Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MINI Cooper S -03 Kelleners Sport | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16948 totalt) |
Beställde bilen i oktober -02 hämtade ut bilen 5 Maj 2003.
Körde med den i ungefär 2000 mil innan jag bestämde mej för att göra ett besök ner till Kelleners Sport i Tyskland. Runt påsk 2004 hämtade jag ut bilen efter att den varit hos Kelleners i nästan två arbetsdagar. Det som gjordes var följande. Dynotest innan (runt 170hk var det i motorn, något högre än fabriksuppgiften på 163hk) Kompresseron drevades om med hjälp av en mindre remskiva (cirka 13% mindre än orginal) Ny programvara lades in genom ODB-uttaget. Varvstopped flyttades från 6900varv till 7500 varv Karaktären blev helt annorlunda efter detta, mer sugmotorkänsla med vassare topp till skillnad mot orginal då karaktären är rätt flat och tråkig. Nytt avgasystem monterades från katalysatorn och bakåt vilket gav ett mycket trevligare ljud och några hästar till Nya fjäderben monterades runt om, KW variant 2, ställbara i höjd och hårdhet. Detta gav en effekt på 218hk @ 7210 varv och ett vrid på 248Nm @ 3900 varv Öppet luftfilter har monterats tillsammans med en hammabyggd avskärmning. Ett fjäderbensstag har också hittat ner under huven fram Före: Efter: JOHo45 som tagit den klockrena bilden på väg hem från Kinnekulle förra året www.joho45.se Motor: orginal: R4, 1 598 cm3, borrning/slag 85,8/77 mm, 4 ventiler per cylinder. Effekt 163 hk (120 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment: 210 Nm vid 4 000 r/min, litereffekt: 101,9 hk/liter Motorn är överladdad med en Eaton Rootskompressor, troligvis modell M45, dock modifierad med en utgående axel som driver vattenpumpen, laddar 0,8bar. Efter modifiering: Effekt 218 hk (160 kW) vid 7210 r/min, max vridmoment: 248 Nm vid 3900 r/min, litereffekt: 136,4 hk/liter laddar cirka 1.0bar Kraftöverföring Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda tillverkad av Getrag Chassi MacPhearson-framvagn. Multilänkbaklaxel. Krängningshämmare fram och bak. Bromsar: 276 millimeter ventilerade skivor fram, 259 millimeter bak. Kuggstångsstyrning, 2,5 varv KW Variant 2 coilovers runt om, fjäderbensstag fram Kaross Tjänstevikt 1 240 kg. Viktfördelning i % fram/bak 62,2/37,8 Luftmotstånd Cw 0,36 Däck & Fälgar orginal 17" S-lite fälgar med 215/40 17" Dunlop Sport Maxx Övrigt om bilen Planer på bilen Bromsuppgradering bestånde av stålomspunna slangar, ny bromsvätska Nya belägg. Slitsade Bremboskivor fram B&M Short Shift-kit (orginal gummibussningar börjar bli dåliga, så nya dito i aluminium blir bra för känslan ) Camberplates fram (för att få lite mer camber fram) Nya justerbara stag bak (för lite mindre camber bak) |
||||
Första uppdateringen:
Vinterdäck har inhandlats (strategiskt tänkt 15" Lättmetallfälgar 6,5x15") Kan vara praktiskt i framtiden om man skulle ramla över en uppsättning R-däck Har också fått tag i två stycken Cobra Suzuka stolar Ett par bättre bilder på stolarna på plats i bilen kommer inom en snar framtid. Detta är steg 1 på lättningsfronten, hur mycket det gett återkommer jag med då bilen troligvis kommer att vägas på nytt inom en snar framtid. |
||||
Jasssså! Är det kompressor i CooperS! . Eftersom texten om motorn var på tyska förstod jag inte mycket, men det verkar som om kompressorn snurrar hela tiden och cirkulerar luften när det inte behövs något laddtryck. Rätt så?
_________________ //Mikael Jardstam |
||||
Ska finnas en länk till samma dokument på engelska (utan bilder) dock har jag inte acrobat reader installerat för tillfället (och det blir nått fel med installationen också så jag kan inte bekräfta frågan i dokumentet)
Men ja jag har för mej att det stämmer ganska bra (återkommer annars med svar).. |
||||
Kan du skriva nått om service kostnad ,förbrukning ,försäkring mm mm är lite sugen på bilbyte , men är lite splittrad , allt från BMW 320 D till Cooper
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
oljeservice ligger på runt 1700:- och inspektion I och II ligger nånstans runt 2000-3000:- plus diverse slitdelar. Serviceintervallerna är som på BMW i princip.. c:a 1800mil oljeservice, 3800mil inspektion I oljeservice, inspektion II osv..
Jag betalar cirka 7000:- om året i halvförsäkring (vagnskadegaranti i 3år) Jag är 23år och bor i stockholm. Förbrukning har jag legat stadigt kring 1,13l/milen och då med rätt mycke statskörning, S:en är törstig i stan och om man har tung gasfot. Men det går att komma ner i runt 0,65 på landsväg. Annat du vill veta? =) |
||||
Jag har inte haft några direkta problem (dörrlås som frös lite då och då, åtgärdat med lite uppsmörjning).
En knarrande baklucka som fixades på servicen, en stol som knarrade lite också men det försvann. en del på www.coopersweden.se har haft barnsjukdomar medans andra inte haft några som helst bekymmer. Tidigare exemplar verkar har fler barnsjukdomar och i dom senaste varianterna verkar det mesta löst.. |
||||
Har nu tagit kontakt med Kelleners och fått ett bra erbjudande innehållandes trim (omdrevning av kompressor, ny programvara + luftfilter och avgasystem från katalysatorn och bakåt)Eventuellt en ny kam också, Detta ska ge nånstans mellan 45-55hästar påstår dom. Mappning görs på rullande landsväg med bänkning efter. Summa c:a 210-220hk samt 255Nm i vrid.
orignal 7,36kg/hk efter 5,71kg/hk Kommer också montera deras ställbara chassi basserat på KW... Nu återstår tidsbokning och tömmning av spargrisen... |
||||
För all del, men det är bra mycket dyrare... Ovan nämda modifieringar går lös på cirka 25.000:-. Workskitet som endast är motortrimm (den enda som skiljer från Kelleners är att Works portar toppen också) Works har en listpris på 50.000:- plus montering. Nu får jag trim och ställbart chassi för mindre än hälften av vad workskitet skulle kostat |
||||
Jepp.. Lite motorpill + ställbart chassi |
||||
Våra race- och banåkarbilar MINI Cooper S -03 Kelleners Sport | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (16948 totalt) |