Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
coilover
1409 besök totalt
red44
skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
coilover

någon som vet en sida på nätet man kan hitta sånna med mått etc tänkte på dem gängade rörhylsorna bara funderade på att tillverka egna

jörgen nilsson

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: coilover

jögge skrev:
någon som vet en sida på nätet man kan hitta sånna med mått etc tänkte på dem gängade rörhylsorna bara funderade på att tillverka egna

jörgen nilsson

Dalhems säljer gängade rör som är 50,8 invändigt och passar 57,5 mm fjäder. Deras Engelsktillverkade fjädrar (som passar) kostar runt 375:- st. Å finns i alla möjliga hårdheter.
Göran Malmberg.

skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
ja jag har sett dem i katalogen men jag hittar dem inte på nätet har tappat bort katalogen hade tänkt använda orginalfjäderskål o fjäder

jörgen nilsson

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

jögge skrev:
ja jag har sett dem i katalogen men jag hittar dem inte på nätet har tappat bort katalogen hade tänkt använda orginalfjäderskål o fjäder

jörgen nilsson
Funkar det verkligen?

originalfjädrar brukar till skillnad från tex 1.9", 2.25" eller 60" mm "standard racefjädrar" med smidda och slipade ändar vara rätt assymetriska och skapa snedbelastning av fjäderskålen.

Anar att detta skule ge en del kärvning om inte fjädern avlastas helt innan du skruvar omkring fjäderläget och avlastning får du nog inte med en originalfjäder vid upphissning pga att dämparen bottnar i utdraget.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
har sett på en sidan där dem gjort så på en 944 turbo verkade funka skadar aldrig o prova;)

Stuttgart
Här sen Mar 2003

Pär Hansson skrev:
Funkar det verkligen?

originalfjädrar brukar till skillnad från tex 1.9", 2.25" eller 60" mm "standard racefjädrar" med smidda och slipade ändar vara rätt assymetriska och skapa snedbelastning av fjäderskålen.....

Är fjädrarna hos Dalhems "standard racerfjädrar", är de nåt att ha??

Mvh

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Nino.K. skrev:
Pär Hansson skrev:
Funkar det verkligen?

originalfjädrar brukar till skillnad från tex 1.9", 2.25" eller 60" mm "standard racefjädrar" med smidda och slipade ändar vara rätt assymetriska och skapa snedbelastning av fjäderskålen.....

Är fjädrarna hos Dalhems "standard racerfjädrar", är de nåt att ha??

Mvh

Dom fjädrar jag köpt har planslipade ändar och ser bra ut. Gjorda för coilovers. Raka och blåa till färgen.
Göran Malmberg.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re: coilover

Citat:
Dalhems säljer gängade rör som är 50,8 invändigt och passar 57,5 mm fjäder. Deras Engelsktillverkade fjädrar (som passar) kostar runt 375:- st. Å finns i alla möjliga hårdheter.
Göran Malmberg.

Kan inte rekommendera Dalhems gängade rör med tillhörande muttrar thumbs down
Fick mina som jag skickat efter från england i veckan (likadana som dalhems) och gängade röret såg bra ut, men muttrarna såg ut som "kom och hjälp mig dö..." Gjutna i silumid(?) och skeva på +-1mm och allmänt taskig precision... Blir till att svarva egna nya.. Ska bara ta reda på vad det är för gänga, ser ut att vara 16gäng/tum och ytterdiameter ca 55,4mm.[/quote]

skåne
Här sen Mar 2003

Trådstartare
vill du bara mäta vad det gängade röret har för innerdiameter

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Som göran skrev...
ID = 50,8mm = 2"
Röret är 153mm långt..

Insjön
Här sen Dec 2002

Dessa satser från Dalhems har jag, riktigt taskig kvalitet vill jag lova.

Jag köpte 2 satser som skall räcka till 2 dämpare, ena satsen hade fel gängor på dessa vanskapta ringar, ser ut som något hemtillverkat ute på vedboden..

Men tjaa, de är billiga iallafall.

Stigningen på dom vill jag veta vad de heter så jag kan modifiera mina främre fjäderben till samma gängning..

Men fjädrarna från dalhems är ett frågetecken dock, 10 tum långa och med 550lbs/in, vad blir det för min del? mjukt, hårt, superhårt?

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Stigningen är 16gängor/tum
Diametern är 55,4mm dvs ca 2 3/16" (hatar allt som inte följer SI-systemet)

Bromma
Här sen Feb 2003

kid skrev:
Men fjädrarna från dalhems är ett frågetecken dock, 10 tum långa och med 550lbs/in, vad blir det för min del? mjukt, hårt, superhårt?

Aha! Det såg lite misstänksamt ut på bilden. Jag har inte testat dom själv.

Bara fjädrarna. Såg dina fjädrar ok ut?
550 blir 9,83 kg/mm.
Göran Malmberg.

Insjön
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:
kid skrev:

Aha! Det såg lite misstänksamt ut på bilden. Jag har inte testat dom själv.

Bara fjädrarna. Såg dina fjädrar ok ut?
550 blir 9,83 kg/mm.
Göran Malmberg.

oops var inte tydlig nog, jag ska köpa fjädrar, kan man på något sätt gissa sig fram när jag har original torsionstavar som ligger på 26mm bak, jag vill ha strax under njurbälte hård fjädring, alltså tillräckligt mjuk för seriös bankörning.

Jag vet att jag borde sätta mig ner o räkna lite men men.. sitta här och ställa dumma frågor är roligare.

Bromma
Här sen Feb 2003

kid skrev:
oops var inte tydlig nog, jag ska köpa fjädrar, kan man på något sätt gissa sig fram när jag har original torsionstavar som ligger på 26mm bak, jag vill ha strax under njurbälte hård fjädring, alltså tillräckligt mjuk för seriös bankörning.

Jag vet att jag borde sätta mig ner o räkna lite men men.. sitta här och ställa dumma frågor är roligare.

Lägg in några hundra kilo skivstångsvikter rakt över bakaxeln å titta hur många mm bilen sjunker ner. Mitt över centrum på bakhjulet, mot skärmen. Sen är det bara att räkna. Då vet du i alla fall rätt bra var du ligger.
Göran Malmberg.

coilover
1409 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande