggnad. Det blir nog något från dem om inte jag hittar mer frestande alternativ.

Citera
Zanzibar
råby
Här sen Dec 2008

Hos Kundze vid Lindhagensplan i Stockholm.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

www.Kuntze.se ligger sedan ett par år i Västberga.

Anders Bisting
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Nu är jag ute efter fi 70 mm. Men jag tänkte hamra ut en princip. Anslut gärna slangen mitt i "king-pin", så blir det minst töjning.

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Finfin slang till bromskylning från Hydroscand. Här i 76 mm id , men finns i flera dim.
Industrislang utsug hetluft heter den om jag inte minns fel. art nr 1561-01

Går att böja med bibehållen area och är väldigt flexibel i längsled vilket var ett krav på
min bil , det blir ju lite dragspel när man svänger..

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006

Ser riktigt bra ut det där! var det varianten med ett eller 2 lager, kommer du ihåg det?

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

JE Jr skrev:
Ser riktigt bra ut det där! var det varianten med ett eller 2 lager, kommer du ihåg det?

1 lager , den med 2 lager heter 1561-10 men den är nog för trög att trycka ihop.. tror jag.

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Samco Sport, mest kända för sina färgade silikonslangar har även dem slangar lämpliga som kylluftsslang för bromsar och dylikt.

http://www.samcosport.com/uk/rp_samflex_ducting.asp
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007

Jag börjar med att låna lite från Kardanaxels projekttråd:
(OBS! Detta är alltså INTE hur Kardanaxel till slut gjorde bromskylningen, läs mer i hans tråd så ser man dom riktiga trattarna som bara kyler centrum av bromsskivan)

Niklas Falk skrev:
kardanaxel skrev:
Första prototypen till bromskylningen testades lite snabbt ikväll. Krävdes några justeringar så finishen är inget vidare på bilderna... Nu ligger den lös men det är fästen gjorda för att montera i fjäderbenet.
Ska fortsätta och testa lite andra material nu.

Hmm, funderar bara lite.
Varför vill du styra luft till bromsskivans anliggningsyta och inte bara till centrum (ventilationskanalerna)?
Det jag läst mig till hitills verkar vara att man vill låta den varmaste delen av bromsskivan stråla bort så mycket värme som möjligt och då vill man inte ha nåt isolerande material ivägen

Jag har också tänkt ansluta slang till centrum på befintliga bromssköldar och jag har funderingar om hur de befintliga sköldarna ska modifieras; de flesta (alla?) original bromssköldar täcker väl hela skivan på baksidan, vad kan vara anledningen till att de ser ut på det viset? Kan det handla om att skydda mot bromsdamm? Eller blir det bättre kylning på detta sätt om man INTE har forcerad luftning med slang?
Det har sagts förut: "biltillverkarna har haft goda anledningar att göra på just det sättet..."

Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Vissa bilar har original kylning med slangar direkt till bromsskivans nav. Såg det på någon Ferrari, kan ha varit en 430 eller 355, minns inte faktiskt. Så visst fungerar det även på gata (i den mån nu en Ferrari är en väl fungerande gatbil).

Porsche 968 CS
Citera
Triggerhappy
Åkersberga
Här sen Jul 2008

Kan ju tipsa om detta ställe http://stores.shop.ebay.co.uk/Auto-Performance-Silicone-Hoses_2-Ply-Bl . . . .

Jag har handlat lite annat där och det har funkat utmärkt.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Marcus S skrev:
Finfin slang till bromskylning från Hydroscand. Här i 76 mm id , men finns i flera dim.
Industrislang utsug hetluft heter den om jag inte minns fel. art nr 1561-01

Går att böja med bibehållen area och är väldigt flexibel i längsled vilket var ett krav på
min bil , det blir ju lite dragspel när man svänger..

MS//

Då jag själv behöver köpa ny slang luskade jag lite, jag bifogar spec och artikelnummer på slangen Marcus pratar om, jag har själv kört med den och visst var den vettig men dyr och även den går sönder om man använder bilen flitigt.

Med avtalspris kostar den 252:- metern, inte så sällan är det ganska mkt dyrare som "vanlig" kund.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Johan. Är det för dyrt ? Gör som jag, sälj skiten och kör hoj istället.

Du lär inte hitta någon som håller om däck/fälg går mot slangen. Tyvärr är det ju attans trångt på
E36orna som du vet. Ett jäkla pyssel att få det att gå fritt och funka i alla lägen.
Kanske hade jag bättre tur på min, för det funkade ju. Jag körde ju också lite större fälgar vilket är en fördel.
Kanske skulle det varit bättre om man använde 50mm slang och anslutning på
skölden?? Men nu är ju sköldarna gjorda för 75mm.. Alternativet är väl att använda någon fulslang
och byta lite oftare.

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008

Jag kan vara helt ute och cyklar här men...

Är det inte så att neopren slangarna rätt snabbt torkar och blir sköra medans det är silikon (dom röda) som håller. Dom är lite hårdare när dom är nya än neopren fast dom håller sig så, samt dom går inte sönder lika lätt. Det är därför dom sitter på dom flesta racebilar osv man ser på bild. (tex den utmärkta le mans bilder tråden osv)

Detta är vad jag har för mig att jag har läst så ta det inte som fakta. (SCI-FI!)

EDIT: http://www.lpiracing.com/Cooling-Hose-c33.htm dom verkar båda vara bra, men dessa rekonmenderar silikon för bromskylning för det klarar värmen bättre.

EDIT 2: http://www.ducting.com/Brake_Ducting.html oooo silicone innerslang med nomex runtom... här står det att neoprene slangen inte är rekomenderat för upprepad böjning

Citera
Albertsson
Borås
Här sen Jan 2006

Det finns flera ställen som säljer neopren/silikonslang till vettiga priser så man inte behöver prioritera bort andra saker på bilen för bromskylningens skull =)

rallydesign.co.uk
do88.se
speeding.nu
m.fl

Var hittar man lämplig bromskylslang?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (11248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande