Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 318i -85, 5papp+ racer 2009 | 1, 2 >> 15861 besök totalt |
Nu har vi på Civinco hittat vårt "perfekta" objekt för 5papp rejsen.
En gammal 318-kaross med trasig motor. Tanken är att sätta i en 192hk 2.5liters 6:a från en snäppet nyare E36:a, som en av de tilltänkta förarna hade ståendes på garagegolvet. Bur är beställd från Finess. Stora frågetecknet är hur man får något sånär väghållning i en sådan med ett tak på att hela alltet inte får vara värt mer än 5 tkr? Någon som har budgettips när det gäller att fixa fjädrar, dämpare och hjulvinklar? Tex av typen "kapa en husvagnsfjäder från..." Någon som kan fjäderhävarmarna/utväxling i huvudet? Ser ut att vara ca 0.9 fram. Kan det vara 0.6 bak, såvida man inte gör något vid dämparen istället? /Henrik, Markus, Johan & Emil _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Hmm. Detdär med fjädrar och såntdär har jag varit på ett par gånger på dedär bilarna. Har för mig att du vill ha antingen husvagnsfjädrar till Ford Sierra GT kombi eller som vi använde, framfjädrar till Mercedes W123 och kapa till i lagom höjd. Kommer inte ihåg hur många varv man skulle behålla men det var ungefär halva fjädern som fick stryka på foten. Passar inte 100% perfekt i fjädertallriken, men tillräckligt för att vara smidigt. Har för mig att vi räknade fram ungefär samma fjäderkonstant som på M3 E30 Grp A regnsetup eller något liknande.
Bak är det ganska flexibelt i och med konstruktionen så där kan man ju välja och vraka lite mer. Bara fästa med svetsloppa i över- eller underkant. observera dock att grundtanken med detta är tänkt för asfalt och R-däck. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Tackar Claes för tipsen!
Måste köra på gatdäck, men vill nog ligga närmare 2Hz ändå. Uppskattningsvis kanske man behöver 60 N/mm fram och 90 N/mm bak för att ligga på 2Hz? Någon med erfarenhet av detta? Vad kan original ligga på? /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Ja, då har buren anlänt, så nu finns det gott om saker att göra igen...
En stor eloge till Finess, som så snabbt levererade rören. Hörde att de tom fick sätta sig i bil och åka till Tyskland för att få tag på rör i tid. /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Det viktigaste är inte att vinna, utan att kämpa väl....
Vi kommer dit för att ha kul.... och så vidare.... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Vi är givetvis där för att vinna...... Nä mer för att ha kul och att det är ett riktigt kul race, vet inte om det varit något liknande race i sverige.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Åker ni från oss, så blir det per automatik att ni vinner...
Vilken sorts bil är det vi ska ha utkik efter? /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Du kan hålla utkik efter en Alfa 75'a så att du inte kör in i den när du varvar dem https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Detta blir 5papp+ bil, se tråd om racet i "Inför träffar" Mantorp 24h 28/2-1/3 _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Arbetet går vidare och nu är ytterligare några saker avbockat på "att göra" listan.
Riktigt befriande att bara få snida till saker som inte får kosta något, utan att ens snegla på bättre och dyrare lösningar. Rejält justerbart stolsfäste för att många olika förare ska kunna köra. Batteriet flyttat bak för att om möjligt hjälpa bakvagnen att hantera all effekt... och förståss motorn, låda och kardanaxel urplockad och lite dekaltrimmad som sig bör... Ett bryderi vi haft är huruvida vi ska ha kvar taklucka eller inte. Är van med mattsvart bil utan öppningsbara rutor, så jag längtar efter en luftig bil. Är det ok att åka med öppen lucka om man har rejält nät för? /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Till och med så illa alltså. /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Fråga honom för säkerhets skull, men han har även åkt en hel del rally och är rädd att fylla bilen med träd eller snö och annat bråte om man rullar eller åker av.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Bur och förarplats i stort sett färdig.
Framvagnen under kontroll. Blir riktigt billigt när man kan ta 1 fjäder och kapa på mitten. Dämpningskonstanten på den gamla originaldämparen låter vi förbli en hemlighet... och en gammal motor hittad och ståndsmässigt levererad i en Volvo Duett -67. Har motorn gått 20'000 mil borde den kunna gå 24 timmar till - eller? Ska nog gå att klämma ner (eller upp) sägs det. /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
näe, om det är ett RIKTIGT nät typ samma som man har i fönstret så är det ok med.... lika bra säkerhetsmässigt som plåt..... |
||||
det är jag inte rädd för , däremot om en förare får ut huvud eller snarare arm som jag tycker känns obehagligt som arrangör..... |
||||
Jag kunde aldrig tänka mig att det skulle vara så här lätt att bara lyfta ner helt fel motor.
Motorn hade dubbel uppsättning bulthål för olika motorfästen, så vi tog bara E36 fästen och kuddar, så trillade allt på plats. Det enda som måste byggas om är att kardanen ska kortas 110mm svetsas ihop med framändan från en E36, så är vi på banan... /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Tackar!
I och med att det bara är bilen som ska vara billig, så har vi nu fått klart med 2 st proffsförare som kommer komplettera Civincos nuvarande styrka på ett förträffligt sätt! Vi vågar dock inte gå ut med namnen än, då det finns överhängande risk att de norpas. Gamla motorn har fått ett nytt liv på Renova... Å en bärarm bak kom från skroten i Vara idag, som lustigt nog är en av konkurrenterna. Finns ni här på Rejsa? /H _________________ Henrik Fries Porsche 996 Turbo fd Porsche 928 supercharged "If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 318i -85, 5papp+ racer 2009 | 1, 2 >> 15861 besök totalt |