Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1128 besök totalt |
Höjning/Sänkning VS Över/Understyning
Hej här kommer en ny deltagare Joakim Svenhard heter jag och åker lite olika bilar. Just nu ligger vinterintresset på Pyramidringar i motorn då hållbarheten är lite Si och Så på Porsche 924turbo med högt cylindertryck ![]() Som sagt är min fråga som ämnet visar, det är nämligen som så att det finns excentrar bak på min bil så att man kan ställa höjden +- 20mm i alla fall. Kan det räcka för ändra över/understyrning. Min tanke var lägre fram= med mer fäste fram i och med tyngd punkten förskjuts framåt och tvärtom bak. Men efter ha följt många inlägg här så tror jag /vet att jag kommer att få ett uttömmande svar ![]() Mvh Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
Fram: McPherson, med kränghämmare
Bak: Torsionsaxel, troligen med kränghämmare på en 924Turbo och, nja, jag tror inte att det är så enkelt men jag väntar ivrigt på experterna här. ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Det beror på om du vill öka undersryrningen eller minska
min erfarenhet är att 9x4:orna har för mycket vikt på framaxeln vilket gör att trycket på däcken i kurvona blir för högt så att greppet försvinner dvs understyr om du sänker framvagnen mer så lär den bli mer understyrd. De fresta råd jag sett och själv provat är att setill att tröskelåderna är lika höga bak som fram. Normalt brukar man ändra föjande om man vill ha en mer neutral bil 1.hårdare fjädrar fram 2.sänka rullcentra 3. hårdare fjädestavar bak 4. ställbara krägninshämmare sen brukar man säga att det får inte bli för hårt för då böjar bilen att hoppa och förlorar grepp _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Hej det jag har provat är
1. Hårdare fjädrar fram = lite oharmoni i chassit + understyrd ![]() 2. Fjäderstavar bak till 25,5mm + 18mm k-hämmare =mindre understyrning ![]() Vad tror ni om att spaca ut framhjulen 15mm på varje sida som exempel skulle det minska understyrningen radikalt eller blir det försumbar skillnad el ![]() Mvh Joakim _________________ Joakim Svenhard Kör Porsche 924 TURBO |
||
Prova mjukare fjädrar fram.. då går balansen mot överstyrning. Hårdare k-hämmare och/eller hårdare torsionsstavar bak ger också mer överstyrning... _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1128 besök totalt |