| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump tank i skuffen?
|
2612 besök totalt |
|
Torrsump tank i skuffen?
Jag har sett rätt många racebilar som har torrsumptanken bak i trunken. Samtidigt rekommenderar tex Pace att tanken ska vara så nära pumpen som möjligt. Hur går det ihop? Funkar det att ha den där bak? _________________ William Ekström |
||||
|
sätter du den bak får du troligtvis bättre viktfördelning men dyrare system eftersom du får ha längre slangar. Slangarna väger ju dessutom lite grand.
Min sitter bak med hela oljenivån ovan pumpen och de verkar fungera mycket bra. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
eftersom det är så vanligt kan man anta att de fungerar bra. Att ha den fram minimerar kanske risken för luft i slangen eftersom den går dra kortare och med mindre krökar då. Men oljan ska ju rinna fram till pumpen av sig själv så om den sitter direkt vid pumpen eller en bit i från borde ju inte spela något roll. Möjligen kanske man måste ha grövre diameter för att den ska ha tillräckligt med olja att pumpa in.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
Det måste väl gå åt en hel del extra olja i systemet? Den väger ju också. Värt å tänka på kanske.
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||
|
Att torrsump tanken sitter i bagageluckan, är en säkerhetsregel får ej ha den i kupén. Förr i tden hade man ganska så stora torrsumpstankar. Idag så har man mindre tankar och brukar då placera den under huven (i motorutrymmet).
_________________ Olle Magnusson |
||||
|
Re:
och med högre så menar du längs den resulterande kraftvektorn från gravitation och bilens acceleration? Geometriskt högre innebär inte nödvändigtvis "nedförsbacke" för oljan under acceleration till exempel. Sitter tanken 3m bakom motorn så kan det bli en avsevärd sughöjd för pumpen om man har bra accelerationsprestanda. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
3m är rätt mycket. Normalt så brukar man ju placera tanken direkt bakom brandväggen när tanken sitter monterad bak, och placerar man samtidigt tanken rätt högt ovanför marken så ska det till en rätt skaplig acceleration för att pumpen ska behöva suga fram oljan. Dock klarar ju pumpen också ett par meters sughöjd utan problem. |
||||
|
3m är rätt mycket, men inte extremt. Torrsumpspumpen är ofta remdriven och sitter då i motornsframkant vilken inte helt ovanligt ligger framför framaxeln. Hjulbas på 2.5m och tanken bakom axeln så är det 3m. Montera den högt är väl av ondo i en banbil där man bryter nacken av sig för att sänka tyngdpunkten på dom andra komponenterna?
Tanken och pumpen i samma höjd, 1g acceleration, lite geometri -> 2.12 m sughöjd mot en acceleration på 1.4g i den riktningen => pumpen får suga motsvarande 3m sughöjd vid 1g. Det är slitigt det. Det krävs mycket effekt för att upprätthålla en dylik acceleration nån längre tid, så samma övning med en lägre acc. 0.5g acceleration -> 1.34m geometrisk lyfthöjd * 1.12g = 1.5 m sughöjd vid 1g. Tycker nog man ska vara lite vaksam om man gör en dylik installation. Det far lätt iväg och så kan man stå och undra varför pumpen inte presterar som den ska. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Jag har tanken bak ca 30cm över pumpen med ca 4m slang emellan. Har loggat oljetrycket från stillastående till 200km/h med en rallycrosstart utan att trycket ändras nämnvärt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Torrsump tank i skuffen?
|
2612 besök totalt |