Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
7" fälg, r däck 205/40
5039 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174


Trådstartare
7" fälg, r däck 205/40

skulle detta funka ihop? fått tag på 4 r888 helt nya i denna dimensionen: 205/40-17 mina rs2fälgar är 7x17" bilen som sagt är en rs2 avant. eller skulle det funka mycket bättre med 215/225?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 514



7" fälg är helt perfekt för 205 breda däck! Så kör på dem du.
215 funkar oxå, men är inte helt optimalt.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174


Trådstartare
kunde lika gärna ställt frågan på kdr med andra ord

får se om det blir köp nu då, har lite andra grejer på listan med

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



om vi ska tala om optimalt så hade jag nog gärna gått upp till 7.5" breda däck till ett par 205 R888 pga att det är ett brett däck. Men 7" funkar absolut helt ok, men nån nämnde optimalt.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

Lind4hl skrev:
...kunde lika gärna ställt frågan på kdr med andra ord...

Vad är kdr?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Re:

ice skrev:
Lind4hl skrev:
...kunde lika gärna ställt frågan på kdr med andra ord...
Vad är kdr?
www.karlstadracing.nu

205/40-17 är ju en av Toyos "förstärkta" dimensioner så kanske ger det lite mindre stomflex och bättre hantering av vikten/effekten (jag gissar att du ligger en bit över 1100kg/150hk).

Var uppmärksam på slitage/däckstemp/tryck, R888 får temp ganska fort.

Ska du förreten ha så små däck på en RS2a, 205/40-17 är ju en "sportcompact" dimansion (Civics, Miator etc). Har du inte diameter över 600mm normalt?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Re:

Niklas Falk skrev:

205/40-17 är ju en av Toyos "förstärkta" dimensioner så kanske ger det lite mindre stomflex och bättre hantering av vikten/effekten (jag gissar att du ligger en bit över 1100kg/150hk).

Var uppmärksam på slitage/däckstemp/tryck, R888 får temp ganska fort.

Ska du förreten ha så små däck på en RS2a, 205/40-17 är ju en "sportcompact" dimansion (Civics, Miator etc). Har du inte diameter över 600mm normalt?


Precis som Niklas skriver ovan skall du mer tänka på om däcken passar för bilen än på fälgen!

205/40-17 R888 är visserligen förstärkt men den tillåtna belastningen är ändå betydligt lägre än för de däck som din bil bör vara utrustad med. Om inte jag missminner mig hade RS2:an rätt "bulliga" däck på fälgarna, kanske 225/45-17 original?

Risken med att välja den lilla dimmensionen 205/40-17 är att stommen inte orkar med belastningen och i extremfallet kolapsar. Ett 205/40-17 R888 har belastningsindex 84 = 500 kg tillåten hjulbelastning. Jämför det med t.ex. 225/45-17 som har index 94 = 670 kg. Kanske inte låter som så stor skillnad men betänk att däcket skall ta upp de dynamiska krafter som uppstår vid fjädring, kurvtagning och broms... Själv skulle jag inte vilja komma under bron på Kinnekulle med däck som inte klarar bilens tyngd (eller ännu värre om man t.ex. skall ner och ta ett par varv på "Ringen").

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174


Trådstartare
jo, 225-45-17 orginal. bilen vägen enheld del ja, vad vore lite mer optimalt då? hålla mig till 225 däck kanske?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 395



Jag slänger in en fråga här ochså hur blir det med 17" / 8 tums breda fälgar och såna 205/40 R-888 ? På en relativt tung bil (325 touring 500 hk)

_________________
Markus Jonsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20328



Re:

Markus_SWE skrev:
Jag slänger in en fråga här ochså hur blir det med 17" / 8 tums breda fälgar och såna 205/40 R-888 ? På en relativt tung bil (325 touring 500 hk)
Dimensionen är ju väldigt jämförbar med 205/50-15 (nära samma belastningsindex i Toyos fall, undrar vad "reinforced" spelar för roll).

Jag har det smörigt varv 7-12 när jag kör med 205/50-15, 1100kg/150hk och visserligen lite aggresiva dämpare. Med ett antal hundra kilon till och mer än tredubbla effekten så tror jag du kommer att se cord inom 10 varv.
Varför inte en riktig dimension som 235/45ZR17 på 9" fram och 255/40ZR17 på 10" bak (du har ju effekt att värma bakdäcken med), chassit får justeras för att kompensera avvikelsen mellan vikt/bredd fördelningarna naturligtvis, men vill du köra med 500hk så får du skylla dig själv

Kolla gärna lite på Kumho också (så blir Martin glad), de finns ju i hård gummiblandning (Toyos GG är mera som Kumhos medium).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2174


Trådstartare
vill helst åka med mina 7" fälgar det är därför, får köpa kunho däck då kanske, tips på fler hårda(re) däck ?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Markus_SWE
Motala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 395



Re:

Niklas Falk skrev:
Markus_SWE skrev:
Jag slänger in en fråga här ochså hur blir det med 17" / 8 tums breda fälgar och såna 205/40 R-888 ? På en relativt tung bil (325 touring 500 hk)
Dimensionen är ju väldigt jämförbar med 205/50-15 (nära samma belastningsindex i Toyos fall, undrar vad "reinforced" spelar för roll).

Jag har det smörigt varv 7-12 när jag kör med 205/50-15, 1100kg/150hk och visserligen lite aggresiva dämpare. Med ett antal hundra kilon till och mer än tredubbla effekten så tror jag du kommer att se cord inom 10 varv.
Varför inte en riktig dimension som 235/45ZR17 på 9" fram och 255/40ZR17 på 10" bak (du har ju effekt att värma bakdäcken med), chassit får justeras för att kompensera avvikelsen mellan vikt/bredd fördelningarna naturligtvis, men vill du köra med 500hk så får du skylla dig själv

Kolla gärna lite på Kumho också (så blir Martin glad), de finns ju i hård gummiblandning (Toyos GG är mera som Kumhos medium).


Att däcken käkas upp är jag medveten om och det gör mig inget Frågan är om 8 tums bredd är för mycket för såna däck. Alltså kommer dom deformeras på något skadligt sett vid kurvtagning mm ? och hur blir det med slitaget på så breda fälgar ?

Tyvär får jag inte plats med mycket större däck som det är just nu...

_________________
Markus Jonsson
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300



Re:

Martin G skrev:

205/40-17 R888 är visserligen förstärkt men den tillåtna belastningen är ändå betydligt lägre än för de däck som din bil bör vara utrustad med. Om inte jag missminner mig hade RS2:an rätt "bulliga" däck på fälgarna, kanske 225/45-17 original?
Risken med att välja den lilla dimmensionen 205/40-17 är att stommen inte orkar med belastningen och i extremfallet kolapsar. Ett 205/40-17 R888 har belastningsindex 84 = 500 kg tillåten hjulbelastning. Jämför det med t.ex. 225/45-17 som har index 94 = 670 kg. Kanske inte låter som så stor skillnad men betänk att däcket skall ta upp de dynamiska krafter som uppstår vid fjädring, kurvtagning och broms... Själv skulle jag inte vilja komma under bron på Kinnekulle med däck som inte klarar bilens tyngd (eller ännu värre om man t.ex. skall ner och ta ett par varv på "Ringen").


Tänkte låna tråden lite...

Jag kör en Accord Type R -99
Till våren kommer där va ca 240-250 N/A BHp. Bilen väger orginal 1420kg och i dagsläget ca 1350kg.

Vore det för stor risk att köra 205/40 17 på denna bil med tanke på ovanstående? Jag har tänkt att antingen köra R888 eller RA-1.

Mitt andra alternativ är 215/45 17 R888 (på en 7" Fälg, även bilens orginaldimension). Dock känns ovanstående alternativ med 205/40 17 mer lockande pga av bättre utväxling samt en prislapp som är 600kr/däck billigare...

