| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
IC plasering i skärm breddare. Funkar det?
|
1281 besök totalt |
|
Har lite huvud bry med placering av ic. Subaru o et par andra bil märke har ett skop övan på ic . Hur funkar det. Kan det funka på mitt projekt ?vad tror ni?
_________________ Marty Cronvall |
||
|
Re: IC plasering i skärm breddare. Funkar det?
Varför inte? Finns väl en del lite häftigare (supersportbilar) som har vattenkylarna placerade i scoop framför bakhjulen? _________________ Roland Johansson |
||
|
Vad finns i bakkanten av framskärmarnas breddning? Varmluftsutsläpp från motorrummet? I så fall hamnar den varmluften i intaget till ICn...
om det å andra sidan inte är öppet där alls är IC-luftintaget placerat i lä bakom framskärmens breddning, inte bra det heller. Fungerar säkert, men man får tänka lite på varifrån luften ska komma och vart den ska ta vägen.
_________________ Ulf Gunnarsson |
||
|
Re:
en snabb skiss hur jag menar.....
_________________ Marty Cronvall |
||
|
om motorutrymmet är tätat neråt och bakväggen öppen kommer säkert massor av luft att passera intercoolern. Om motorrummets botten är öppen kommer luften hellre att strömma upp den vägen än genom intercoolern. Luftintaget till intercoolern ser ut att ha väldigt liten yta i förhållande till intercoolerns frontarea vilket är en begränsning. Om botten är öppen är det kanske bättre att lägga intercoolern ner parallellt med marken framför motorn.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
|
||
Det finns ett plant golv under hela bilen. Där Bakrutan i kåpa i gentligen ska sita kommer luften släpas ut. Har två Ic liten vatten kyld i golvet o en lite störe i skärmen. Det är svårt att veta var lufte vil gå o hur den betersig tycker jag.
luften från kylaren fram leds upp över bilen.. _________________ Marty Cronvall |
||
|
Har det diskuterats om luft/vatten IC istället ?
Mycket effektivare ur laddluftstemperatur och enklare att implementera i ett liknande bygge. /oscar _________________ Oscar Lindengren Volvo 242DL ( snart 242 T6 ) Nissan Sunny Gti-R Honda CBR954RR |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1281 besök totalt |