Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
bur
2093 besök totalt
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187


Trådstartare
bur

har en lite undring har byggt en halvbur i min porsche 944 har byggt den som i turbocuparna dvs. strävorna går bak i rambalkarna om man ska tävla måste dem gå ner i hjulhusen bak men jag har bara tänkt köra på gata och kanske nån banträf men kommer det bli problem vid besiktning eller vid banmöte??

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 163



Jag undrar oxå... Ingen som vet?

/Peter

_________________
MVH Peter Zeberg

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror inte det är ok att tävla med med tanke på baksträvorna går så långt bak. Tror dock att det är ok att tävla i MGCC klubbtävlingar.

Ang SBP (om det är dom du menar med besiktning) så antar jag att dom inte bryr sig så mycket om en halvbur. Dom är väl mest intresserad av sånt som att det inte får inskränka för mycket på dörröppning och att där inte ska vara rör man kan slå i. Med halvbur menar du alltså att där inte är några rör framför huvudbågen?

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Det blir nog nödvändigt med reg.bes för bur..........

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Svensk bilprovning kräver registreringsbesiktning

Banträffar (t.ex. Porscheklubben) kommer inte bry sig ett dugg

Tävling är OK i roadsport (om de inte ändrat reglerna i år, det har diskuterats)

Var har du fått infon att bakåtsträvorna skall gå till hjulhusen ifrån, det är ju fel, hjulhusen är en svag punkt. De skall gå till rambalkar dock får de inte fästa längre bak än övrefästpunkten för dämparna. (om du skall bygga buren enligt SBF reglemente, men då kommer 100 regler till)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ni som vet; om man köper en komplett bur från exempelvis Heico eller Wiechers Sport, skruvar man ihop den då och svetsar fast den i bilen, eller får man rör som man får svetsa fast till en bur och sedan svetsar fast i bilen?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Claes Haglund skrev:
Ni som vet; om man köper en komplett bur från exempelvis Heico eller Wiechers Sport, skruvar man ihop den då och svetsar fast den i bilen, eller får man rör som man får svetsa fast till en bur och sedan svetsar fast i bilen?


Lite olika. T.ex. heigo har många bågar som är bolt-on medan deras burar antingen svetsas i chassiet+skruvas ihop eller så får man för vissa burar lämna in hela buren och så helsvetsar de.

Weichers har jag mindre koll på.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hmm, nu är jag ännu mer förvirrad än vanligt.... Definera halvbur och båge!

Bryr sig verkligen SBP om rör i bilen som inte inkräktar på förarutrymmet?

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Pär

Pär Hylander skrev:
Hmm, nu är jag ännu mer förvirrad än vanligt.... Definera halvbur och båge!

Bryr sig verkligen SBP om rör i bilen som inte inkräktar på förarutrymmet?


Tjena Pär

.. jupps.. Alla som monterar någon slags bur/båge i en personbil skall registreringsbesiktiga.

. har gjort det tre ggr nu så jag vet *L*

snart e fjärde bågen på plats okså i min Toyota.
en sk. halv-båge... där inga rör finns framför huvudbågen förutom ett lågt placerat snedstag intill framstolarna.
(om du förstår vad jag menar *L*)

MVH/
........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
red44
skåne
Här sen Mar 2003
Inlägg: 187


Trådstartare
tackar för svaren låter bra jag har 2 strävor framför huvudbågen och dem går snett framåt sidanom stolen men det tar inte så mycket plats

_________________
Jörgen Nilsson
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



porschedriver skrev:
Svensk bilprovning kräver registreringsbesiktning

Banträffar (t.ex. Porscheklubben) kommer inte bry sig ett dugg

Tävling är OK i roadsport (om de inte ändrat reglerna i år, det har diskuterats)

Var har du fått infon att bakåtsträvorna skall gå till hjulhusen ifrån, det är ju fel, hjulhusen är en svag punkt. De skall gå till rambalkar dock får de inte fästa längre bak än övrefästpunkten för dämparna. (om du skall bygga buren enligt SBF reglemente, men då kommer 100 regler till)


Njaa, Svensk Bilprovning kräver en BEGRÄNSAD registreringsbesiktning!!

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

964c2 skrev:

Njaa, Svensk Bilprovning kräver en BEGRÄNSAD registreringsbesiktning!!

Mvh,Björn


Hur pass krångligt/kostsamt är det att göra en begränsad regbes för båge/halvbur?
Går det bra även på en "helbilsgodkänd" (eller vad det nu heter) nyare bil.
Vad händer, nu pratar vi naturligtvis rent hypotetiskt , om farbror polisen skulle råka upptäcka att man glömt att regbesiktiga för båge på en helbilsgodkänd bil?

_________________

Rice and shine
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



Lars Falk skrev:
964c2 skrev:

Njaa, Svensk Bilprovning kräver en BEGRÄNSAD registreringsbesiktning!!

Mvh,Björn


Hur pass krångligt/kostsamt är det att göra en begränsad regbes för båge/halvbur?
Går det bra även på en "helbilsgodkänd" (eller vad det nu heter) nyare bil.
Vad händer, nu pratar vi naturligtvis rent hypotetiskt , om farbror polisen skulle råka upptäcka att man glömt att regbesiktiga för båge på en helbilsgodkänd bil?


om jag inte minns fel(vilket inte är en omöjlighet ) så kostade det 600:- för besiktningen och 300 för vägningen. I de 600 ingick även den vanliga besiktningen. Nu när jag kollar på deras hemsida har de ändrat namnet på tjänsten till "enkel registreringsbesiktning" och kostar 380:-.

De andra frågorna har jag tyvärr ingen aning om

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Man kan dock konstatera att bilprovningen uppenbarligen inte alltid tycks bry sig om ifall bilen är regbesiktad med bågen. Jag har besiktat min två gånger nu utan att ha bilen regad med båge (huvudbåge, bakåtsträvor, digonalstag och tvärtstag, inga rör sitter "i vägen" och bilen är ej helbilsgodkänd) och de har inte brytt sig alls. Den ena killen konstaterade att det satt båge men sa inget mer om det, den andre sa inget alls.

Därmed inte sagt att de gjorde rätt men det är uppenbarligen så att det kan gå bra även utan regbesiktning....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Reg.bes för båge är ungefär lika dramatiskt som att eftermontera en dragkrok.

Jag plockade bort en skruvad aluminiumbur som satt i en 924:a. Väl på bilprovningen så konstaterades det att bilen bar reggad med bur så det blev till att betala för en begränsad reg.bes en gång till

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Det ska inte vara nån större skillnad om bilen är helfordonsgodkänd. Om Polisen upptäcker att man kör med en bil som inte är i överensstämmelse med regbeviset (exempelvis bur) blir det som vanligt, föreläggande om regbesiktning. Mycket sällan böter...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Gustaf...

man får ju inte ändra på en helbilsgodkänd bil väl ?
... däremot har jag hört om något som hette

Ändringsbesiktning..... känner du te detta ?
eller var det bara skitsnack från han som berättade det för mig ?

MVH/
........Kristian

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5881



Hej

Skillnaderna i vad man kan/får ändra på i en helfordonsgodkänd bil resp nationellt godkänd bil är inte så stora som det ibland hävdas. Den stora skillnaden är att när en helfordonsgodkänd bil ändras, så krävs en regbesiktning där man i princip för över den till att vara godkänd enligt det nationella systemet. I samband med det kollas att ändringarna svarar mot kraven (EG-direktiven och/eller nationella kraven).

Även en helfordonsgodkänd bil kan reggas om som ombyggt fordon, till lätt lastbil eller liknande om man vill.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Den enda kommentar jag fått vid besiktningen är: "du skulle gjort den i rostfritt - det hade varit snyggare"

/Dennis

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Kan det inte tänkas bli problem vid en olycka? Nån nitisk jävel ska klaga på att bilen inte är godkänd så vips blir man skyldigt till allt elände i hela världen ..
Citera
Allmänt banåkaforum
bur
2093 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande