Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dags att höja säkerheten lite? Rätt kallingar!!
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (4589 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Från diskussionen om säkerhet så dök frågan om brandsäkerhet/kläder upp, speciellt på gatbilsbanträffar. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53460 Alla stora gatbilsbanklubbar kräver heltäckande bommullskläder för att du ska få köra (ja hjälm m.m. Osså). Syntet är ajabaja för om det mot förmodan skulle brinna så smälter det fast på huden. Inte kul.

------------------------------------

Så jag vill härmed propagera för en liten enkel ändring hos så många klubbar som möjligt: Att man uppdaterar kravet på heltäckande bommullsklädsel med tillägget kalsonger och strumpor utan syntet.

Enklast sätt att fixa de sista två är nog att köpa riktiga racingunderställskallingar och strumpor, det är en mycket liten kostnad i det stora hela. Om några klubbar uppdaterar sig med det här så kanske någon kan fixa fram bra pris på detta från någon hugad rejstillbehörsbutik. Varför inte ett paket med tröja, kallingar och strumpor?

Vad säger ni?

------------------------------------

PS:
Sen är frågan vilken klubb som först ställer krav på heltäckande overall (steg ett kan vara att man först även accepterar mek-overaller t.ex.)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Banåkakit med logotyper? Vilken racdepryttelfirma blir först?

Inkludera en lagom skjorta (har en REI Hikingskjorta som är lite kraftigare som har funkat bra) så behöver man ju bara jeansen för att vara klädd.

Går det fortast med PTV eller PTH (kallingarna ska väl vara formsydda)?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Falk skrev:

kallingarna ska väl vara formsydda)?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nu tycker jag ju att kravet att det skall vara utan syntet är lite halvjobbigt då Nomex är en syntetisk fiber...

Stf Regeltolkare

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Nu tycker jag ju att kravet att det skall vara utan syntet är lite halvjobbigt då Nomex är en syntetisk fiber...

Stf Regeltolkare

Men tycker ni det är ett vettigt tillägg bland kraven? Några banträffsansvarigas åsikter?

IMHo vore ju perfekt om vi kunde få någon rejsashop att ha ett färdigt shysst prissatt "gabtilsbanåkarkit".

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Kör man racing på Ringen är det vad jag förstår ett absolut krav, och det kollas upp noga har jag hört.

Sen att de står och säljer dessa kallingar m.m. i stånden brevid kan ha med saken att göra?

Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Med tanke på anderstorpsolyckan som kunde fått en mycket allvarligare utgång vore det kanske
inte fel med lite brandtåligare kläder på de som kör. Det är ju alldrig för sent att göra nått förebyggande.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

På de senaste banträffarna ha jag kört med nomexunderställ (boxer + långtröja) fast med vanliga jeans mm till. Känns bra och avslappnat och det måste ju vara betydligt säkrare än bara jeans och vanlig tröja samtidigt som plånboken inte behöver känna sig helt våldtagen.

Jag har lite svårt för det där med overall faktiskt även bortsett pengarna. Känns liksom lite för mycket som "jag har alla prylar och jag är snabbast i världen" och så visar det sig sedan ändå att man bara är en nybörjare... Ni har sett typen jag tänker på i Åre också Dock så är det ju så dumt tänkt eftersom det trots allt är en säkerhetsprodukt men kallingar och tjöja är iaf ett steg på vägen. (Iof har jag ju nomex hansskar och skor också nu när jag tänker på det så då är man ju nästan heltäkt iaf.)

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:

Stf Regeltolkare

Men tycker ni det är ett vettigt tillägg bland kraven? Några banträffsansvarigas åsikter?

IMHo vore ju perfekt om vi kunde få någon rejsashop att ha ett färdigt shysst prissatt "gabtilsbanåkarkit".

Nej, varför inte kräva full utrustning samt hans och bur etc? Då har vi gått bort från provapåstadiet och locka in nya till att du måste göra en fullständig satsning.

Passar bra att skriva som rekommendation för DIN EGEN SÄKERHET.

De som kört några träffar och fortsätter köra uppgraderar troligen sakta men säkert sin personliga utrustning och bilen.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Man kan ju ställa det som bör-krav istället för skall-krav men då lär det inte bli någon större förändring mot nu?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Passar bra att skriva som rekommendation för DIN EGEN SÄKERHET.

De som kört några träffar och fortsätter köra uppgraderar troligen sakta men säkert sin personliga utrustning och bilen.
Nykter balans. thumbs up
om det är lätt att göra rätt så blir det fel färre gånger (utan att man måste jaga folk).

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Man kan ju ställa det som bör-krav istället för skall-krav men då lär det inte bli någon större förändring mot nu?

Blir det bättre om folk kör Commando eller rejsar utanför på vägen istället?

På banträffen finns det förhoppningsvis funktionärer samt eldsläckningsutrustning nära till hands, samt kanske några extra kunniga funkisar (inte bara flaggviftare ) till hands.

Görs det för jobbigt skippar folk att prova, blir en kul-tur istället

Kan bara prata för min egen del men blir det för mycket bök för att åka och ha kul en dag blir det nattbus på södertörn istället. Finns fint krokiga vägar så man med gott samvete inte behöver överskrida fartgränser och ändå ha kul. Lämpligt nja.

Bjärred
Här sen Okt 2005

Hej !!

Glöm inte våra tjejer...

http://www.abrmotorsport.se/shopen/index.php?act=viewProd&productI . . . .

Mvh: Jesper ÅBR

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Finns det ett "track day" alternativ till en svettig overall ? Nu har ju jag haft gristur, men majoriteten av de bandagar jag kört har det varit riktigt varmt och sol. Att strosa runt i en 3 lagers overall 9-17 samt köra är inte riktigt ett alternativ. det borde finnas något alternativ som gör att man inte ser ut som en jättebebis och som är luftigt lätt att ta av, typ en träningsoverall i nomex . Men att börja kräva sbf riktigt säkerhetsutristning på bandagar känns som helt fel väg att gå, det är som sagt en kalkylerad risk man tar. Vill man vara helt säker kan man stanna hemma i soffan . Dessutom är det ju oftast gatbilar där brandrisken inte är större än i en "vanlig" krock på gatan..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005

thumbs up

Jag tycker det är riktigt smart, höjer skyddet mycket för väldigt lite pengar. Strumpor å kallingar är nog var det syndas mest. Som Kenson skriver så blir ju heller inte plånboken allvarligt våldtagen.

Rekomendation: Absolut, köper det direkt thumbs up

Är inte sån't här beroende av attityder egentligen, förr körde man ju i trafiken helt utan bälte Ingen större kampanj som tycker det är för krångligt i.a.f.

shirunai
Örnsköldsvik
Här sen Mar 2007

vafasen måste man börja köra kallsonger under overallen nu också!!!

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Finns det boxers i nomex? Ska använda dem till heta kvällar med brandrisk!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Va fan... är det bara mina kalisonger som är genomsura av svett vid bankörning på trackdays? Varken mina fillingar eller strumpor lär börja brinna i första taget, oavsett material

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007

Re:

Jon80 skrev:
Va fan... är det bara mina kalisonger som är genomsura av svett vid bankörning på trackdays? Varken mina fillingar eller strumpor lär börja brinna i första taget, oavsett material

Det är bara dina

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Finns det boxers i nomex? Ska använda dem till heta kvällar med brandrisk!

Japp oakley har jag men gissar att de andra också har.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
När det gäller nomex och kallingar så har man ju normalt såna i långt format, långkallingar. Kan ju kännas lite lattjo på en vanlig snäll slalomträff i högsommarvärme. Men samtidigt så verkar det ju tossigt att köpa nåra nomex-kort-kallinger om det finns....

Meeeeen, när det gäller nomexundertröja så är det IMHo ett jätteskönt plagg när det är
varmt. Vackert? Nääääää... Visste det fanns foto på det nånstans:

1, 2   >>
4 besök senaste veckan (4589 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande