Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ackerman vinklen..
6668 besök totalt
gunde
jönköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Ackerman vinklen..

Är det nån som vet hur man ändrar ackerman vinklen? så att hjulen svänger lika mycket, ska visst underlätta i drifting

_________________
Patrik Creutzberg
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Milliken & Milliken, Race car vehicle dynamics, ISBN 1-56091-526-9:



...90°-vinkeln gäller även med kuggstången framför axelcentrum. Men detta verierar ju utefter styrutslaget, så jag kan tänka mig att man optimerar runt ett visst styrutslag i drifting isf runt nollläget.

Är man noga med uppmätning går det att rita sig fram, men det är många parametrar. Styrledens förhållande till styraxeln, om du har mycket caster och styraxellutning påverkar det också efter styrutslaget.

Det enklaste är nog att mäta upp styrvinklarna på din bil och optimera därefter. Blir nog en kompromiss liksom det mesta annat man tar sig för med en bil.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2205



Man ändrar vinkeln på styrarmarna.

En bra tumregel för rätt Ackerman är att förlängningarna av de tänkta linjerna genom styrarmarna skall skära varandra mitt på bakaxeln. Om man vill ha neutral ackerman alltså.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Björn Larsson skrev:
Man ändrar vinkeln på styrarmarna.

En bra tumregel för rätt Ackerman är att förlängningarna av de tänkta linjerna genom styrarmarna skall skära varandra mitt på bakaxeln. Om man vill ha neutral ackerman alltså.
Hade en figur över det också om det kan hjälpa till att förtydliga:

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
gunde
jönköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
så hur ska jag göra smidigast för att ändra ackerman på min bil då? bilen i fråga är en e30 320.

_________________
Patrik Creutzberg
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag har rensat en del i denna tråd.
Förhoppningsvis tog jag inte bort något som var relevant för grundfrågan i tråden.
om jag gjort det så får ni skriva igen.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

gunde skrev:
så hur ska jag göra smidigast för att ändra ackerman på min bil då? bilen i fråga är en e30 320.


Utan att ha räknat på det, men med ledning av vad vi upplevt på vår e30.....tror jag det skulle löna sig att byta fjäderbenen till e36.
e30ns ben har en massa konstiga vinklar....som jag har svårt att tro att man har mytta av i Drifting.
och jag tror e36-benen är lättare att bocka om styrarmarna.
Grundläggande är att bocka om styrarmarna (innåt) för att få mindre acerman.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Re:

ButterflyRacing skrev:

Grundläggande är att bocka om styrarmarna (innåt) för att få mindre acerman.


Antar att styrarmarna sitter framåt då, eller?
Vad är mycket respektive lite ackerman?
Hur märks det vid körning?

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Kimmen skrev:

Antar att styrarmarna sitter framåt då, eller?
Vad är mycket respektive lite ackerman?
Hur märks det vid körning?



Ja...armar framåt.
Jag vet inte hur bra det funkar....men i CrossKart har man ibland andvänt sig av noll i Acerman (paralell-styrning) för att man åker på sladd nästa hela tiden.
Ideen bygger på att paralella hjul bromsar mindra vid styrutslag.
Det borde alltså även funka i Drifting.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Allmänt banåkaforum
Ackerman vinklen..
6668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande