Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Salus Ansvar täcker inte banåka 2009
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5868 totalt)
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004

Skulle man ha oturen och bli påkörd så borde det gå på motpartens trafikförsäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Tobias H skrev:
Skulle man ha oturen och bli påkörd så borde det gå på motpartens trafikförsäkring?

Så funkar det inte. Trafikförsäkringen gäller inte på bana, så det är din vagnskada som tar smällen (!) oavsett vems fel det är.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Re:

Holme skrev:
om man bli påkörd på bana då? Har man kört över sin förmåga då också?
Eller skulle man haft en bil man har råd att bli påkörd med?

Det är väll en risk man får ta om man tar ut sin bil på bana eller

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Holme skrev:
Som med alla aktiviteter så får man göra en riskvärdering och försäkra sig som man finner vettigt. Men ofta finns det inte oändligt med försäkringsprodukter att välja bland.
Shit happends och det behöver inte vara nåns tydliga fel.

Väljer man att köra utan vagnskadeförsäkring (vilket är det vanligaste) så har man redan gjort bedömningen att livet inte går i kras totalt om det totalskrotas.
Att hitta på nån efterkonstruktion för att få en vagnskadeförsäkring att gälla är ju bedrägeri, inget snack om det.

Men det finns ju tyvärr tolkningsutrymme (i gränsladet) vilket gör att man kan kraftigt negativt överaskad om man utgår från att ett legendfall för några år sen är normen. Svart/Vita svar från "jurister" går ju aldrig att få, allt är ju oftast öppet för tolkning.

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Re:

shasselg skrev:
Dessutom är det ju så att försäkringbolaget redan kalkylerat med risken för att det händer något vid bankörning och byggt in detta i försäkringspremien....min Salus ansvar försäkring var 4 ggr så dyr som en normal på If t ex.....

Det var samma för mig, försäkringen var dubbelt så dyr på SalusAnsvar jämfört med trygghansa.
Men jag är villig att betala mer för att inte få problem med försäkringen vid bankörning.

ButterflyRacing skrev:
höfläkt skrev:

Butterfly - det här har ju ingenting med bedrägeri att göra. Det är business as usual för försäkringsbolagen. Kan dom tjäna pengar, ja, då är dom intresserade av att erbjuda en produkt.

Själklart ska försäkringen gälla....om man tagit en försäkring som innefattar bankörning.

Jag ringde runt och frågade våren 2008 och det enda bolaget som sa att jag inte skulle få några problem med försäkringen vid bankörning var just Salus Ansvar. Nu var jag inte ute efter vagnskadan egentligen, men tog den försäkringen eftersom att den gällde just vid bankörning.

safe skrev:
Tobias H skrev:

Så funkar det inte. Trafikförsäkringen gäller inte på bana, så det är din vagnskada som tar smällen (!) oavsett vems fel det är.

När jag ringde runt så gick trafikförsäkringen inte friskriva sig ifrån, enligt länsförsäkringar (kan ha varit folksam som sa det)
Ändå sa trygghansa att deras trafikförsäkring inte gällde inom inhägnat område.

Här sen Dec 2002

Re:

Holme skrev:

Nej....det är därför man har ett järnrör med sig i bilen vid bankörning,,,,

Men skämt åsido......Är det någon som råkat ut för att bli påkörd ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Re:

höfläkt skrev:

Ett upp till Kenson thumbs up

Butterfly - det här har ju ingenting med bedrägeri att göra. Det är business as usual för försäkringsbolagen. Kan dom tjäna pengar, ja, då är dom intresserade av att erbjuda en produkt.

men nu är dom visst inte det och hur ska du göra nu då? har tummen vänt nu

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004

Re:

Holme skrev:

Ställl frågan till dit försäkringsbolag

Vet ingen som blivit påkörd på en banträff (Gatbil regi) ,men du kanske kan utveckla det hela lite närmare om vart ,när detta hände och vad som hände då?

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Re:

subarumicke skrev:
höfläkt skrev:

Ett upp till Kenson thumbs up

men nu är dom visst inte det och hur ska du göra nu då? har tummen vänt nu

Jag anser att Kenson har rätt i sitt resonemang. Det har inget med hur jag väljer att göra. Det finns fortfarande två aktiviteter som godtas av två försäkringsbolag.

Här sen Nov 2002

Re:

ButterflyRacing skrev:
höfläkt skrev:

Själklart ska försäkringen gälla....om man tagit en försäkring som innefattar bankörning.

-vid det tillfället -med den bilen

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Tobias H skrev:

Nej, det gör inte det. Men är det påkörning man ororar sig för kanske man skulle välja en annan bandag eller grupp som bättre passar ens egen fart och åkstil. Sedan finns det ju 'lugna pass' där omkörning är förbjuden, lär minimera risken att någon försöker köra innanför dig i kurvan.

Det har tidigare gått att få riktiga 'tävlingsförsäkringar' men de kostar ungefär bilens värde för ett tillfälle.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det skulle vara intressant att se vilken premie man får om man är helt ärlig med hur man använder bilen.
Då menar jag att man visar bolaget projekttråden på forumet och kompletterar med en videofilm från tidigare år från de träffar där man tänkt köra och en beskrivning av olycksstatistiken från de träffarna samt en förklaring om hur många liknande event man har bevistat tidigare.
I mina ögon är det först då man kan vara överens med bolaget om vad det är man vill försäkra.

Lidköping
Här sen Apr 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Nej, det gör inte det. Men är det påkörning man ororar sig för kanske man skulle välja en annan bandag eller grupp som bättre passar ens egen fart och åkstil. Sedan finns det ju 'lugna pass' där omkörning är förbjuden, lär minimera risken att någon försöker köra innanför dig i kurvan.

Det har tidigare gått att få riktiga 'tävlingsförsäkringar' men de kostar ungefär bilens värde för ett tillfälle.

Där ser man vad fel man kan ha, på NS skall trafikförsäkringen gälla iaf. Enligt mitt Fbolag.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Lennart Mäkinen skrev:
I mina ögon är det först då man kan vara överens med bolaget om vad det är man vill försäkra.
Problemet är förmodligen att det "kollektiv" som skall dela på kostnaderna blir litet. Möjligen skulle man kunna tänka sig en punktförsäkring men då blir nog både premie och självrisk oaptitlig.

om klubbar gör rejäla insatser och skapar försäkringsavtal så är det en väg fram (de kan ju visa skadehistorik vid arrangemang av kontinuerlig typ). Men dessa avtal kan ju bara gälla arrangemang av den klubben/klubbarna.

Att få till en försäkringsprodukt som skulle passa alla varianter av banåka som representeras av rejsianer är nog en omöjlighet (värde och risk varierar minst sagt).
Kanske ska man utgå från sporthojsförsärkringarna och sen motivera sänkta premier med lägre risk, det är kanske en bättre väg fram än att höja risknivån från genomsnittligt gatåka.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

subarumicke skrev:
Holme skrev:

Ställl frågan till dit försäkringsbolag

Vet ingen som blivit påkörd på en banträff (Gatbil regi) ,men du kanske kan utveckla det hela lite närmare om vart ,när detta hände och vad som hände då?

På gatbilsträffarna så brukar man vara mycket tydlig att det är HÖGST olämpligt att bromsa sig förbi på insidan precis innan en kurva. Vissa klubbar förbjuder det t.o.m. Man kör ju för att nybörjare ska kunna vara med och lära sig och då är uppmärksamheten just i det scenariot inte alltid optimalt. Och jag vet åtminstone ett tillfälle där det blev en liten försiktig sammastötning när den yttre bilen inte obeserverade att det kom en bil på insidan och svängde in. Småskador på framskärmarna vart resultatet. Var och en fick AFAIK fixa sin egen framskärm för egna pengar den gången.

Det vanligaste annars är att någon snurrar men att alla efterföljande faktiskt inte har problem att bromsa och väja, jag känner inget tillfälle det hänt sammanstötning typ efter Mohlins knäpp på Kullen eller efter tv-krönet på samma bana där det är vanligt att folk får "stoppsnurrsladd". Rappa funktionärer är A och o, att gulflagg kommer ut pronto. Som sagt jag har aldrig varit på en träff där det blivit sammanstötning på det sättet men där skulle det ju kunna hända / hänt.

