| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Dämpar kurvor
|
3055 besök totalt |
|
Hjälp med Dämpar kurvor
Hej, Håller på att bygga chassi till en Porsche 944, har köpt Gaz dämpare och graferna ser ut såhär fram
bak
Fjädrarna jag tänkte använda är 600lbs fram och 750bak, men började misstänka om dämparna pallar så hårda fjädrar? Vad säger ni experter? _________________ Johan Joffs |
||
|
Bara att få dämparkurvorn i lämligt format tar ett antal timmar.
Sen att fattas det div bildata sm MR, fjädrad och ofjädrad vikt, däck mm. Förse mig med mer info så skall jag se om lust finns för lite simulering. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Vikt med förare och bensin kommer bli nånstans mellan 1120 och 1150
Däcken fram 225/50/16 bak 245/45/16 r däck viktfördeling 50/50 +- 1% utväxlingen har jag ingen exakt data på men tror den ligger på 0,9fram? bak har jag faktiskt ingen aning om när man har converterat till coil overs, någon som vet? _________________ Johan Joffs |
||
|
Jag har kollat lite på framdämprna med given fjäder.
Jag tog maxvärdena för komp och retur. Drar man upp kompen ca 4,5ggr och returen 1,5 så är man ett just utångsläge och sen+-1 i justeringnån. Bak är det värre men ligger i samma härad. Här blir det pannkaka att bara skal upp kurvan. orkade inte kolla mer bak, kändes meningslöst. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Kan ni försöka förklara detta? så att det kan tolkas av en amatör, jag förstod absolut ingenting. Kanske det bara jag som är dum
_________________ Johan Joffs |
||
|
om vi börjar med diagramen.
Stötdämaprna är körda i en maskin typ en vevaxel med konstant varvtal ca 2,5Hz (2,5*60-->150r/min) Slaget på veven är 2"(50,8mm) Det är det man ser på X-axelen(horisontella) i diagrantet. På y-axeln är det kraft i lbs. 1lbs=0,45359kg För att nu frångå alla äckelsorter så lbs*9,81*0,45359 så får vi kraften i N(Newton) Sen måste vi räkna ut vad x-axeln ger för hastighet, det är läge som beskrivs i diagramet. Vi kan ta maxhastigheten, den ligger i 0 på x-axlen(mitt i) v=2,5*2*25,4*pi/1000 --> ca v=0,4m/s Sen är gäller det att räkna ut rästen av punkterna vad de ger för hastighet och kraft. Ski... samma. Sen det som ligger på + är kompretion, y-axeln, och det som ligger på - är retur. Som synes är returen mycket större än kompretionen, allså ett par konfortdämpare. Hmm nu är inte det riktigt samt för man vill inte ha för mycket komp vid höga hastigheter pga att krafterna på stötdämpar infästingrna blir för stora då. Så har man gjort rätt så kommer returen bli större än kompen vid en hastighet. Vad jag nu gjort är att tagit hastighetenra och krafterna, en dämparkurva, och kört simulering på dessa. Sen skalt upp retur och komp med faktor 4,5 på komp och 1,5 på retur för att komma närheten av bra dämpning. Summan av kademumman ger att(fram). 1. dämparna är ett par konfortdämpare 2. Och reält underdämpade Funkar/fungrar icke? Ju det funkar att åka underdämpat, bra svar nej. Det funkar om man åker på temligen gämn bana. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
ok, nu hängde jag med lite bättre.
Så det bästa vore att köpa ett set nya dämpare som är lite mer banåka inspirerade. Men eftersom jag också kommer att köra rätt så mycket på gatan med bilen så skulle man ju åtminstone kunna testa om det ens funkar hyfsat att åka bana. Antagligen är bakdämparna också komfort grejer? Tror ni det vore nån ide att gå ner på hårdheten på fjädrarna? t.ex. 450lbs fram och 600bak. Eller kommer helheten vara lika kass iallafall? _________________ Johan Joffs |
||
|
En snabb koll är att dämparna räcker till ca 15% av given framfjäder.
(600*0,15-->90) En VILD gissing är att dämprna är typ std fjäder typ. Så 450 e 600 spelar ingen större roll. Fjädrrna är viktigare än dämparna. Har åkt med ca 6ggr så hård fjäder kontra vad stötdämparna var gjorda för. Funkade drägligt. Bra NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Jag provade en gång, att åka med 45 % av optimal dämpning; det var en fullständig KATASTROF (jag kom inte ens 100 m; innan jag insåg mitt misstag).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Det är svårt att hitta info på hur man ska dimensionera dämpare.
Men det också svårt att hitta dämpkuvor på dämpare åtminstone på nätet. Ska man sträva till kritisk dämpning eller är det för hårt? _________________ mvh Kristian |
||
Ja det är ett rent hel... hitta info. Jag har haft tur och har en bra majtro att fråga. Sen är var det ett jä... jobb att programera en kvartsbilsmodell. Sen att som du säger SKI... svårt att få loss dämparkurvor Sen kritiskdämping har jag aldrig blivit klok på vad man skall ha till
Eller är det någon som får ut något av understånde???? x-axeln är dämparhastighet. y-axen. 1=kritiskdämpning Detta är ett hörn som är rätt just avdämpat. [/quote]
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Jag tycker TechTips:en på http://optimumg.com/ är intressanta (även i denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Johan Lekås |
||
|
Hade varit intressant med lite indata för ovanstående graf innan man försöker sig på en gissning.
Men ska man tro på ngt av det man försökt luska fram här och där så är det ganska (tom mer än ganska) tuff dämpning i lågfart på ovanstående setup. Även efter lågfartsområdet ligger kurvorna relativt högt känns det som. Att jag säger så kan oxå beror på att det säkert är ngn amerikan som sagt saker man lyssnat på för mkt (=mjukare setup) samt att "Herr Mentor" inte ritkigt är den som förespråkar just detta.
Du har inte korresponderande dämpargraf oxå så kan man nog säga än mer. För jag ger mig inte. Ett värde/% av kritiskt dämpning kan man ha nytta av, iaf som ett första antagande och startskott för att kunna gå vidare med senare. |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med Dämpar kurvor
|
3055 besök totalt |