| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Salus Ansvar täcker inte banåka 2009
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5868 totalt) |
|
Re:
Så funkar det inte. Trafikförsäkringen gäller inte på bana, så det är din vagnskada som tar smällen (!) oavsett vems fel det är. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||
|
Re:
Det är väll en risk man får ta om man tar ut sin bil på bana eller
_________________ Niklas Lövgren |
||||||||||
|
Re:
Shit happends och det behöver inte vara nåns tydliga fel. Väljer man att köra utan vagnskadeförsäkring (vilket är det vanligaste) så har man redan gjort bedömningen att livet inte går i kras totalt om det totalskrotas. Att hitta på nån efterkonstruktion för att få en vagnskadeförsäkring att gälla är ju bedrägeri, inget snack om det. Men det finns ju tyvärr tolkningsutrymme (i gränsladet) vilket gör att man kan kraftigt negativt överaskad om man utgår från att ett legendfall för några år sen är normen. Svart/Vita svar från "jurister" går ju aldrig att få, allt är ju oftast öppet för tolkning. |
||||||||||
|
Re:
Det var samma för mig, försäkringen var dubbelt så dyr på SalusAnsvar jämfört med trygghansa. Men jag är villig att betala mer för att inte få problem med försäkringen vid bankörning.
Jag ringde runt och frågade våren 2008 och det enda bolaget som sa att jag inte skulle få några problem med försäkringen vid bankörning var just Salus Ansvar. Nu var jag inte ute efter vagnskadan egentligen, men tog den försäkringen eftersom att den gällde just vid bankörning.
När jag ringde runt så gick trafikförsäkringen inte friskriva sig ifrån, enligt länsförsäkringar (kan ha varit folksam som sa det) Ändå sa trygghansa att deras trafikförsäkring inte gällde inom inhägnat område. _________________
|
||||||||||
|
Re:
Nej....det är därför man har ett järnrör med sig i bilen vid bankörning,,,,
Men skämt åsido......Är det någon som råkat ut för att bli påkörd ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
|
Re:
men nu är dom visst inte det och hur ska du göra nu då? har tummen vänt nu
_________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
|
||||||||||
|
Re:
Ställl frågan till dit försäkringsbolag
Vet ingen som blivit påkörd på en banträff (Gatbil regi) ,men du kanske kan utveckla det hela lite närmare om vart ,när detta hände och vad som hände då? _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
|
||||||||||
|
Re:
Jag anser att Kenson har rätt i sitt resonemang. Det har inget med hur jag väljer att göra. Det finns fortfarande två aktiviteter som godtas av två försäkringsbolag. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||
|
Re:
-vid det tillfället -med den bilen
_________________ Stefan Larsson |
||||||||||
|
Re:
Nej, det gör inte det. Men är det påkörning man ororar sig för kanske man skulle välja en annan bandag eller grupp som bättre passar ens egen fart och åkstil. Sedan finns det ju 'lugna pass' där omkörning är förbjuden, lär minimera risken att någon försöker köra innanför dig i kurvan. Det har tidigare gått att få riktiga 'tävlingsförsäkringar' men de kostar ungefär bilens värde för ett tillfälle. _________________ Roland Johansson |
||||||||||
|
Det skulle vara intressant att se vilken premie man får om man är helt ärlig med hur man använder bilen.
Då menar jag att man visar bolaget projekttråden på forumet och kompletterar med en videofilm från tidigare år från de träffar där man tänkt köra och en beskrivning av olycksstatistiken från de träffarna samt en förklaring om hur många liknande event man har bevistat tidigare. I mina ögon är det först då man kan vara överens med bolaget om vad det är man vill försäkra. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||
|
Re:
Där ser man vad fel man kan ha, på NS skall trafikförsäkringen gälla iaf. Enligt mitt Fbolag.
_________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS
|
||||||||||
|
Re:
om klubbar gör rejäla insatser och skapar försäkringsavtal så är det en väg fram (de kan ju visa skadehistorik vid arrangemang av kontinuerlig typ). Men dessa avtal kan ju bara gälla arrangemang av den klubben/klubbarna. Att få till en försäkringsprodukt som skulle passa alla varianter av banåka som representeras av rejsianer är nog en omöjlighet (värde och risk varierar minst sagt). Kanske ska man utgå från sporthojsförsärkringarna och sen motivera sänkta premier med lägre risk, det är kanske en bättre väg fram än att höja risknivån från genomsnittligt gatåka.
|
||||||||||
|
Re:
På gatbilsträffarna så brukar man vara mycket tydlig att det är HÖGST olämpligt att bromsa sig förbi på insidan precis innan en kurva. Vissa klubbar förbjuder det t.o.m. Man kör ju för att nybörjare ska kunna vara med och lära sig och då är uppmärksamheten just i det scenariot inte alltid optimalt. Och jag vet åtminstone ett tillfälle där det blev en liten försiktig sammastötning när den yttre bilen inte obeserverade att det kom en bil på insidan och svängde in. Småskador på framskärmarna vart resultatet. Var och en fick AFAIK fixa sin egen framskärm för egna pengar den gången. Det vanligaste annars är att någon snurrar men att alla efterföljande faktiskt inte har problem att bromsa och väja, jag känner inget tillfälle det hänt sammanstötning typ efter Mohlins knäpp på Kullen eller efter tv-krönet på samma bana där det är vanligt att folk får "stoppsnurrsladd". Rappa funktionärer är A och o, att gulflagg kommer ut pronto. Som sagt jag har aldrig varit på en träff där det blivit sammanstötning på det sättet men där skulle det ju kunna hända / hänt. _________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Ibland kan det kanske vara bra att titta lite över tallrikskanten för att få perspektiv på saker och ting. Att försäkra bilar i Sverige är billigt. Jämför med t.ex. Tyskland, några ungefärliga riktvärden på helförsäkring för prestandabilar (i SEK/år, utan bankörning men givetvis med Nordslingan):
Mercedes C 63 AMG = 75.000 997 Carrera Mk II = 40.000 997 Carrera S MK II = 60.000 Cayman S = 35.000 Audi TTS = 30.000 Mini Cooper JCW = 30.000 Aston Martin DBS = 170.000 Siffrorna är som sagt riktvärden för någon form av genomsnittlig ägare med allt vad det innebär med avseende på ålder, bonus osv. Säkerligen går det att pressa siffrorna en hel del också, t.ex. genom individuella förhandlingar som är ganska vanligt här, men de ger i alla fall ett hum. Med vagnar som GT3, CSL & Co räcker det ofta med en smärre armcokontakt för att det ska springa iväg. För t.ex. 2 fälgar, 2 däck, upp i riktbänk för koll, ny frontplast, plåtarbete och lack hamnar notan lätt på 100.000-200.000. Lite förenklat räknat ryker 10 års intäkter för FB-bolaget på en enda "liten" smäll. Det kanske handlar om att man varit för bortskämd med billiga premier under en lång tid i Sverige? Som beskrivits tidigare i tråden finns det ju faktiskt alternativ för åtminstone BMW och Porsche som faktiskt även tar bankörning och turistkörningen på Nordslingan är inte heller några problem att hitta försäkringsskydd för. Men om man tycker de premier dessa försäkringar betingar är för dyra kanske man måste fråga sig om man har råd att köra bilen ifråga på bana/NS? _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
|
Bara för att det är dyrare någon annastans gör det inte billigt här.
Det är bara att kolla på vilka vinster försäkringbolagen gör, de utför ingen välgörenhet! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||
|
Finns det inte separata trackdayförsäkringar i England som man kan se som mall?
Hade inte en liknande sida från ett svenskt försäkringsbolag varit ganska intressant: https://www.hertsinsurance.com/track http://www.driving-days.co.uk/track- |
||||||||||
|
Re:
Skulle för tydlighetens skull skrivit relativt billigt. Visst kan man ifrågasätta vinstmarginalen, men frågan är vad det ska leda till? Istället bör man kanske ifrågasätta rimligheten i att förvänta sig ett komplett försäkringsskydd som täcker bankörning för 15-20.000 SEK/år för bilar som kostar/kostade 500.000+ nya och där reservdelarna är dyra? Sedan kan jag tycka det är synd att svenska försäkringsbolag verkar ha valt vägen att skriva bort användningsområden i klausulerna istället för att inkludera dem och höja premierna till en nivå som medger bibehållen vinstmarginal. _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||||
|
Är man medlem i Porschklubben eller BMWSC och betalar lite extra till rätt bolag så har man ju en ypperlig sits, eller så väljer man att betala mindre till något annat försäkringsbolag och kör bana utan vagnskadeförsäkring. Mycket fin valfrihet
om man då tittar på entusiastförsäkringarna som finns. Ajabaja inte köra till Ica eller Ikea, men vad gäller med banträffar hos dem? och här kan man ju bara försäkra tydliga-icke-bruksbilar. Så vad gör man om man inte har en Porsche, inte en BMW och inte en uppenbartentusiastbil utan har en modern hot hatch eller kul allroundbil
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Re:
FB behöver ju "bara" en tydlig motpart att skapa avtal emot. Porsche och BMW har ju inte lycktas utan arbete. |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Salus Ansvar täcker inte banåka 2009
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5868 totalt) |

