| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kaross fråga gällande trösklar.
|
1344 besök totalt |
|
Då det kommer transplanteras in v6 motor i min kaross så kommer det bli dubbla system bakom på var sida, en liten tanke är att dra dom i sidokjolarna och då kommer min fundering.... Kan man kapa bort trösklarna hela vägen och ersätta dom med en något kraftigare plåt, säg 2mm som går utefter karossen under tråsklarna så att säga, så man på det sättet får en inåtvänd trösket och helt plötsligt massa plats för systemet eller är det en väldigt dålig ide?
om det spelar någon roll så är det fullbur med kryss i dörrar och allt framför dörrarna är röram. |
||||
|
Trösklarna fungerar normalt sett som en bärande balk i bilens längsriktning. Tvärsnittet brukar ju vara som en triangelliknande form.
Därför bör man inte ta bort dem om man inte har någon annan konstruktion som tar krafterna från stolparna. En "vanlig" bur tycker jag sällan klarar det helt utan den behöver i så fall ofta kompletteras. En variant kan vara att göra helt nya tröskellådor som är tillräckligt rymliga för att dra rör inuti. Men om det är enklare än ett normalt system under golvet är väl kanske tveksamt... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
hur verkar det att göra om trösklarna så att du får en rakare vinkel på dom och ändå behåller trekants formen?
Triangel har idag två ganska raka ben inåt och uppåt och ganska rundat utåt, om man skulle göra det utåt rakt skulle det bli betydligt mer plats men frågan är hur negativt det påverkar "bärigheten" |
||||
|
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
en snabb skiss i paint.
svart är ungefär vad orginal ser ut som, röd är vad jag hade tänkt. Va inne på blå först men insåg att det varken skulle göra till eller från att ha den böjd inåt.
|
||||
|
okej, blir till att mäta och se hur mycket plats man kan få fram på det sättet.
Tack för hjälpen |
||||
|
nja, vet inte om jag vill göra det.
En idé va att öppna upp tröskel och svetsta i 3" rör innuti och sedan få tillbaka tröskel utanpå men är enklas att ha ett löst system tror jag ändå. |
||||
|
Re:
Avgaserna är korrisiva (speciellt vid kallstart ?) och många avgassystem korriderar bort inifrån. Dumt att göra det mot trösklarna som ska ha bärighet. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
det är sant.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1344 besök totalt |