Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Esther 7 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13666 totalt) |
Kort om det hela!
Har alltid varit svag för denna typen av lådbil. Och för ett tag sedan skred jag till verket och köpte mig en ram från grabbarna i Ugglerum... en Esther. Specen på bilen är : VAG 1.8t motor med VEMS motorstyrning Ford #9 växellåda Jag vet att d e lite stelt men ändå en bakaxel från Escort Mk1 med Quaife inehåll. AVo coilovers runt om Planen är att det skall vara mer glasfiber/kolfiber än alu som hölje lite bilder på när den lilla rackaren ser snö för första gången _________________ Markus Hasselgren |
||
Tror att 1,8t vag motorn är ett riktigt bra val i sjuan! vad väger motorn? och hur har du parat ihop den med typ 9an? byggt egen sprängkåpa?
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
jag vet inte riktigt vad motorn väger, men med lite adrenalin pumpandes och vilja så lyfter jag i den själv i ramen. (dock saknar den motorn som e på bild en kolv å stake samt annat löst som syns)
Jepps d e escort styrväxel! Jag skall faktiskt beställa alu fästen från burton när jag gör nästa beställning från "ön" fästena som sitter där nu e bara så man får fast styrväxeln. _________________ Markus Hasselgren |
||
Ska bli kul att se dig plocka ihop denna farkost, gillar motor valet!! Lycka Till!! _________________ Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille) Porsche 997.2 Speed Yellow. |
||
Kul att se lite bilder Markus
Vad blir användningsområdet? Blir det lite ban-körning också eller blir det mest att prutta omkring på allmän väg? Hur ser tidsplanen ut? _________________ Michael Stadig --BBDB-- Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
|
||
Det är meningen att den skall köras på bana med samtidigt som man skall kunna puttra omkring på vanliga (krokiga) vägar åxå. Dock så håller jag på med en motor som gör att man kan köra i vettiga klasser (läs sugis )utan att komma in i nån omöjlig extrem klass pga "bes" motorn. Men detta projektet går på knapp styrfart förtillfället. Jag hoppas att få gjort första SFRo bes så snart som möjligt skall bara prata med min bes man och se vad han vill att jag ska ha gjort inför bes. _________________ Markus Hasselgren |
||
Ja ha det går långsamt som skam... men lite har blivit gjort iaf.
bytte ut det hemmabyggda pedalstället mot ett stående Jag har åxå flyttat handbromsen från kardantunneln till "under" handskfacket Har åxå byggt om uppfästningen för bränslerör och bromsrör... Besiktningsmotorn har demonterats och blivit uppmätt så att man vet att den är ok. Tråget behöver kapas upp och svetsas om. Tur att VAG motorer är som lego. Det är bara att plocka mellan motormodellerna.... Kvar inför första SFRo bes är bältes monteringen..... _________________ Markus Hasselgren |
||
Hej jag tycker mig minnas att du letade koppling hur gick det fick du tag i nån,eftersom att jag vet att jag själv säkert kommer att få problem med min i sommat igen så är jag nyfiken på hur du gjorde.
_________________ Anton sandström bilar Ultima mk2,Escort mk2 ,Rally Amazon |
||
Bra fråga, info please........ Tomas http://min911.blogg.se _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||
Hejsan lite har hänt men dock inte några oerhörda framsteg, samma problem som tidigare, garagetid är det tyvärr ont om.
Bilen passerade steget SFRo 1 -06 med två st anmärkningar lite bumpsteer ( som jag visste om) och sedan var det inte populärt med gott om länkhuvuden i hjulupphängningen. Dessa saker är sedan länge åtgärdade. Saken är den att flertalet grejjor till bygget har jag gjort i flera gånger ( i olika varianter) det bidrar inte till snabb byggtakt om man är i garaget högst var 3:de helg. Ett exempel är att jag ett tag tänkte bygga bakstam etc i glasfiber istället för alu... som jag sedan ratade En annan sak som jag har insett när det gäller helgbyggande är att fungerande logistik är a och o. Går man på pumpen på något så är man oftast rökt tills nästa garage omgång. Nog med mummel.. Jag fick iaf lackat ramen efter SFRo 1 Tyvärr testade jag att penselmåla polyrethan färg det funkade fint på runda rör för där sträckte färgen på sig men på fyrkantiga blev det inte snyggt vilket innebar att jag fick slipa av massor ( då jag inte gillade strukturen på färgen). Jag tog en paus från "järnsängen" på ca 6 månader. Efter detta fick jag nöjet att börja bonka dit aluminium på ramen. Detta var också ett äventyr då jag hade beställt plåt lagom till min semester (-08), när man kommer till Sällfors för att hämta paketet har någon ställt något tungt på mitt paket med aluminium vilket innebar att det såg ut som ett tåg hade kört över det. Detta gav mig ytterligare väntetid på nya plåtar ( första beställningen tog 7 veckor att få) Den andra omgången plåt såg bättre ut men inte bra då det var massor av småbucklor likaså fick jag inte samma typ av aluminium utan saltvattenbeständig = hård som skam att böja Jag fick iaf dit lite plåtar efter en del svordomar och skavda händer. Nästa steg var att veta vart jag skulle ha ut avgasröret så då måste jag ju ha ett grenrör... En hög med rörstumpar köptes (ett tungt grenrör vill jag lova då det är 3mm gods i dessa böjarna) Rätt ok för att vara mitt första grenrör. Efter detta började jag lura på svänghjul/kopplings problematiken. Jag köpte inte en "sprängkåpa" från den nederländska firman som har tagit fram en sådan som funkar mellan VAG motor å ford #9 låda. Jag köpte en kåpa från en mekanisk firma i skånetrakten, tyvärr var det lite begränsningar vad gäller storlek på svänghjul. Ett svänghjul från en passat -83 1.5 köptes och jag lämnade bort arbetet med att "borra" om svänghjulet så att tryckplatta å koppling från sierra passar, det var precis att det funkade. Nästa steg i kopplingsarbetet var att få till mekaniken eller rättare sagt hydrauliken. Slavcylinder från saab 900 inhandlades. Nu behövdes bara nå'tt att fästa den i. En stump alu skakades fram svarvades till och frästes en del. Nästa grej var urtrampningslagret, samma sak här lite aluminium å en dos svarv. detta är nästan framme vad som är statusen i dag.[list=][/list] _________________ Markus Hasselgren |
||
Då är det dags att damma av en gammal mer eller mindre död tråd!
så det blir lite snabbspolning. Det har inte gått fort fram men en del har blivit gjort. Pedalstället byggdes om så att jag kunde flytta fram det några centimeter, det gav mer-jobb. Fick bygga låda för pedalstället istället för plåten som satt där tidigare. Sidoplåtarna bockades till å hål sågades ut. Bakaxeln fick sig en omgång kärlek då jag inte hittade (läs orkade leta för mycket) delar till trumbromsarna. Detta innebar ombyggnation från trummor till bromsskivor. Ritade okhållare som kan kan bulta fast i infästningen av hjullager/drivaxlarna. och dylika tingestar monterade. Grenröret stektes färdigt (sedan blästrades det och målade jag det med nån flashig färg som säkert bara var kvar några minuter efter första uppstart) Lite kylarrör tillverkades ( gillar inte förmycket slang så det blev mestadels alu rör) Vattenkylsystemet i en hög En kylare från nån civic... som hittades på Ebay "Trycksysystemet" tillverkades. Elsystemet knåpades ihop. Större delen av elsystemet i ursprungsskick. Främrekabelhärva Främre och bakre härva Relälåda Kontakter för att man skall kunna ta isär pryttlarna Jag fyndade lite mätera här på rejsa Stoppade i elsystemet i bilen Härvan till motorn tillverkas Noskonen var inte avsedd för min ram så den fick sprättas upp i sju omgångar om jag inte minns fel. Kvalisorten var inte den bästa heller då den bestod till stor del av gelcoat. Här ser man en bit av den efter några av ingreppen. Plastade in förstärkning i den tillslut ( en riktig heffaklump blev noskonen) Här hyvlar jag lite på den Lite "vedbolack" Ritade och fick vattenskuren en bränslefilterhållare som man bara ser när man byter filter. Bränsletank nummer två tillverkades. Jag bad en mekaniskverkstad bocka till den i 2mm aluminium men när jag hämtade den så hade den tjocknat till och blivit i 3mm (en rejäl tank mao) här när den är ihopsvetsad. på denna bilden saknas lite arbete som är gjort i "inspektionsluckan) och här när den är omterad. En motor med insug och grenrör monterade. Med en motor monterad och grenröret är lindat med avgasbandage. Det är lite smått trångt "under huven" Det syns inte riktigt så bra på bilden men turbo och generator är tighta kompisar. Fortsätter och skriver lite senare _________________ Markus Hasselgren |
||
Lite kort o gott så här är läget nu.
Nu är bilen klar för SFRo2 om man bortser från huven som saknas ( pluggen till huven är under tillverkning). Så Jag fyller på med några bilder.... scuttle och huv är enkla att demontera/montera Lowrider Nu återstår det bara att hitta ett släp som jag kan nyttja för att frakta bilen... _________________ Markus Hasselgren |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Esther 7 | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13666 totalt) |