Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga insug/luftfilterbox i kolfiber
3643 besök totalt
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007

Trådstartare

Jag täntke ev. ge mig på att bygga en glasfiber eller kolfiberbox till mina dubbla weber 45 och sedan använda ett koniskt luftfilter, alternativt kapa bort en "vägg" och sätta en lös filterduk. Frågan är vilken typ av polyester/expoxi som klarar av den temperaturen som alstras i ett motorum. Jag kan tillägga att motorn INTE har crossflow utan insug och grenrör sitter på samma sida. Jag skall försöka skärma av värmestrålningen från grenröret med aluminiumplåtar och avgasbandage så långt det går.

att jag vill bygga en luftfilterbox i stället för att köra med ett heltäckande filter är främst för att få så stort utrymme som möjligt runt trattarna, samt att kunna ta luften längre fram i en svalare del av motorutrymmet.

Motorn är en Opel CIH 2.4 och bilen är en ascona a 1975

Göteborg
Här sen Nov 2002

Troligen är det billigare, bättre och snabbare att köpa färdigt, denna t ex: Demon Tweeks

BMW 330i -05
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Citat:
£233.24 - £329.09(exc VAT)

Inte helt uppdaterad på vad pundet står i, men om jag inte minns galet bör 233£ bli något omkring 3000kr. Det går utan tvekan snabbare att beställa ett färdigt, det kanske kan bli bättre även om man förlorar möjligheten att anpassa det efter tillgängligt utrymme, men man kan komma undan utan att betala en bunt tusenlappar om man bygger själv. Särskilt om man nöjer sig med glasfiber.

Billiga motorhuvar och dylikt är väl ofta tillverkat i vanlig polyester och huggen glasfibermatta, men en huv har ju också alltid sval luft på ena sidan. En luftburk skulle ha kylande luftflöde invändigt så länge motorn är igång, men när man parkerar bilen med nästintill glödande grenrör blir det kanske lite väl ljummet under huven... (Någon som har stoppat en termometer under huven och vet hur varmt det brukar bli?)

Kompositfabriken (.se) har epoxy som går efterhärda i 120 grader, den bör tåla all värme som kan uppstå under huven så länge man håller ett visst avstånd från grenröret.

Jag hade själv en Manta A med dubbla Weber 45, och det satt fyra K&N-filter på den. Hade planer på att bygga en box direkt på förgasarna, ta två panelluftfilter (typ Volvo 240) och sätta på boxens ena sida, sannolikt ovanpå, och sedan tillverka ett lock över dom och en "snorkel" som tar in kalluft från lämplig plats. Hade antagligen blivit ett luftintag framför kylaren (lättåtkomligt ställe på många äldre oplar tror jag, behövs bara ett hål genom sidplåten framför kylaren).

Norrköping
Här sen Okt 2005

Hur mycket effekt tappar man med burken från DEMON TWEEKS?

Umeå
Här sen Jan 2003

Luftfilterboxar säljs också på http://www.motorsportshop.nu/ för ca 2325:-

Vimmerby
Här sen Mar 2008

Re:

GREYHOUND skrev:
Hur mycket effekt tappar man med burken från DEMON TWEEKS?
Varför skulle man förlora effekt med den? Möjligheten att mata förgasarna med kalluft borde snarare höja effekten.

Billeberga
Här sen Okt 2004

Ett alternativ är kanske att göra som jag gjorde med min luftbox till min Seven.
Jag ville inte ha trattarna stickande ut genom huven så jag gjorde en tvådelad luftbox med en svetsad underdel i aluminium och en ovandel/lock i kolfiber. Underdelen är skruvad i förgasarna och locket är sedan skruvat i underdelen och skarven mellan delarna är tätad med en tunn "skumgummilist".

Titta i min byggtråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 ,bilden på motorrummet lång nere på sidan två.

//Johan

Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919
Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496
Citera
Jyrgen
Varberg
Här sen Nov 2007

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Troligen är det billigare, bättre och snabbare att köpa färdigt, denna t ex: Demon Tweeks

Den såg jäkligt fin ut. problemet är att jag har hyffsat stora fullradietrattar och en väldigt liten bil. så vitsen med hela grejen var i första hand att jag skulle kunna forma boxen exakt som jag ville. men jag tror att kolfiber blir på tok för dyrt, speciellt med tanke på att jag aldrig har plastat förut och den ansträngande miljön som grejerna ska sitta i.

Jag skulle kunna göra en i glasfiber bara för att testa. det är ju i första hand strålningsvärme som kommer från grenröret och med en väl utformad skyddsplåt av aluminium så borde denna reduceras betydligt.

vad tror ni om detta? någon som har erfarenheter av att tillverka luftfilterboxar i glasfiber?

Luleå
Här sen Feb 2005

Filterlåda i kolfiber är inget du behöver oroa dig för. Kolfiber tål en hel del värme och filterlådan är en av de kallaste delarna i motorrummet. Väldigt många kör med både trattar och burk i kolfiber.

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Skruva banåkabil
3643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande