Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Salus Ansvar täcker inte banåka 2009
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5868 totalt)
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1132



Skulle man ha oturen och bli påkörd så borde det gå på motpartens trafikförsäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Re:

Tobias H skrev:
Skulle man ha oturen och bli påkörd så borde det gå på motpartens trafikförsäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?


Så funkar det inte. Trafikförsäkringen gäller inte på bana, så det är din vagnskada som tar smällen (!) oavsett vems fel det är.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Re:

Holme skrev:
om man bli påkörd på bana då? Har man kört över sin förmåga då också?
Eller skulle man haft en bil man har råd att bli påkörd med?

Det är väll en risk man får ta om man tar ut sin bil på bana eller

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Holme skrev:
om man bli påkörd på bana då? Har man kört över sin förmåga då också?
Eller skulle man haft en bil man har råd att bli påkörd med?
Som med alla aktiviteter så får man göra en riskvärdering och försäkra sig som man finner vettigt. Men ofta finns det inte oändligt med försäkringsprodukter att välja bland.
Shit happends och det behöver inte vara nåns tydliga fel.

Väljer man att köra utan vagnskadeförsäkring (vilket är det vanligaste) så har man redan gjort bedömningen att livet inte går i kras totalt om det totalskrotas.
Att hitta på nån efterkonstruktion för att få en vagnskadeförsäkring att gälla är ju bedrägeri, inget snack om det.

Men det finns ju tyvärr tolkningsutrymme (i gränsladet) vilket gör att man kan kraftigt negativt överaskad om man utgår från att ett legendfall för några år sen är normen. Svart/Vita svar från "jurister" går ju aldrig att få, allt är ju oftast öppet för tolkning.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Re:

shasselg skrev:
Dessutom är det ju så att försäkringbolaget redan kalkylerat med risken för att det händer något vid bankörning och byggt in detta i försäkringspremien....min Salus ansvar försäkring var 4 ggr så dyr som en normal på If t ex.....


Det var samma för mig, försäkringen var dubbelt så dyr på SalusAnsvar jämfört med trygghansa.
Men jag är villig att betala mer för att inte få problem med försäkringen vid bankörning.

ButterflyRacing skrev:
höfläkt skrev:

Butterfly - det här har ju ingenting med bedrägeri att göra. Det är business as usual för försäkringsbolagen. Kan dom tjäna pengar, ja, då är dom intresserade av att erbjuda en produkt.


Själklart ska försäkringen gälla....om man tagit en försäkring som innefattar bankörning.


Jag ringde runt och frågade våren 2008 och det enda bolaget som sa att jag inte skulle få några problem med försäkringen vid bankörning var just Salus Ansvar. Nu var jag inte ute efter vagnskadan egentligen, men tog den försäkringen eftersom att den gällde just vid bankörning.

safe skrev:
Tobias H skrev:
Skulle man ha oturen och bli påkörd så borde det gå på motpartens trafikförsäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?


Så funkar det inte. Trafikförsäkringen gäller inte på bana, så det är din vagnskada som tar smällen (!) oavsett vems fel det är.


När jag ringde runt så gick trafikförsäkringen inte friskriva sig ifrån, enligt länsförsäkringar (kan ha varit folksam som sa det)
Ändå sa trygghansa att deras trafikförsäkring inte gällde inom inhägnat område.

_________________
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Holme skrev:
om man bli påkörd på bana då? Har man kört över sin förmåga då också?
Eller skulle man haft en bil man har råd att bli påkörd med?


Nej....det är därför man har ett järnrör med sig i bilen vid bankörning,,,,

Men skämt åsido......Är det någon som råkat ut för att bli påkörd ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478



Re:

höfläkt skrev:

Ett upp till Kenson thumbs up

Butterfly - det här har ju ingenting med bedrägeri att göra. Det är business as usual för försäkringsbolagen. Kan dom tjäna pengar, ja, då är dom intresserade av att erbjuda en produkt.


men nu är dom visst inte det och hur ska du göra nu då? har tummen vänt nu

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 478



Re:

Holme skrev:
om man bli påkörd på bana då? Har man kört över sin förmåga då också?
Eller skulle man haft en bil man har råd att bli påkörd med?


Ställl frågan till dit försäkringsbolag

Vet ingen som blivit påkörd på en banträff (Gatbil regi) ,men du kanske kan utveckla det hela lite närmare om vart ,när detta hände och vad som hände då?

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re:

subarumicke skrev:
höfläkt skrev:

Ett upp till Kenson thumbs up

Butterfly - det här har ju ingenting med bedrägeri att göra. Det är business as usual för försäkringsbolagen. Kan dom tjäna pengar, ja, då är dom intresserade av att erbjuda en produkt.


men nu är dom visst inte det och hur ska du göra nu då? har tummen vänt nu


Jag anser att Kenson har rätt i sitt resonemang. Det har inget med hur jag väljer att göra. Det finns fortfarande två aktiviteter som godtas av två försäkringsbolag.

_________________
Stefan Larsson
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re:

ButterflyRacing skrev:
höfläkt skrev:

Butterfly - det här har ju ingenting med bedrägeri att göra. Det är business as usual för försäkringsbolagen. Kan dom tjäna pengar, ja, då är dom intresserade av att erbjuda en produkt.


Själklart ska försäkringen gälla....om man tagit en försäkring som innefattar bankörning.

-vid det tillfället -med den bilen

_________________
Stefan Larsson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Tobias H skrev:
Skulle man ha oturen och bli påkörd så borde det gå på motpartens trafikförsäkring?

Eller är jag helt ute och cyklar nu?


Nej, det gör inte det. Men är det påkörning man ororar sig för kanske man skulle välja en annan bandag eller grupp som bättre passar ens egen fart och åkstil. Sedan finns det ju 'lugna pass' där omkörning är förbjuden, lär minimera risken att någon försöker köra innanför dig i kurvan.

Det har tidigare gått att få riktiga 'tävlingsförsäkringar' men de kostar ungefär bilens värde för ett tillfälle.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18029



Det skulle vara intressant att se vilken premie man får om man är helt ärlig med hur man använder bilen.
Då menar jag att man visar bolaget projekttråden på forumet och kompletterar med en videofilm från tidigare år från de träffar där man tänkt köra och en beskrivning av olycksstatistiken från de träffarna samt en förklaring om hur många liknande event man har bevistat tidigare.
I mina ögon är det först då man kan vara överens med bolaget om vad det är man vill försäkra.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Tobias H
Lidköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1132



Re:

Rolle Scirocco skrev:


Nej, det gör inte det. Men är det påkörning man ororar sig för kanske man skulle välja en annan bandag eller grupp som bättre passar ens egen fart och åkstil. Sedan finns det ju 'lugna pass' där omkörning är förbjuden, lär minimera risken att någon försöker köra innanför dig i kurvan.

Det har tidigare gått att få riktiga 'tävlingsförsäkringar' men de kostar ungefär bilens värde för ett tillfälle.


Där ser man vad fel man kan ha, på NS skall trafikförsäkringen gälla iaf. Enligt mitt Fbolag.

_________________
Tobias Hilmersson
944 S2 "Murphy", 968CS
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
I mina ögon är det först då man kan vara överens med bolaget om vad det är man vill försäkra.
Problemet är förmodligen att det "kollektiv" som skall dela på kostnaderna blir litet. Möjligen skulle man kunna tänka sig en punktförsäkring men då blir nog både premie och självrisk oaptitlig.

om klubbar gör rejäla insatser och skapar försäkringsavtal så är det en väg fram (de kan ju visa skadehistorik vid arrangemang av kontinuerlig typ). Men dessa avtal kan ju bara gälla arrangemang av den klubben/klubbarna.

Att få till en försäkringsprodukt som skulle passa alla varianter av banåka som representeras av rejsianer är nog en omöjlighet (värde och risk varierar minst sagt).
Kanske ska man utgå från sporthojsförsärkringarna och sen motivera sänkta premier med lägre risk, det är kanske en bättre väg fram än att höja risknivån från genomsnittligt gatåka.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

subarumicke skrev:
Holme skrev:
om man bli påkörd på bana då? Har man kört över sin förmåga då också?
Eller skulle man haft en bil man har råd att bli påkörd med?


Ställl frågan till dit försäkringsbolag

Vet ingen som blivit påkörd på en banträff (Gatbil regi) ,men du kanske kan utveckla det hela lite närmare om vart ,när detta hände och vad som hände då?


På gatbilsträffarna så brukar man vara mycket tydlig att det är HÖGST olämpligt att bromsa sig förbi på insidan precis innan en kurva. Vissa klubbar förbjuder det t.o.m. Man kör ju för att nybörjare ska kunna vara med och lära sig och då är uppmärksamheten just i det scenariot inte alltid optimalt. Och jag vet åtminstone ett tillfälle där det blev en liten försiktig sammastötning när den yttre bilen inte obeserverade att det kom en bil på insidan och svängde in. Småskador på framskärmarna vart resultatet. Var och en fick AFAIK fixa sin egen framskärm för egna pengar den gången.

Det vanligaste annars är att någon snurrar men att alla efterföljande faktiskt inte har problem att bromsa och väja, jag känner inget tillfälle det hänt sammanstötning typ efter Mohlins knäpp på Kullen eller efter tv-krönet på samma bana där det är vanligt att folk får "stoppsnurrsladd". Rappa funktionärer är A och o, att gulflagg kommer ut pronto. Som sagt jag har aldrig varit på en träff där det blivit sammanstötning på det sättet men där skulle det ju kunna hända / hänt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Ibland kan det kanske vara bra att titta lite över tallrikskanten för att få perspektiv på saker och ting. Att försäkra bilar i Sverige är billigt. Jämför med t.ex. Tyskland, några ungefärliga riktvärden på helförsäkring för prestandabilar (i SEK/år, utan bankörning men givetvis med Nordslingan):
Mercedes C 63 AMG = 75.000
997 Carrera Mk II = 40.000
997 Carrera S MK II = 60.000
Cayman S = 35.000
Audi TTS = 30.000
Mini Cooper JCW = 30.000
Aston Martin DBS = 170.000

Siffrorna är som sagt riktvärden för någon form av genomsnittlig ägare med allt vad det innebär med avseende på ålder, bonus osv. Säkerligen går det att pressa siffrorna en hel del också, t.ex. genom individuella förhandlingar som är ganska vanligt här, men de ger i alla fall ett hum.

Med vagnar som GT3, CSL & Co räcker det ofta med en smärre armcokontakt för att det ska springa iväg. För t.ex. 2 fälgar, 2 däck, upp i riktbänk för koll, ny frontplast, plåtarbete och lack hamnar notan lätt på 100.000-200.000. Lite förenklat räknat ryker 10 års intäkter för FB-bolaget på en enda "liten" smäll.

Det kanske handlar om att man varit för bortskämd med billiga premier under en lång tid i Sverige? Som beskrivits tidigare i tråden finns det ju faktiskt alternativ för åtminstone BMW och Porsche som faktiskt även tar bankörning och turistkörningen på Nordslingan är inte heller några problem att hitta försäkringsskydd för. Men om man tycker de premier dessa försäkringar betingar är för dyra kanske man måste fråga sig om man har råd att köra bilen ifråga på bana/NS?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2451



Bara för att det är dyrare någon annastans gör det inte billigt här.
Det är bara att kolla på vilka vinster försäkringbolagen gör, de utför ingen välgörenhet!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Finns det inte separata trackdayförsäkringar i England som man kan se som mall?
Hade inte en liknande sida från ett svenskt försäkringsbolag varit ganska intressant:
https://www.hertsinsurance.com/trackdays.php

http://www.driving-days.co.uk/track-day-insurance.php

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Re:

safe skrev:
Bara för att det är dyrare någon annastans gör det inte billigt här.
Det är bara att kolla på vilka vinster försäkringbolagen gör, de utför ingen välgörenhet!

Skulle för tydlighetens skull skrivit relativt billigt.

Visst kan man ifrågasätta vinstmarginalen, men frågan är vad det ska leda till? Istället bör man kanske ifrågasätta rimligheten i att förvänta sig ett komplett försäkringsskydd som täcker bankörning för 15-20.000 SEK/år för bilar som kostar/kostade 500.000+ nya och där reservdelarna är dyra?

Sedan kan jag tycka det är synd att svenska försäkringsbolag verkar ha valt vägen att skriva bort användningsområden i klausulerna istället för att inkludera dem och höja premierna till en nivå som medger bibehållen vinstmarginal.

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Är man medlem i Porschklubben eller BMWSC och betalar lite extra till rätt bolag så har man ju en ypperlig sits, eller så väljer man att betala mindre till något annat försäkringsbolag och kör bana utan vagnskadeförsäkring. Mycket fin valfrihet thumbs up Men vad gör man om man har en bil av annat märke än Porsche eller BMW


om man då tittar på entusiastförsäkringarna som finns. Ajabaja inte köra till Ica eller Ikea, men vad gäller med banträffar hos dem? och här kan man ju bara försäkra tydliga-icke-bruksbilar. Så vad gör man om man inte har en Porsche, inte en BMW och inte en uppenbartentusiastbil utan har en modern hot hatch eller kul allroundbil

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Magnus Thomé skrev:
om man då tittar på entusiastförsäkringarna som finns. Ajabaja inte köra till Ica eller Ikea, men vad gäller med banträffar hos dem? och här kan man ju bara försäkra tydliga-icke-bruksbilar. Så vad gör man om man inte har en Porsche, inte en BMW och inte en uppenbartentusiastbil utan har en modern hot hatch eller kul allroundbil
Man skapar en klubb/förening med detta fokus och sakpar en fin historik att luta sig mot när man förhandlar fram en försäkring. Eller så går ett antal klubbar ihop och gör samma sak.
FB behöver ju "bara" en tydlig motpart att skapa avtal emot. Porsche och BMW har ju inte lycktas utan arbete.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Salus Ansvar täcker inte banåka 2009
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (5868 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande