Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4247 besök totalt |
Köra wastefire med separata spolar?
Är det möjligt att använda tändspolar som är avsedda för att köras en per cylinder, i ett wastefire tändsystem? Dvs i nuläget så har jag en bil med 4st tändspolar, finns det nån möjlighet att använda dessa till att köra wastefire? ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Jodå det går. Så kommer jag att köra.
Man måste ha ett slutsteg för varje spole och sen kan man dela signalen från tändningssystemet... 925T här på forumet har nog ett mer utförligt svar på den frågan... /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
![]() *väntar ivrigt med utförligt svar på hur man ska lösa detta* |
||||
Jo det går bar om man har ett insprutningssystem som sickar ut den vanliga 5 voltssignalen till tändmodulerna typ motronic, eller en jord för uppladdnings tiden på spolarna, om man har en 5 V puls ut från boxen så tar man 4 st 280 104 124 och delar på signal kablarna till till de två som smäller samtidigt, om man har jord från boxen tar man en 008 modul.
det funkar utan Problem, och man vinner en massa joule på detta sätt jämför emot en dubbel ändad spole.. För de som vet påstår att det går mer ström till den cylindern som ej är utsatt för tryck, ström är ju lat som alla vet, tar den enklaste vägen... //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||
Hmm, iom att vi har motronic (v1,7) så borde vi ha en 5v puls ut till spolarna alltså. 280 104 124 vad är det? ett boschnr förstår jag men lite mer specifikt ![]() ![]() _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Med en tappad nolla eller etta ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
jag var nog seg i huvudet i går söp i hop siffrorna lite den tändmodulen det ska var är 4 st 0227 100 124.. eller en 0227 100 211 en tändmodul med fyra utgångar, gå in på http://www.motec.com.au/drawings och titta hur man ska koppla..
//Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||||
|
||||
Ca pris på 0 227 100 124 är 579:- och hör hemma på tex Volvo.
0 227 100 211 kostar ca 2216:- och benäms som transistorenhet medans ...124 benäms som transistordon (tändmodul) _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Frå man fråga vilka Volvo den sitter på (gör det lite enklare att får tag på rätt del)? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Den sitter på 240, 360, 740, 760, 780 och 940 med insprutning. Sitter även på Ford escort, Opel ascona, Porsche 944, 911 mfl och Citroen XM och några Saabar. Kan vara bra att veta om man vill leta på skroten... ![]() Varenda bildelsbutik lär ha den på hyllan. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Tackar för all info! ![]() "Problemet" är väl bara att dessa kostar mer än hela sprutet... ![]() Fast som Micke säger, vi har ju moduler (heter säkert ngt fint egentligen) i boxarna så det borde gå att koppla likadant fast "direkt från boxen". Man får prova mao... ![]() ![]() ![]() |
||||
Vill man bara prova så kan man ju köpa Biltemas artikel nr: 53-2611 för 198,00 kr vilken verkar motsvara 0 227 100 124 om jag förstår listan rätt!
Jag skriver prova då jag inte är helt övertygad om Biltemas kvalité. Antagligen funkar de bra men.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Funkar säkert jättebra! tyvärr lär du inte få nån på garanti om den går sönder. Det får man aldrig på såna detaljer nånstans men 198kr kan det vara värt att lägga ut för att testa. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
|
||||
Stämmer nog ja, är inte så insatt i Tomtek eller vad det är ni ska använda. Har bara fått MS principer förklarade för mig. Skulle gärna vilja veta mer hur ni ska konfigurera era sprut och tändningar ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
om man har tex 2 spolar på en 4-cyl motor och kopplar dem mot 4stift. Då får man gnista på det stiftet som ska bränna bensin just då men även ett som är i en annan fas. Nackdelen är att lite mer energi går till det stift som har lägre tryck dvs det som inte ska antända. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4247 besök totalt |