Vad tycker ni som har lite koll? Värt att tillägga är väl att jag har en relativt aggressiv körstil (som sitter kvar sedan gokarttiden) och försöker alltid ligga på gränsen, inte strax under, utan på den

Självklart har bilen uppgraderade bromsar, upphängning, uppstagad etc....

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Narin
Kristianstad
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1248



Re: 7" fälg, r däck 205/40

Lind4hl skrev:
skulle detta funka ihop? fått tag på 4 r888 helt nya i denna dimensionen: 205/40-17 mina rs2fälgar är 7x17" bilen som sagt är en rs2 avant. eller skulle det funka mycket bättre med 215/225?


Stopp Stopp Inte så smala däck på den (tunga)bilen och med den effekten du tänkt dig, 225/45 alt 235/40 rekomenderar jag, själv kört en del Dunlop Direzza men svåra att få tag på än, då det nya mönstret inte kom ut på marknaden ordentligt, men det vet kanske Martin G mer om.

Så det blir kanske att leta upp en uppsättning beg fälgar till

MVH Narin

_________________
Mattias Narin 101xBTG-8:22
Porsche GT4-20
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Kan jag passa på o fråga om R888 195/50-15 funkar att köra på 7,5 eller hellst 8" fälgar?

På toyos hemsida hade dom skrivit 5-6-7 tum

Stretch och R-däck passar väl inte direkt ihop men jag vill ha så breda fälgar som möjligt på 195 orna för den dimensionen är ju underbart billig!

MVH

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941



Re:

Krullert skrev:
Kan jag passa på o fråga om R888 195/50-15 funkar att köra på 7,5 eller hellst 8" fälgar?
På toyos hemsida hade dom skrivit 5-6-7 tum
Stretch och R-däck passar väl inte direkt ihop men jag vill ha så breda fälgar som möjligt på 195 orna för den dimensionen är ju underbart billig!
MVH


Toyo har "fel" på sin hemsida och kommer enligt en säker källa snart uppdatera den guiden. Frågar du någon av de 8 nya Toyo återförsäljarna i Sverige så är det "högersidan" som stämmer bäst, dvs 195 däck på 7" fälg blir kalas.

För att återgå till ursprungsfrågan så diskuterades 205 breda däck på 7" fälg och det kommer gå, men 8" är optimalt för 205 brett däck när det gäller R888. (har smyglyssnat på Toyo-japanen som höll i Toyokursen för några veckor sedan)

Jag har själv alltid trott att 205/7" är kanon, men av en händelse så testade jag 195/7" och det gick fortare och kändes bättre...

_________________
Patrik Skoog
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Jag har kört med 195:or på 7" fälg och tycker att denna dimension är precis rätt! Perfekt rak sidostomme utan "stretch" och det är ändå så att hjulen vilar på gummi och inte på fälgkanten när man lägger den på golvet.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92



Det kan vara smart att kolla vad toyo själva tycker:

http://toyotires.com/tire/pattern/proxes-r888

Facit är 7.5" for däcket ifråga, men 7" funkar oxå.

_________________
Magnus Lindberg
Italienskt
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

Markus_SWE skrev:
Att däcken käkas upp är jag medveten om och det gör mig inget Frågan är om 8 tums bredd är för mycket för såna däck.


Svaret är nej! Toyo specar 7-8tum för dessa däck.

Patrik Skoog skrev:
Jag har själv alltid trott att 205/7" är kanon, men av en händelse så testade jag 195/7" och det gick fortare och kändes bättre...


Jag har tidigare kört 195or på 7,5tum fälg och de sitter riktigt bra. Har om dagen la jag på 205 fram och det var i bredaste laget tom för en 7,5tum fälg. skulle tro att 8tum bredd är optimalt för 205.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Däck för banåka
7" fälg, r däck 205/40
5039 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande