| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
den rätta bana?
|
2076 besök totalt |
|
den rätta bana?
har aldrig kört på nån riktig bana hitillls och är rätt sugen att prova på i år...dock ha jag bara min lilla smart som är för det mesta orginal. vill säger att jag helst kör på en bana där man inte behöver allt för mkt effekt eller hög hastighet och inte för många bromsningar heller då min bil inte axar allt för snabb
är inte intresserad av renar slalom banor dock vilken bana kan ni rekomendera då? knutstorp, gotlandring? och är det isåfall nån särskild tillfälle jag kan köra? vill ju inte bli medlem i nån klubb bara för den första gången (bilen är inte första hobbyn och kommer inte att bli det heller) vore starkt tacksam över alla svar då jag är rätt intresserad av rejsabilar och gärna utvecklar mig i detta ämne mera
_________________ Philipp Klement |
||||||
|
Sviestad? Sturup? Kullen borde gå hyffsat. Annars är det inte effekt det hänger på, alla banor är roliga ändå. Bara för att man inte kommer upp i 200 på långa rakorna betyder inte det att resten är tråkigt.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Som eric säger så är de roligt ändå, man behöver inte 200 hästar för att ha skitkul. Sviestad kan du ju köra "prova på" körning som är ganska enkelt sätt att börja på, brukar vara på måndagkvällar. Annars har du ju Mantorp inte långt därifrån, bortsett från rakan så är det en riktigt kul bana. Gelleråsen är ju också en kul bana inte allt för långt därifrån. Skånes banor är ju krokiga men det är låångt att åka för ett banmöte
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
det låter ju nästan som alla banor här i sverige vore lämpliga
självklart behöver jag inte 200häster och det vore nog tom dummt att ha en så pass stark bil från början då man särkert ha mkt annat att tänker på och inte vill krockar...men min bil behöver tex 19s för att kommer upp till 100 från stillastående och ha en maxhastighet på 140. så då vill man nog helst inte bromsar ner under 10km/tim eller har en flera km raka för att då kanske det bli tråkig i längden. då jag ändå hade tänkt att åker till gotland minst en gång i år är kanske denna bana första valet för mig då. är inte heller allt för långt hemifrån. finns det särskilda tillfällen som lämpar sig bäst att köra på gotlandring? typ när en klubb med effektsvarga bilar kör eller liknande? hur är det med särkerheten? räcker det med en hjälm och skulle min AGV S4 motorcykelhjälm funkar? _________________ Philipp Klement |
||||||
|
Hej Philip!
Kinnekulle tycker jag är buskul med små lätta bilar. Åkte exets Renault Twingo där med lite bredare hjul och en sportfjädersats så gick det riktigt skapligt fort. Håll koll så kommer det en avancerad förarkurs som betyder att man får åka så mycket man vill hela dagen och det finns en handledare på 4-5 bilar. Vi brukar ha en på Kinnekulle och en Sviesta (Linköping) och det är ju inte så långt till någon. Enda banan jag tror kan kännas tråkig är Anderstorp men första gången kan du åka på vilken bana du vill. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Jag tror du kan ha skitkul i din smart, lätt bil med ett hjul i varje hörn. Ska du till gotland är det klart du ska testa gotland ring. Annars kan jag rekommendera sviesta på en av deras prova på bankvällar, de har ett par "hel" dagar också då å då.
Jag testade i somras och dom är väldigt trevliga, var inga problem att få någon att åka med i bilen som instruktör för att visa lite spårval och ge tips utan extra kostnad. Rekommenderas varmt. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Kan bara reka Gotland Ring!
Rolig bana! Jag tror inte att en Motorcykelhjälm är godkänd, men jag vet inte riktigt. Du ska ha en riktig hjälm, ingenting att spara in på! Förutom en godkänd hjälm så brukar heltäckande klädsel räcka, dvs skor, byxor, tröja, handskar. Jag har bara kört på gotland ring en gång och det är min enda banerfarenhet än så länge. Jag köpte dock godkända skor, handskar och hjälm. Ska eventuellt skaffa overall och nackskydd i sommar. Tycker inte man ska spara in på sånt. Om olyckan är framme så känns det nog rätt surt om man snålat. Ha så kul i sommar! _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||
|
Re:
På vilket sätt skulle en motorcykelhjälm inte vara en "riktig" hjälm? |
||||||
|
Re:
Dom är oftast så plottrigt lackade ...
Eller så är de dimensionerade för en helt annan typ av krockvåld än en bilhjälm. MChjälmen ska motstå stötar och penetration av allt möjligt vilket inte behövs på samma vis i en bil. Bilhjälmen däremot måste vara väldigt lätt för att inte ge nackskador, då föraren sitter bältad och tar stopp vilket inte sker på samma sätt i MC sammanhang. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Dom är för tunga, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
|
Re:
okej men det är ju stora skillnader på vikten när det gäller MC-hjälmar. Jag tittade på en hjälm på touringbutiken den vägde 1000 gram det är väl inte direkt tungt? Är det några andra skillnader förutom vikten? |
||||||
|
mmm...min mc hjälm är inte plottrig...bara mattsvart
saken är ju att jag bara kommer att köra väldigt sällan och då vill jag inte köper in en massa kläder för flera tusen. nu handla det mest om att testa på och ha skit kul helt enkelt. jag ska kolla upp det där med gotland ring mera då jag för det ena ändå kommer att åker till gotland i år och det andra är det inte så långt borta, mera enkelt att ta sig hem ifall jag kör sönder min fina bil
_________________ Philipp Klement |
||||||
|
Re:
Du kan nog testa på bankörning med vanlig mc-hjälm utan att vara rädd. Visst kan det hända olyckor men det kan det i vanliga trafiken med och du får helt enkelt försöka hålla dig på rätt sida gränsen för dig och din bil. Jag tror det är farligare att cykla i stan utan hjälm nu när det är vinter och halt än att testa bankörning med sin bil när man ha en mc-hjälm på. Ska man göra det till en återkommande vana så kan det vara lönt med en lätt hjälm. Ha så roligt! _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
kul!...jag ha ju 65hästers varianten jag med. dock så ska jag nog chippar och även ta en ny avgassystem så att jag få runt 85hs.
sen ha jag skaffat en grunka som stänga av esp så man kan gasa även i kurven _________________ Philipp Klement |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
den rätta bana?
|
2076 besök totalt |