Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4614 totalt) |
Blöt avgasbandaget med vatten så blir den lättare att få på och sitter bättre. Tänk på att grenrören "ruttnar" under bandgaen vilket gör det till ett mindre bra alternativ på en gatbil. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Här finns lite mer tugg om att linda grenrör mm, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Därför man har ett rostfritt grenrör... ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Hmm..
ja har även hört att det sotar igen å spricker mycket lättare om man lindar... Rådet jag fick var att man bara lindar om man absolut måste ( = varm turbo) annars skulle man låta bli... Killen ja snacka me har tävlat i motorsport och även varit någon sorts lärare för formelförare.... _________________ MackeMaehlum |
||||
och tänk på att värmen inte försvinner. God overlap är av största vikt annars får du en ruggig hotspot. + se till att efter där du slutar linda är skyddat mot kaross eller annat som är värme känsligt. Vill du se skräckexempel sök på Sylva Fury och leta tills dess du hittar brunna bilar.
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Ett annat minus är olja som läcker på bandagen, tenderar att stanna kvar tills det blir tillräckligt varmt..... _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Någon som har mer erfarenhet av motorolja + värme än mig? Då brorsan och jag byggde avgassystem så var några av rören bökiga att skjuta in i varandra (simons-böjar) så vi tog lite motorolja för att det skulle gå lättare. Då vi var osäkra på ifall det skulle vara en brandrisk när vi startade bilen och rören blev varma gjorde vi följade test: Vi tog lite motorolja på en sticka och eldade på den med en tändsticka. Vad vi kunde se så brann inte oljan, den bara förångades. Stickan därimot tog det sig riktigt bra ![]() _________________ Street Triple RS -18 |
||||
På en sugmotor ser jag risken som liten med att det skulle bli brasa om det kommer olja på grenröret, men det luktar bränd bäver.
Jag kan bara komma på fördelar att linda rören förutom då rostangreppen pga det typ våtvarma omslaget. Se även länken i mitt tidigare inlägg i denna tråd. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Har hittat ett bra ställe som säljer avgasbandage.
www.karnag.se _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Mr Acke/Acke
Heter du Acke, om ja är det för eller efternamn???? Enligt de regler som vänlige forumägaren har satt upp så ser han HELST att man skriver för och efternamn i signaturen eller sist i varje inlägg. se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php MVH vik. gnällspik _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hej Fuling... ( btw. är fuling för eller efternamn ?? )
Så vitt ja ser så finns mitt namn i siggen... Jag har inte skrivit mitt efternamn då jag sett att flera andra bara använder förnamnet och då trodde att det var ok... (iof står de MarcusM vilket e lite mer än förnamn.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Acke:
Skit i det da. Men det finns något som heter förgå med gått exempel. Men mitt FÖR och EFTER namn står sist i varje inlägg. Signatur är det fritt att använda OM man skriver HÄLST för och efter namn sist i varje inlägg. Men det är upp till var och en att göra som de vill. sur gnällspik ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4614 totalt) |