| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tvätta skumfilter?
|
7617 besök totalt |
|
Tvätta skumfilter?
Dags att tvätta mitt Pipercross skumfilter; måste jag köpa deras rengöringsmedel eller funkar det med bensin eller något annat? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re: Tvätta skumfilter?
Bensin ska du nog inte använda.. När jag hade cross(samma filter i princip) gjorde jag först rent filtret i en tunna med diesel, så man jobbar ur filteroljan och smutsen. Sen gör man rent det i varmt vatten och diskmedel, för att jobba ur dieseln och annat skit. Låt det torka så det blir helt torrt! Sen kan man ha på ny filterolja igen.
och just ja.. Viktigt att du inte vrider ur filtret, då går det sönder! Krama ur det istället. _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
|
Enligt Piper cross ska man inte använda bensin eller diesel. Det torkar ut och gör fibrena i skummet till goa torra smulor. Använd grönsåpa eller mycket mild diskmedel. Tvätta inifrån ut inget högtryck. dvs gå mot luftflödet och låt skiten gå vägen ut som den kom in. LUFTTORKA det är bäst. Det funkar ju bra med parmaskinka! :-) Tvätta ett par ggr ordentligt och spola med mycket vatten.
Good luck!
_________________ Tino Carrasco Ford Capri 2.0 GL 1978 Ford Capri 2.0 GL 1979 Alfa Romeo GT1300 Junior FIAT 500C Sport Twin Air Projektledare Motorbanan Ring Knutstorp |
||||
|
Re:
Funkar de med parmaskinka så funkar de för mig!
_________________ Carl Wrangel MK Indy Familjekombi Mondeo Golf 1,6 FSI |
||||
|
Jag brukar köra med avfettning - vatten - lufttork - ny olja.
Svårt att olja in det nya luftfiltret på bilen dock då det sitter ihop med plastramen. Går liksom inte att vrida/krama ur utan man får trycka ut oljan. Lätt att det blir för mycket olja kvar. _________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Re:
Man får kanske försöka spraya ett tunt skikt? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
|
Re:
Ja, det är nog det enklaste. _________________ H e n r i k P i h l |
||||
|
Re:
KN gör bomullsfilter...
Denna gamla tråd gäller skumfilter. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
Det är väl olika matrial i olika skumfiler, för ITG:s skumfilter rekomenderas att tvättas i bensin...
|
||||
|
På www.unifilter.com kan man läsa hur man sköter skumfilter
_________________ Olle Magnusson |
||||
|
Re:
Dags för ett hederligt gammalt trådlyft. ITG rekommenderar sitt eget rengöringsmedel (duh) och det använder jag just nu. Det luktar väldigt mycket som avfettning. _________________ Alex Bergsland Kör DomiSeven med Zetec 2.0, Aprilia Mille & Mazda 6 kombi www.domiseven.se |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tvätta skumfilter?
|
7617 besök totalt |