Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3591 besök totalt |
Spårvidd fram resp bak
Håller på att bygga en Locost Seven, och då det inte längre går att besiktiga med Taunusspindlar (och vettig ET) så håller jag nu på att bygga ny framvagn. Då jag nu måste börja om så tänkte jag att nu inte bara bygga "by the book" (=Champions) utan mer rätt. Min fråga är därför: Hur bör man välja spårvidden? Finns det några grundregler i förhållanden fram vs bak? Vilka egenskaper ger i så fall de olika förhållanden? // JEK _________________ Jonas Ek Bygger Locost Seven med Alfa Romeo drivlina, SFRo1 klart! Alfa Romeo 75TS- 90 Triumph Spitfire MK3- 70 Triumph TR3A -61 |
||
Man kan ha många åsikter men lite bredare fram än bak (1-5% smalare bak kanske) brukar vara rätt vettigt, med motor "fram" (inte svansmotor i alla fall). Den bredare spårvidden fram bör minska risken för understyrning.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Spontant skulle jag säga att med jämnare viktfördelning är det rimligt att spårvidden är mer lika också. På en baktung bil kanske bredare bak?
Folk med mer erfarenhet av att få mittmotorbilar att gå fort på bana kan säkert fylla i. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Re:
Man ska inte överdriva betydelsen av spårviddsförhållandet. För Speedlab Corvetten har jag valt att utnyttja all tillgänglig spårvidd för att minska viktförflyttningen. Eftersom reglerna talar om 2 meter så satte jag både fram å bakhjulen med sina yttersidor på 2 meter. Det ger att det blir lite mer spårvidd fram eftersom framhjulen är smalare. Nu är det en frontmotorbil men även om det varit mittmotor så hade jag gjort på samma sätt, jag prioriterar viktförflyttning framför spårviddsbalans då detta går att kompensera inställningsmässigt tämligen enkelt. Det betyder inte att 200mm skillnad i spårvidd är negligerbart förståss. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Ska kanske påpekas att en seven (trots motorn fram) i regel är baktung med föraren i.
|
||
Re:
Jo, men det är även Corvetten. Skillnaden brukar kunna bli rotations massan. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
3591 besök totalt |