| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylare med inbyggt kylarlock
|
1162 besök totalt |
|
Har en summit kylare med lock. Dock är den inte extra bred upptill vilket jag tror betyder att den kommer sakna ganska många cm vatten sålänge den inte blir riktigt varm. Sidogavlarna är inte överdrivet stora heller. Så länge nivån är max när den är varm så borde ju kylarn användas max. Dvs vattnet går i princip ända upp och hela cellpaketet används. Frågan är dock om jag kännar något på att ha ett extra expansionskärl. Funderar på att svetsa ett 40mms rör att lägga upp på kylaren och ansluta ner i vattennivån, då får man ju effekten att kylaren alltid är full oavsett temperatur. Vilket är att föredra? Risken är väl att kylarlocket spottar ut för mycket vatten om den råkar bli extra varm av någon anledning, lång tomgångskörning en varm dag eller liknande. Kylaren sitter bak så en stor del av nivån är över motorn, Expansionsröret i detta fall kan man lägga ovanpå kylaren så det är högsta punkten med luftningsnippel. Kylsystemet innehåller ganska mycket vatten så expansionen är nog tydlig. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
|
ojoj vad besvärlig du är.
Det går ju liksom inte att svara på om du skall sätta på ett expansionskärl eller inte, det märker du själv först efter att motorn blivit varm ett par ggr så att du fått en volymsminskning. Kommer ihåg min g:a ascona b.. hade inte kärl o var inte extra tjock där uppe. Där sjönk nivån ett par cm efter ett tag, men inte så mycket att man såg kanalerna. anslutningen till exp-kärlet behöver du ju inte sätta i kylet om du inte vill och det behöver definitibvt inte vara 40 mm Eftersom det är en summitkylare så antar jag att vi talar veåtta, vet ju inte hur stort kylet är men jag skulle nog fundera på att sätta på ett exp-kärl och skulle sätta en tjuv nånstans för kärlet... varför inte termostatlocket ? _________________ Mats Andersen |
||||
|
Re:
tackar...
Anslutningen är inte 40 mm utan själva behållaren är ett 40mm tjock rör som ligger ovanpåkylaren. Tänkte inte sätta anslutningen i själva kylet utan i ett av dem rör som leder vatten fram till kylaren. Det en enl bmw dubbelturbo 6a enligt projekttråd. Frågam är hur man gör med luftning och placering. Vill ju fylla i kylarlocket , ska man man sätta den parallellt med en kylargavel då, ovan kylaren borde bli sämre ur luft synpunkt, det borde bli motstånd så att den aldrig fylls? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1162 besök totalt |