| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ackerman vinklen..
|
6668 besök totalt |
|
Milliken & Milliken, Race car vehicle dynamics, ISBN 1-56091-526-9:
...90°-vinkeln gäller även med kuggstången framför axelcentrum. Men detta verierar ju utefter styrutslaget, så jag kan tänka mig att man optimerar runt ett visst styrutslag i drifting isf runt nollläget. Är man noga med uppmätning går det att rita sig fram, men det är många parametrar. Styrledens förhållande till styraxeln, om du har mycket caster och styraxellutning påverkar det också efter styrutslaget. Det enklaste är nog att mäta upp styrvinklarna på din bil och optimera därefter. Blir nog en kompromiss liksom det mesta annat man tar sig för med en bil. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Man ändrar vinkeln på styrarmarna.
En bra tumregel för rätt Ackerman är att förlängningarna av de tänkta linjerna genom styrarmarna skall skära varandra mitt på bakaxeln. Om man vill ha neutral ackerman alltså. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Re:
Utan att ha räknat på det, men med ledning av vad vi upplevt på vår e30.....tror jag det skulle löna sig att byta fjäderbenen till e36. e30ns ben har en massa konstiga vinklar....som jag har svårt att tro att man har mytta av i Drifting. och jag tror e36-benen är lättare att bocka om styrarmarna. Grundläggande är att bocka om styrarmarna (innåt) för att få mindre acerman. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Re:
Antar att styrarmarna sitter framåt då, eller? Vad är mycket respektive lite ackerman? Hur märks det vid körning? |
||
|
Re:
Ja...armar framåt. Jag vet inte hur bra det funkar....men i CrossKart har man ibland andvänt sig av noll i Acerman (paralell-styrning) för att man åker på sladd nästa hela tiden. Ideen bygger på att paralella hjul bromsar mindra vid styrutslag. Det borde alltså även funka i Drifting. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Ackerman vinklen..
|
6668 besök totalt |

