| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fattigmansairjack?
|
9725 besök totalt |
|
Plocka ur stolen, hål i golvet, på med bältet och ta i?
Var det inte ett lättviktsbygge
Airjacks har ju fördelen att vara fastmonterade där de är och kan aktiveras utan att offra en massa tid på att passa in lyftpunkter etc. Men sen finns ju tekniken för Rallyteamens pallbockar (dvs se till att det finns rejäla lyftpunkter i tröskens ändar). Om problemet är att lyftpunkterna sitter lågt och långt in, fixa nya mer funktionella? Sätter du lyftpunkterna en lite bit upp på sidan så kan du ju tom använda gamla vevdomkrafter från nån Amazon
Mekaniska "Airjacks" drivna av torkarmotorer eller nåt (tungt blir det ju iofs). Klockan är lite sent på em(?) för att komma med vettiga ideér, men det kan ju vara en vits att montera Airjacksen på ett sätt så de går att byta ut (till bättre om de billiga inte passar handsken över tid). Luften du behöver är en dykartub, det bör räcka till en mutterpicka också (beroende på hur mycket du fipplar på en dag). |
||||
Ett rör som du modifierar så det passa fästpunkterna på bilen, och beroende på lyfthöjd och hävkraft får du passa in vinklarna på röret. Men att du tar spjärn mot pallbocken på andra sidan så lyfter du med den elektriska saxdomkraften, alternativt en vanlig domkraft. Kanske blir en del vikt :P Vet inte hur pass det verkligen skulle fungera, men det är en idé i alla fall. Jag tror du skulle få med dig allt i i bilen. Mvh. _________________ Erik Holmén |
||||
|
När det tydligen finns att köpa för under 3000 kr per cylinder (Raidopower) så måste väl det smartaste vara att spara ihop en slant? Man kan ju börja med en cylinder i mitten fram kanske om man ska snåla, då får man ju upp bilen en bit. Så kan man komplettera med två till bak senare.
Att ta med en lufttub låter enkelt jämfört med att bygga massa konstiga ställ eller sånt ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
om man inte tvunget måste lyfta hela bilen på en gång så räcker det väl med en air jack fram och en bak, som går att koppla in var för sig.
Tyvärr lär väl den bakre hamna väldigt långt bak (mindre lyfthöjd), om man inte kan nöja sig med att sätta den precis vid ena sidan av växellådan, dvs lite ocentrerat. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Inte för att försöka vara fånig men jag tror att en av dom snabbaste och smidigaste lösningarna som dessutom är enkla att ta med och nästan gratis är just plankbitar.
om plankbiten är så hög som möjligt så får man nog en 5-7 cm extra markfrigång och det går fort att lägga ut och köra upp på. Dessutom så tillför det ingen vikt på bilen, det går inte sönder som en specialmoddad domkraft skulle kunna göra. Nackdelen är ju att man måste komma ihåg att lägga tillbaka biten under hjulet innan man sänker ner den igen annars får man inte ut domkraften. Men det är ju inte over-engineering direkt, inte så tekniknördig lösning. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
Precis; det är ju ingen sport att komma på sådana lösningar.
Fast det har ju funkat för mig och farsan hittills iaf...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
http://www.oceanictech.se/ws/subcat. om trycket inte räcker får man väl trimma reduceringen lite. Det går nog att få ut 15 liter 10bar ur en sån flaska, undrar hur många hissningar det räcker till med tre cylindrar som skall röra sig kanske 20cm var? |
||||
|
Annars finns ju lyft säckar.
ex http://www.santiam.net/matjack_low_p http://www.ratownictwo.com.pl/sava/e Men dom systemen är ju inte gratis heller. _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||
|
Re:
Där sa du nåt... www.conrad.se har ju
för 512 kr. Art nr 828852 och väger 2662 gram. Dessutom kan de väl dubblera som solstolar i depån :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
|
||||
|
Lyftsäckar
Är det bara jag som såg den blooper-reklamen när man körde en lyftsäck på en pick-up av något slag. Bilen lyftes upp och höll sig uppe en stund innan framskärmen gav med sig och böjdes ordentligt. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||
|
Re:
Vet ju inte specifikt om conrads.se's men systemen används av rescue folk i hela värden pga att det funkar så jävla bra att lyfta saker på ojämna ytor. Sen behöver man ju inte använda avgaser.. funkar ju lika bra med tryckluft, grejen är ju att dom jobbar med små tryck 0.5bar och lyfter mycket och tar ingen plats. _________________ Örjan Karlsson Moby Dick R32 GT-R -93 KTM 1290 R -16 |
||||
|
Re:
" så är det på gamla oplar med och funkar hyffsat tycker jag ! kan man inte fästa ett "rör" / Fäste innanför luftintaget i fronten, likadant på 2 ställen bak. för det är väl rörram på denna skapelsen ?? och sedan bygga om en sån här eller liknande.
den på bilden är 60" hög, det kanske är lite överdrivet högt... Men då kan jag ju skula undet bilen om det blir oväder iofs
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||
|
Re:
Vart har du hittat den där? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fattigmansairjack?
|
9725 besök totalt |