Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Höjning/Sänkning VS Över/Understyning
1128 besök totalt
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Höjning/Sänkning VS Över/Understyning

Hej här kommer en ny deltagare Joakim Svenhard heter jag och åker lite
olika bilar.

Just nu ligger vinterintresset på Pyramidringar i motorn då hållbarheten är lite Si och Så på Porsche 924turbo med högt cylindertryck .

Som sagt är min fråga som ämnet visar, det är nämligen som så att det finns excentrar bak på min bil så att man kan ställa höjden +- 20mm i alla fall. Kan det räcka för ändra över/understyrning.

Min tanke var lägre fram= med mer fäste fram i och med tyngd punkten förskjuts framåt och tvärtom bak.
Men efter ha följt många inlägg här så tror jag /vet att jag kommer att få ett uttömmande svar thumbs up .

Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



För att kunna svara på din fråga måste man veta hur hjulupphängningarna ser ut.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Fram: McPherson, med kränghämmare

Bak: Torsionsaxel, troligen med kränghämmare på en 924Turbo

och, nja, jag tror inte att det är så enkelt men jag väntar ivrigt på experterna här.

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



Det beror på om du vill öka undersryrningen eller minska
min erfarenhet är att 9x4:orna har för mycket vikt på
framaxeln vilket gör att trycket på däcken i kurvona blir
för högt så att greppet försvinner dvs understyr om du
sänker framvagnen mer så lär den bli mer understyrd.
De fresta råd jag sett och själv provat är att setill att
tröskelåderna är lika höga bak som fram.
Normalt brukar man ändra föjande om man
vill ha en mer neutral bil

1.hårdare fjädrar fram
2.sänka rullcentra
3. hårdare fjädestavar bak
4. ställbara krägninshämmare


sen brukar man säga att det får inte bli för hårt
för då böjar bilen att hoppa och förlorar grepp

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241


Trådstartare
Hej det jag har provat är

1. Hårdare fjädrar fram = lite oharmoni i chassit + understyrd thumbs down

2. Fjäderstavar bak till 25,5mm + 18mm k-hämmare =mindre understyrning thumbs up

Vad tror ni om att spaca ut framhjulen 15mm på varje sida som exempel skulle det minska understyrningen radikalt eller blir det försumbar skillnad
el
Mvh Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Joakim.S skrev:
Hej det jag har provat är

1. Hårdare fjädrar fram = lite oharmoni i chassit + understyrd thumbs down

2. Fjäderstavar bak till 25,5mm + 18mm k-hämmare =mindre understyrning thumbs up

Vad tror ni om att spaca ut framhjulen 15mm på varje sida som exempel skulle det minska understyrningen radikalt eller blir det försumbar skillnad
el
Mvh Joakim


Prova mjukare fjädrar fram.. då går balansen mot överstyrning.
Hårdare k-hämmare och/eller hårdare torsionsstavar bak ger också mer överstyrning...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Allmänt banåkaforum
Höjning/Sänkning VS Över/Understyning
1128 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande