Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Pagani Zonda R
1697 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Nu utan Flintapinne!

http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/237860/

Italian supercar brand, Pagani, has launched its fastest creation ever - the 739bhp Pagani Zonda R - at a gathering of customers and press in Milan.

The new car has been three years in the making, and is what resulted when one customer asked Pagani to create "the ultimate track-day Zonda".

Inspired by Group C racers such as the Porsche 917 and Jaguar XJR9, the Pagani Zonda R's design is unencumbered by any requirement for the car to be road-legal or homologated for racing competition; "It was born out of pure creativity," said Horatio Pagani, owner of Italy's only remaining independent supercar maker.

The Pagani Zonda R's all-new body and chassis are made from carbonfibre, aircraft aluminium, titanium and magnesium.

Pagani also claims that the Zonda R is the first car in the world to use a woven mix of carbonfibre and titanium in its basic body structure. "The material is four times more expensive than regular carbonfibre," explained Pagani, "and means we can shave 25kg from the weight of the 'tub'."

The Zonda R shares only 10 per cent of its parts with the Zonda F. With a 50mm wider track and a 48mm longer wheelbase, the car is wider, lower and almost 400mm longer than a Zonda F.

Powering the car is a development of the Mercedes 6.0-litre racing engine that powered the late-1990s CLK GTR racer. The mid-mounted narrow-angle V12 produces 739bhp at 7500rpm and 524lb ft of torque.

The Zonda R weighs just 1070kg, giving it a Bugatti Veyron-beating power-to-weight ratio of more than 700bhp per tonne. Pagani claims that the Zonda R is capable of 0-62mph in just 3.0sec and a 233mph maximum speed. It should also be capable of significantly improving on the Zonda F's 7min 28sec record lap of the Nurburgring.

The Zonda R's rear wing is much larger than the Zonda F's and is accompanied by a large rear diffuser and a front splitter. Together they produce 2000kg of downforce at 186mph.

The Zonda R costs almost _1.4m (£1.24m) plus taxes, three times as much as a Zonda F. Only 16 will be built, and only five of those are still unsold. "We built a scale model of this car to show at Geneva last year," Pagani said. "Before then I was not sure there was a market for it, but at the show and afterwards we took nine deposits, which gave us funds to increase the development budget."

"The car's long been a crazy dream of mine," he continued, "but I never expected to find so many people who were just as crazy."





Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Jag formligen dyrkar Pagani, men jag tycker att med denna har Horatio gått några steg för långt.
och då talar jag inte prestanda utan designmässigt, det är några grejor som jag inte tycker lirar.

Hade vart skoj att få jobbet att göra prototypen / modellen.

Ett annat under är hur de (och deras like) går runt ekonomiskt, det har alltid förbryllat mig när inte ens Porsche gick plus på Carrera GT.

Men sånt kanske man inte ska tänka på... thumbs up

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11949



Dags för under 7 minuter kanske....

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Utsidan tyckte jag var mycket vacker, men periskopen och de andra detaljerna på insidan har jag aldrig kommit att gilla.
Tur man inte är kund.

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Pagani är ju pagani på gott & ont när det gäller designen

Men denna var grym thumbs up tycker jag

Ska bli kul att se vad den presterar sedan

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263



Paganin är hur läcker som helst!
Dock har jag lite andra uppgifter, att den har 750hk, gör 0-100 på 2,7sec.
Samt att den gamla Zonda F (clubsport) har faktiskt gått ringen på 7.24,7.

Men rätt bra jobbat att kunnat lätta bort ytterligare 160kg mot den gamla Clubsporten som har en torrvikt på 1230kg. Lite coolt att alla skruvar är i titan på bilen

MVH

_________________
István Csiszár
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Helt underbart grym bil, skulle vilja höra den jag med tanke på hur skönt zonda F låter .
Men den är ju precis lika meningslös som Ferrari FXX , får inte köra den på gatan, får inte tävla med den och man får inte köra på alla banträffar och säkerligen inte alla banor då den lär låta för mycket

_________________
Viktor Starkman
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Ultura skrev:
skulle vilja höra den jag med tanke på hur skönt zonda F låter .


http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/Videos.aspx?AR=237928
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



PeterF skrev:
Ultura skrev:
skulle vilja höra den jag med tanke på hur skönt zonda F låter .


http://www.autocar.co.uk/VideosWallpapers/Videos.aspx?AR=237928



_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Utan flintapinne...!? Är det ett nöjesfordon, eller en ren tävlingsbil?

Fast designen och konstruktionen i övrigt har jag inget emot.
Designen faller iaf mig i smaken betydligt mer än föregångaren, även om den kanske inte är lika annorlunda/unik...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens
Trådstartare








Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Vilken bil

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



*dreglar okontrollerat*

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 380



Va höga de vita kantlinjerna på testbanan var..

_________________
Bo Wihlborg
Citera
Bilder o videos
Pagani Zonda R
1697 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande