| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
fråga angående spindelled...............
|
2098 besök totalt |
|
kan man ha en nedre spindelled uppe? typ en nedre spindelled från Opel kadett c, kan man använda den som en spindelled uppe? och om spindelleden är 0,5mm mindre än spindeln, kan man sätta dit ett blad schims på 0,25mm borde väl funka lika bra? blad schims är ju väldig hårt. konan är samma för övrigt _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||
|
Ang spindelledens vara eller inte vara så hade jag i detta fallet sagt ja. Detta för att kadetten har Mc Äckelsson och således får ta hand om rätt mycket radiella krafter där nere redan. Den borde med lätthet klara av att sitta överst i en Dubbla triangellänkarmar konstruktion.
Därmot ställer jag mig tveksam till schimsning. När det väl glappar någon tiondel från början, vilket det troligtvis kommer att göra oavsätt vad vid en sådan lösning så kommer det börja äta material relativt fort. Har inte testat detta IRL men sett sveriges enda testrigg för leder på SBP utbildningsenhet i Västerås och vad som händer. Några tiondelar är inte mätbart utan en sådan rigg. Oavästt om det rör sig om gjuten stålspindel eller alu dito så kommer materialet påverkas under tid och tillslut glappa så mycket att haveri är på G. Jag har sett hur det kan se ut. Det är vidare väldigt svårt att med handpåläggning konstatera om det är infästning av spindeltappen som är glap eller om det är kulleden. Då kanske man byter kulled och glappet kvarstår utan att man får fram glappet med handpåläggning för att man har schimsat om igen. Men problemet kvarstår då med ovalt hål i spindeln. Det är mycket krafter vi pratar om även om det är bublla spidelleder. Även om den övre ej är tyngdbärande hade jag inte gjort det, schimsat allstå. Jag hade set till att dimentionerna är rätt på det ena eller andra sättet. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
|
|
||
|
Re:
förstår hur du menar men med ett schims så tar man ju bort allt glapp blir ju exakt passning. har hört att man kan svarva en konad hylsa om man har olika storlekar på spindeln och det är väl ingen bättre lösning tycker jag eller? bladschims är ju väldigt hårt går knappt att böja så borde ju inte dras sönder när man drar dit leden. Och måttet blir ju exakt på hundradelen så något glapp ska det väl inte bli? eller? _________________ kristian landström. bygger en lamborghini countach |
||
|
Jag hade hellre satsat på en rostfri hylsa i korrekta dimentioner faktiskt. Oavsett om det är en spindel i Alu eller järn så borde denna hylsan fastna rätt bra i spindeln och således inte röra på sig. Man kanske ha göra den en halv tiondel för stor utåt så den verkligen inte rör på sig hylsa<>spindel. Rör det sig någonstanns då så är det mellan ledaxeln och hylsan och de materialen är mycket hårdare än i spindeln. Hylsan kanske tom sitter fast sedan i spindeln så det är rätt enkelt att byta leden vid behov sedan utan att behöva tänka nämvärt. Att schims är ännu hårdare en en bra kvalisort rostfritt tror jag bara är en nackdel. Om det går att göra hylsor relativt enkelt hade jag satsat på det om jag var i din situation. Det känns säkrast.
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2098 besök totalt |