| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressions fråga
|
1688 besök totalt |
|
Kompressions fråga
Beställde kolvar innan jag kom på att jag skulle byte vev och har inte räknat om kompet, kommer inte ihåg formel för det just nu heller
Kolvarna som beställdes har följande spec: Gjorda för 140mm stake, 75mm slag, 84mm borr, komp höjd 32.75 och ger 9.0 i komp. Har dock tänkt byte till 84mm slag och 135mm stake. Detta betyder att kolven hamnar 0,5mm längre ner! Hur mycket lägre blir kompet när kolven sänks 0,5mm? Någon som orkar räkna. Frågan är alltså: om en 9.0:1 kolv sänks 0.5mm i en cylinder på 84mm vad blir kompressionen? |
||||||||
|
den kan väl inte blir högre komp och kolven hamnar längre ner, nu har du tänkt lite fel...
|
||||||||
|
Re:
Men du sänker den samtidigt 9,5mm i botten, det blir en mycket större rymd i botten att pressa samman till en bara något större rymd i toppen. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
|
Re:
Nja.. riktigt så funkar det inte.. Tänk igenom det en sväng till så ska du se att man får lägre kompförhållande om man sänker kolvhöjden. Till trådstartaren. om du inte nöjer dig med ditt nya kompförhållande så är det inga problem att plana ner ett block 0.5mm! |
||||||||
|
Re:
Nu är jag ingen motorexpert, men tror du missat att han tänkte byta veven också. Från 75 till 84mm. Så det borde räcka men en halv svängs tänkande...
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||||
|
Re:
Helt klart!
Läste bara "Frågan är alltså:...." |
||||||||
|
Med 75 mm veven hade du en cyl vol på 415,63 cc du hade ett förbränningsrum på 52 cc (ink packning mm)
Med 84 mm veven har du en cyl vol på 465,5 cc du har ett förbränningsrum på 52cc + 2,77cc = 54,277 du har då ett kompförhållande på 9,5:1 Precis som sagt tidigare Planar du av blocket den där halvmillimetern så blir det 10:1 i komp _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
jo jag sak byta veven och byter även stakar till kortare stakar, det är då jag får diffen på 0.5mm.
Hela kolvrörelsen ändrats 0.5mm i båda ändarna, alltså blir lägsta punkten 0.5mm lägre och högsta punkten 0.5mm lägre. Volymen blir större, går från 2,5l till 2,8l totalt men kompressionen blir lägre då kolven komprimerar 0.5mm mindre. |
||||||||
|
Re:
du har inte funderat på om dina extra 50 cc per cylinder som ska pressas in i 54,277 cc istället för dina 415,63 cc som pressades in i 52 cc dina 0,5 mm ger bara 2,77 cc större förbränningsrum så man ska inte stirra sig blind på det samtidigt ökar ju du din cyl vol med 50 cc det är detta som ger ditt ökade komp skulle du inte ha de där extra 0,5 mm så skulle det bli 10:1 komp men nu blir det 9,5:1 vi ÖD vänder kolven mycket riktigt 0,5 mm under föregående nivå men vid ND så vänder den 9,5 mm längre ner _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
med andra ord så skulle jag för att få dom ca 9.0:1 jag vill ha behöva antingen en 0.5mm längre stake eller en 0.5mm topp packning om jag inte vill byta kolvar. |
||||||||
|
Re:
sätter du dit en 0,5 mm längre stake så får du 10:0 i komp för att nå 9:0 i komp med nya veven så behöver du 3,8cc extra volym i förbränningsrummet det är lika med 0,7 mm i ett cylinderlopp på 84 mm så staken skulle behöva vara 0,7 mm kortare så kolven vänder 1,2 mm ner i loppet 0,7 mm extra i topppackning blir det för att nå 9.0:1 i komp En liten fråga varför vill du inte högre än 9.0:1 överladdning ? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
|
Re:
okej, 0,7mm extra i toppackning ser ut som den bästa lösningen i dagsläget då jag ändå tänkt köra en mls packing med arp. Har tänkt köra 9.0:1 i komp p.g.a överladdning och vill inte ner under 9.0:1 för att vill behålla effekt på botten och inte över 9.0:1 för att kunna överladda också. Ev, skulle 9,5:1 funka med E85 men vill inte köra på det. |
||||||||
|
Nu ska du inte ta alla dessa siffror som något absolut, utan mer som ett ca mått. Lita inte på att dina nya kolvar verkligen är rätt, ha benkoll på vad du verkligen får och vad du plockar ihop.
Du måste fysiskt mäta upp din kompression för att veta vad du kommer hamna. http://imperialclub.com/Repair/Engin _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||
|
Re:
jo det har jag full koll på, självklart kommer jag mäta upp och kolla allt när alla delar ska ihop. Ville bara ha ett ungefärligt mått på hur kompressionen ändras ihop med bytet av vev och stakar, orkade inte kolla igenom "engine math's" boken och räkna själv
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kompressions fråga
|
1688 besök totalt |