| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Icke-saab växellåda saab 900
|
1 besök senaste veckan (31767 totalt) |
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Känns som om nga smarta, interna förstärkningar med bultade/limmade/svetsade stödlagerbockar för att motverka flexande axlar, stålplattor osv på de platser det går att byta ut gjutna/dåliga sådana som sitter med bultförband...men allt detta kanske redan finns? Jag har inte ngn bra koll på hur det ser ut i och ikring dessa lådor så bilder och ritningar vore kul. Ngn länk till befintliga uppdateringsdelar vore oxå kul.
Vidare skulle man kanske kunna fräsa bort vissa delar i lådan och ersäta med bultade/limmade/svetsade ståldelar för att tex ersätta en komplett lådgavel om det är en svag punkt? Annars är det nog bara som så att man får konstruera ett eget hus, behöver inte vara ngt gjutet eller geometriskt kompliserat som ökar kostanderna. Innehållet borde man kunna ta från ngn lämplig låda med rätt mått på drev och axlar. BMW, Audi, eller vad man nu vill. SportSedanerna har extremt kompakt drevpaket men dom är nog tyvär lite för biffiga då det är 3 axlar parallellt = lite för högt i en OG900. Lagerläge, avstånd osv får man genom avmätning av den lådan man tar delarna ifrån. Betalar ngn utvecklingskostnaden och testandet för första prototyplådan får han behålla den, men jag åtar mig att behålla rättigheterna.
Hur stor är denna marknad egentligen? Hur många SERIÖSA köpare av lådor i prisklass kring 30-50 000kr finns det egentligen? Eller är detta bara ngt ALLA OG900-entusiaster pratar om och "skulle köpa direkt om det fanns" men bara nga enstaka likt Henrik verkligen skulle göra slag i sak av? |
|
För att återuppta min neggo/realist-linje så inte tråden blir för positiv till tonen så vill jag fråga hur du tänkt överföra kraften från kopplingen till en eventuell transaxellådas ingående axel?
om du tänkt använda saabens primärväxel så har du väl en icke skottsäker del redan där? och då är väl hela projektet med annan låda lite mindre motiverat? Större diffhus borde annars gå att transplantera från en bakaxel, då kan man passa på att ta en med fin diffbroms med det samma. Håller för en uppväxling av interna delarna och förstärkning av det som behövs, vi talar VÄLDIGT stor arbetsinsats, inte bara pengar, innan en annan låda passar i og:n. Kolla fast den på Stcs som satte F40 i 9000, en i jämförelse jättelätt operation men finns 1000 och 1 sak som skall stämma för fin vibrationsfri funktion. _________________ -Kenneth Hellman- -Jakobstad, Finland- |
![]() |
Skruva banåkabil
Icke-saab växellåda saab 900
|
1 besök senaste veckan (31767 totalt) |