Wimbach
Här sen Aug 2004

Ibland kan det kanske vara bra att titta lite över tallrikskanten för att få perspektiv på saker och ting. Att försäkra bilar i Sverige är billigt. Jämför med t.ex. Tyskland, några ungefärliga riktvärden på helförsäkring för prestandabilar (i SEK/år, utan bankörning men givetvis med Nordslingan):
Mercedes C 63 AMG = 75.000
997 Carrera Mk II = 40.000
997 Carrera S MK II = 60.000
Cayman S = 35.000
Audi TTS = 30.000
Mini Cooper JCW = 30.000
Aston Martin DBS = 170.000

Siffrorna är som sagt riktvärden för någon form av genomsnittlig ägare med allt vad det innebär med avseende på ålder, bonus osv. Säkerligen går det att pressa siffrorna en hel del också, t.ex. genom individuella förhandlingar som är ganska vanligt här, men de ger i alla fall ett hum.

Med vagnar som GT3, CSL & Co räcker det ofta med en smärre armcokontakt för att det ska springa iväg. För t.ex. 2 fälgar, 2 däck, upp i riktbänk för koll, ny frontplast, plåtarbete och lack hamnar notan lätt på 100.000-200.000. Lite förenklat räknat ryker 10 års intäkter för FB-bolaget på en enda "liten" smäll.

Det kanske handlar om att man varit för bortskämd med billiga premier under en lång tid i Sverige? Som beskrivits tidigare i tråden finns det ju faktiskt alternativ för åtminstone BMW och Porsche som faktiskt även tar bankörning och turistkörningen på Nordslingan är inte heller några problem att hitta försäkringsskydd för. Men om man tycker de premier dessa försäkringar betingar är för dyra kanske man måste fråga sig om man har råd att köra bilen ifråga på bana/NS?

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Bara för att det är dyrare någon annastans gör det inte billigt här.
Det är bara att kolla på vilka vinster försäkringbolagen gör, de utför ingen välgörenhet!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Finns det inte separata trackdayförsäkringar i England som man kan se som mall?
Hade inte en liknande sida från ett svenskt försäkringsbolag varit ganska intressant:
https://www.hertsinsurance.com/trackdays.php

http://www.driving-days.co.uk/track-day-insurance.php

Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004

Re:

safe skrev:
Bara för att det är dyrare någon annastans gör det inte billigt här.
Det är bara att kolla på vilka vinster försäkringbolagen gör, de utför ingen välgörenhet!

Skulle för tydlighetens skull skrivit relativt billigt.

Visst kan man ifrågasätta vinstmarginalen, men frågan är vad det ska leda till? Istället bör man kanske ifrågasätta rimligheten i att förvänta sig ett komplett försäkringsskydd som täcker bankörning för 15-20.000 SEK/år för bilar som kostar/kostade 500.000+ nya och där reservdelarna är dyra?

Sedan kan jag tycka det är synd att svenska försäkringsbolag verkar ha valt vägen att skriva bort användningsområden i klausulerna istället för att inkludera dem och höja premierna till en nivå som medger bibehållen vinstmarginal.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är man medlem i Porschklubben eller BMWSC och betalar lite extra till rätt bolag så har man ju en ypperlig sits, eller så väljer man att betala mindre till något annat försäkringsbolag och kör bana utan vagnskadeförsäkring. Mycket fin valfrihet thumbs up Men vad gör man om man har en bil av annat märke än Porsche eller BMW

om man då tittar på entusiastförsäkringarna som finns. Ajabaja inte köra till Ica eller Ikea, men vad gäller med banträffar hos dem? och här kan man ju bara försäkra tydliga-icke-bruksbilar. Så vad gör man om man inte har en Porsche, inte en BMW och inte en uppenbartentusiastbil utan har en modern hot hatch eller kul allroundbil

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
om man då tittar på entusiastförsäkringarna som finns. Ajabaja inte köra till Ica eller Ikea, men vad gäller med banträffar hos dem? och här kan man ju bara försäkra tydliga-icke-bruksbilar. Så vad gör man om man inte har en Porsche, inte en BMW och inte en uppenbartentusiastbil utan har en modern hot hatch eller kul allroundbil
Man skapar en klubb/förening med detta fokus och sakpar en fin historik att luta sig mot när man förhandlar fram en försäkring. Eller så går ett antal klubbar ihop och gör samma sak.
FB behöver ju "bara" en tydlig motpart att skapa avtal emot. Porsche och BMW har ju inte lycktas utan arbete.

Allmänt banåkaforum
Salus Ansvar täcker inte banåka 2009
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande