| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sjunkande bromspedal
|
22 besök senaste veckan (19914 totalt) |
|
Re:
I fredags var bilen inne för vidare kontroll. Verkmästare och mekaniker provkörde först bilen, bromsvätska byttes och sedan ytterligare en provkörning. Bedömningen som gjordes var att de inte kunde hitta något fel. Denna gång hade jag en Mini som lånebil och på denna kändes faktiskt pedalen litet liknande som på min 130i - om man pumpade upp tryck och håller tryck på pedalen sjunker den sakta. Om man sedan trycker till på pedalen går det att trycka den så långt ner att den "knackar" i golvet. Den studsar iofs sedan upp litet igen, men ändå. Denna Mini hade gått drygt 1000 mil, så den borde ju vara OK i bromsarna. Det verkar då alltså som om detta är ett beteende som verkar finnas på (en del) nyare bilar och inte är tecken på något fel. Stort tack till alla som svarat och kommit med råd och tips - det uppskattas
Något jag funderat vidare på litet - om jag jämför mina bromsar med de som var på den 116i som jag hade som lånebil förra gången får jag för mig att 116i bromsarna känns mer som jag har för mig att mina bromsar gjorde från början med bra initialt bett och en stum pedal. Min känns inte lika stum och tar längre ner - vad kan detta bero på? Att bromsbackarna börjar bli slitna? Att skivorna "härdats" och att backarna därför inte biter lika bra längre? Att bromsslangarna börjat flexa? _________________
|
||||||
|
Värt att tillägga är att även senaste hyrbilen jag hade nu (Chevrolet Equinox) hade samma fenomen med bromsarna, att pedalen sjunker till golvet när man står på tomgång eller liknande.
Jag är dock nyfiken på varför? _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Som sagt tidigare. Man ska aldrig kolla om en pedal sjunker med motorn igång. Ofta så är det en vacum pump som är igång eller vacum från motorn till bromssvero som hjälper pedalen att sjunka när man lägger tryck på den. Kör många olika bilar varje dag och det blir mer om mer vanligt detta. Stäng av pumpa ett pag ggr så servot inte funkar längre och sedan pressar ni till ca 50-75% av pedalrörelsen. Sjunker den då så kan man börja fundera på om det är något fel eller inte eller om något inte är inslitet ännu tex nya bromsklossar mot en vågig skiva. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Sjunkande bromspedal
|
22 besök senaste veckan (19914 totalt) |