Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Spårvidd fram resp bak
3591 besök totalt
Panzer
Jämjö
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Spårvidd fram resp bak

Håller på att bygga en Locost Seven, och då det inte längre går att besiktiga med Taunusspindlar (och vettig ET) så håller jag nu på att bygga ny framvagn.
Då jag nu måste börja om så tänkte jag att nu inte bara bygga "by the book" (=Champions) utan mer rätt.
Min fråga är därför:
Hur bör man välja spårvidden?
Finns det några grundregler i förhållanden fram vs bak?
Vilka egenskaper ger i så fall de olika förhållanden?
//
JEK

Triumph Spitfire MK3- 70
Triumph TR3A -61
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Man kan ha många åsikter men lite bredare fram än bak (1-5% smalare bak kanske) brukar vara rätt vettigt, med motor "fram" (inte svansmotor i alla fall). Den bredare spårvidden fram bör minska risken för understyrning.

/Gustaf

Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

Vad är att föredra vad gäller spårvidd fram resp. bak på en mittmotorbil?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Spontant skulle jag säga att med jämnare viktfördelning är det rimligt att spårvidden är mer lika också. På en baktung bil kanske bredare bak?

Folk med mer erfarenhet av att få mittmotorbilar att gå fort på bana kan säkert fylla i.

/Gustaf

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

therealpinto skrev:
Spontant skulle jag säga att med jämnare viktfördelning är det rimligt att spårvidden är mer lika också. På en baktung bil kanske bredare bak?

Folk med mer erfarenhet av att få mittmotorbilar att gå fort på bana kan säkert fylla i.

/Gustaf

Man ska inte överdriva betydelsen av spårviddsförhållandet. För Speedlab Corvetten har jag valt att utnyttja all tillgänglig spårvidd för att minska viktförflyttningen. Eftersom reglerna talar om 2 meter så satte jag både fram å bakhjulen med sina yttersidor på 2 meter. Det ger att det blir lite mer spårvidd fram eftersom framhjulen är smalare. Nu är det en frontmotorbil men även om det varit mittmotor så hade jag gjort på samma sätt, jag prioriterar viktförflyttning framför spårviddsbalans då detta går att kompensera inställningsmässigt tämligen enkelt.
Det betyder inte att 200mm skillnad i spårvidd är negligerbart förståss.
mvh
Göran

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Ska kanske påpekas att en seven (trots motorn fram) i regel är baktung med föraren i.

www.modsport.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Ska kanske påpekas att en seven (trots motorn fram) i regel är baktung med föraren i.

Jo, men det är även Corvetten. Skillnaden brukar kunna bli rotations massan.
mvh
Göran

Spårvidd fram resp bak
3591 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande