| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
audi a4 1.8tq eller BMW 325 till banåkarbil.
|
1682 besök totalt |
|
audi a4 1.8tq eller Bmw 325 till banåkarbil.
Hej på er. Vad för bil är bäst att ha till banåkar bil och villken är lättast att ställa in hjulvinklar och vilken av dom här bilarna har bäst balans? Som sagt va jag har haft ett antal Golfar, men nu vill jag prova på någon annan bil. Har haft audi s2 innan men den var för framtung till banåkning, har även haft en audi 90 som vi också tyckte var för tung i näsan. Som sagt va skulle vara bra att få reda på både för och nackdelar. Min nackdel är att jag inte är så van med bakhjulsdrivet, men allt går väl och lära sig.Fall man får någon som kan lära mig de. Hoppas på bra svar från er. Mvh pär j _________________ pär johansson |
||
|
Re: audi a4 1.8tq eller Bmw 325 till banåkarbil.
A4 quattro skiljer sig väl inte så mycket från en S2 i grunden? Likartad fyrhjulsdrift, rakställd motor framför lådan och torde vara motsvarande framtung. I och för sig en cylinder mindre men det är nog inte hela framtungheten. Utan att ha kört en 325 skulle jag klart misstänka att den är med minst ombyggnad mest lämpad för en trevlig banbil. _________________ Roland Johansson |
||
|
Men det går inte att justera hjulvinklar så som camber på a4orna iaf inte på min B6. Där justerar du camber genom att höja och sänka hela bilen.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Nu vet jag inte om du menar E30 325(-87--90) eller E36 325 (-91--94)
En E36 som är modernare borde passa fint ska du ha den mest för banåka försök att hitta en utan taklucka & med diffbroms. Några enkla moderieringar för att den ska bli kul kan vara följande Bättre bromsbelägg kylning till bromsarna R-däck styvare fjädrar/chassisats grövre krängare riktig stol byta utv i diffen till 3.73 extraktorrör & bättre första del av avgasystemet Dessa bilar väger in på 1470-1500 kg(cupén) tjänstevikt beroende på utrustning plockar man ur allt löst i skuffen samt stolarna & baksätet(in med race stol) har du lättat ur ca 90 kg Vill man gå på glasfiberdelar då finns det ca 40 kg att spara genom front,huv,skuff & bakstötfångare. Utan större problem kan man få ut ca 180-200 kg Vill man ha större bromsar passar E46 330 rakt på Jörgen Bäck har gjort det mesta av det jag beskrev ovan https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Re:
om du frågar mig så jo har kört min egna A4 1.8TQ på både bana och konbana. Som sagt Går att göra rätt kul för en rimlig peng. Har en -04 alltså B6 karossen med 190hk maskinen med Sline chassi. Har bytt följande Bromsbelägg: Carbotech XP8 fram samt bak (otroligt nöjd inte haft några problem med dem prestanda mässigt. Visst de gnisslar lite ibland men det e sånt man får ta med såna belägg i min mening.) H&R fjädrar runt om. RS4 B7 krängningshämmare bak och original Sline fram. Lite mer spännande hjulinställning. Toyo RA1 Rdäck 225/40-18 på bana/konbana Michelin Pilot sport 2 235/35-19 på gata Är riktigt nöjd både med grepp samt balansen i chassit. Inga problem att få bakvagnen att släppa om man provocerar lite. Visst den spårar en smula mer nu än med original hjulinställning men det där är ju en kompromiss som allt annat. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
|
Re:
Hej igen. Ja det var ju bra att det fanns någon som har testat också, det brukar vara mest snack och lite vetande. Hur har du gjort med länkarmarna på en sådan bil, det finns ju 8länkarmar till just dom där bilarna, byter du dom ofta eller funkar det bra med orginal? Eller finns det värre länkarmar till audi bilarna? Jag har kollat in en audi a4 tq -96. Men det finns en del att göra på den som synd är, galvsläpp och sådana tråkigheter på den. _________________ pär johansson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
audi a4 1.8tq eller BMW 325 till banåkarbil.
|
1682 besök totalt |