| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES
S: Jaguar X-type 2,0D (dragbil?)
|
1283 besök totalt |
|
säljer nu min bruksbil då jag flyttar närmare jobb vid månadsskiftet och vill bli av med bil-lånet. det är en Jagaur X-type 2,0d av 2005 års modell, rullar över till 13k mil i helgen. Utrustad med dragkrok vilket öppnar för möjligheter, 1480kg får dras med B-behörighet, vilket innefattar de flesta 1500släp som hyrs ut. eftersom det är en diesel (tror den härstammar från ford) så drar den runt halvlitern. Skatten är inte farligt dyr för att vara en diesel, knappt 430kr / månad, vilket betalar sig om man kör mer än 200mil per månad jämfört med en motsvarande bil med bensinmotor. 130hk och 330Nm finns till förfogande när det behövs. Motorn har kamkedja och det är 2000mils intervall på service. Bilen är framhjulsdriven med 5 manuella växlar, enbart bensinvarianterna fanns med 4wd och automat. En rolig detalj är att det är omöjligt att köra slut på bränsle, när det är 4liter diesel kvar i tanken så simulerar motorn misständningar och stänger av sig, vilket gör att man aldrig behöver lufta bränslesystemet om man kör utan att tanka i tid. en svaghet på dieselmotorer är bränslepumpen, som är väldigt dyr att byta oavsett märke. min uppfattning är att en bränslepump håller mellan 10-20k mil innan den ger upp. men det behövs inte tänkas på här, för den byttes vid 12200mil! annars hade jag inte köpt bilen själv kan jag säga (och jag är bilmek!) jag har fördelen av att jobba på auktoriserad Jaguarverkstad så det var jag själv som bytte pumpen åt föregående ägare, som blev avskräckt av fakturan på pumpen och sålde i panik, varpå jag slog till. därefter så har jag renoverat bromsarna runt om, bytt drivrem och spännare,torkarblad och om ett fåtal mil kommer även motorolja och filter att bytas. jag har slängt i en ny bagagerumsmatta, nya tygmattor, uppdaterat motorstyrdonet med den senaste programvaran och även bytat till nya sändare då de gamla var slitna. Jag gjorde en resa till norrland över jul, sträckkörde 98mil utan att bli trött i kroppen och med en snittförbrukning av 0,46liter/mil och en snitthastighet på drygt 90km/h jag är verkligen fäst vid bilen, men med ny lägenhet med högre hyra, så nära jobb att det inte motiverar en dieselbil, samt en kommande racingsesong gör det ekonomiskt oförsvarbart att behålla den. Pris: utgångspris 120 kkr, men det är lite plats för rabatt för en rejskollega. råd och tips kan ges till ny ägare, men tyvärr ingen hjälp med service eller andra eventuella (förhoppningsvis obefintliga!) reparationer, då jag riskerar att mista mitt jobb om jag utgör konkurrerande verksamhet. Bilen kan visas i Göteborg med omnejd på söndag den 8/2 mellan kl 17 och 20 då jag skjutar morsan till operan, hon ville så gärna åka innan jag säljer den. mer info och lite mer sammanhängande text finns på blocket: http://www.blocket.se/vi/19823604.ht _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
![]() |
SÄLJES
|
1283 besök totalt |