| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fattigmansairjack?
|
9725 besök totalt |
|
Fattigmansairjack?
+ Air Jacks är tufft! + Air Jacks är väldigt praktiska om man har en bil som är lägre än 10 cm och alla lyftpunkter är minst 50 cm in under bilen. - Air Jacks behöver luft för att lyfta. - Air Jacks är väldigt dyra
Så nu söker jag alternativ till Air Jacks. Jag skulle alltså vilja kunna lyft upp bilen utan att ha massa lösa prylar med mig. Lyfthöjden får gärna vara "bra" men om inte annat så vore det bra om bilen kunde lyftas så pass högt att man iaf får in en garagedomkraft under den. Behöver inte vara ett helautomatiskt system utan skulle kunna vara att man ungefär som på en garagedomkraft stoppar in en pinne och pumpar upp bilen fram eller bak. En elektrisk lösning skulle också kunna funka men det är ju inte alltid man har full kräm i batteriet när man behöver mecka så manuellt är nog bättre. Montera en uppochnervänd domkraft (sån där pelaraktig grej) har ju slagit mig men hur skall man få den att stanna i uppfällt läge och de känns grymt tunga också. Elektrisk saxdomkraft från Jula kanske? Någon som har några kreativa ideer? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
|
||||||
|
Jag har ju iofs lyftpunkterna ganska åtkomliga ("Seven"), men det räcker med markfrigången för att det ska bli problem... Värre med farsans Europa, som är både lägre och har lyftpunkterna långt in under bilen.
Funderar på att helt enkelt bygga en egen domkraft modell extrem lågprofil. Känns ju lite onödigt med grovsmide dimensionerat för minst ett ton gånger säkerhetsfaktor när man aldrig lyfter mer än ca 400 kg i taget ändå.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
En sådan här: http://www.pegasusautoracing.com/bigpicture.asp?RecId=872 Man borde ju kunna bygga en "vanlig" domkraft runt samma princip... Finns diverse MC-lyftar som är konstruerade så. (Har ett gäng sådana f ö. Stabila och bra, men tyvärr fortfarande för höga för att direkt rulla in under någon av de riktiga bilarna.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Japp det där har jag funderat på. Smidig lösning som nog fungerar med den vikt jag har på bilen. Men återigen så vore det nice med en lösning där man inte måste ha transportbil för att transportera lyften. Man vill ju tex kunna nödmecka lite på en bandag när man kört bilen till banan. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Re:
Så jag gör nu, fast den kommer iof från en Toyota Fick förlänga veven för att nå in och det är väldigt svårt att snurra veven utan att knäcka knogarna eftersom stången inte går att vinkla.
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
|
Re:
Montera ett 1/2" fäste och kör med batteridriven muttermaskin lååång fölängare för och veva upp/ner! |
||||||
|
Re:
+1.. Mutterdragaren har du ju med dig ändå.. antagligen
|
||||||
|
Re:
määh. sätt på dragkrok
|
||||||
|
Re:
den såg tung ut.. |
||||||
|
Man kan göra så här. Ta en fjäderspännare av den här typen, plocka bort klon närmast sexkanten helt, förläng gängstången efter behov och montera en stödplatta som kan rotera i änden på förlängningen. Nu kan man kroka den kvarvarande klon (kanske modifierad efter det/de rör du skall lyfta i) runt ett ramrör och skjuta ner stödpinnen mot marken genom chassit. Allt beror såklart på hur det ser ut i din bil. Ger runt 200 mm lyft skulle jag gissa. Nackdelen är att du måste hindra bilen från att rulla på något sätt men det är säkert ett mindre problem. Den blir inte fast monterad men å andra sidan grymt kompakt. Kanske kan du spänna fast den i chassit om du fixar några lämpliga öglor eller liknande?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Jaja, shoppingbil alltså, men det finns väl "barnvagnsställ" även till denna småbil
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
GA Lindberg har domkrafter se sidan 2 på övrigt. www. GA1.se eller www.KHmotorsport.se. Båda dessa företag har en billigiare variant av luftdomkrafter. dvs runt 4000-5000 kr/st. Sedan så finns det också en dyrare varinat ca 20 000 -30 000 Kr/st
_________________ Olle Magnusson |
||||||
|
_________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
om han söker alternativ till air jacks varför då föreslå air jacks för ca 25 000:-
Du har blivit lite som rejsas hitta.se
_________________ Niklas Lövgren |
||||||
|
Nu så söker du ju alternativ till airjacks, och jag kanske inte kommer med några nyheter men både K-sport och D2 har air jacks till bra priser. t.ex. här eller andra ställen.
Men som sagt det är knepigt med tillgång till luft, men den här tråden är intressant och har ni fler ideer för lyftanordning fast i bilen som man kan lyfta med hjälp av handkraft eller el skjut vidare, för jag har själv funderat på samma sak! Edit: så går det när man lämnar en tråd öppen ett tag och sen skriver svar, då hinner andra före och skriver saker
_________________ Anton Kindblad |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fattigmansairjack?
|
9725 besök totalt |