Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18089 besök totalt |
Re:
Jag hade tänkt att hitta på någon egen lösning. Tror att det blir någon FAST lösning i bockad 3mm plåt. Jag tänkte börja måtta lite på det ikväll. Med lite tur så är det lika enkelt som i e30in med plant golv. Kommer nog att nöja mig med orginal bälten tillsvidare - för min del är det mest sidostödet jag vill förbättra. Mvh / Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Re:
Då måste jag bara kasta in hur jag gjorde, jag svetsade helt enkelt ihop lite 6x60mm plattjärn till en ram som jag sen då passade in i originalhålen, sen borrade jag och gängade 4st M8 för glidskenor, beror ju på hur lång man är sen då om man kan göra på samma sätt utan att ha glidskenor, summan för detta blev då ett underrede som bara blev 2.6cm högt inklusive glidskenorna då, trots det tycker jag att jag sitter för högt i e36:an ändå, takluckans fel visserligen. Blev längre än planerat det där. För att återgå till tråden då. Ska bli kul att se vart detta projekt bär iväg! Var själv på g att sälja allt till mitt e30 projekt och även bruks e36:an för att kunna köpa M3, men det blev inte så, men jag har lika mycket längtan i ögonen varje gång jag klickar på en tråd om en M3 e36 ![]() Lycka till! och föresten så satt BTG:s gamla fälgar som en smäck ![]() _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Efter mycket måttande och provsittande så sitter stolarna på plats lite provisoriskt. Del blir iaf vinkeljärn i 3mm plåt ca 50x130. Alla punkter sitter på samma höjd och med samma kryss mått så det underlättar ju lite iaf.
om ni tänkt att montera era stolar fast så går det ganska smidigt att få i dom. Det som tar tid är att få fram vart man vill ha dom för att sitta bäst. Jag hade först tänkt att behålla baksätet men jag tror det ryker också, det blir ju oandvändbart iallafall. - Det kanske blir 4/6 punktsbälten ändå. ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Lite bilder. Inte klart ännu. Jag tänkte kapa ur lite i plåtarna så dom blir lite snyggare och lättare + att dom ska in på pulverlack.
![]() ![]() Jag har även demonterat bromsarna för renovering samt fjäderbenen ifram för montering av camberplattorna. ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Hej Mattias.
Blev ju fint det där! Hittade du en körställning som funkar både till vardag och fest ? Själv vill jag krypa ganska nära vid bankörning. Särskilt om det inte är teleskopratt. Kanske inte aktuellt för dig.. ,men jag undrar om det finns skjutbara underreden med sån ställmån att kidsen kan smita in i baksätet...?hmm Det ser ju nämligen väldans bra ut med två riktiga stolar. ![]() ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Jag kanske får göra en lite finjustering efter första provkörning i vår. Svårt att torrköra med rätta känslan
![]() Det finns justerbara underreden att köpa här : http://rallyimport.jetshop.se/ShowPr Nackdelen med dessa är väll att stolen kommer högre men det beror ju på hur lång man är. Ja det är tjusigt med två stolar!!! Desutom är det en väldig viktskillnad mot orginalen. Mvh / Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Dom glidskenorna jag har bygger som sagt ca 2cm, man kan teoretiskt sätt skjuta fram stolen såpass långt att nån kan smita in bakom, MEN stolen tar i mittkonsolen, så har man inte den kvar går det
![]() Jag är förövrigt 187cm lång och har taklucka, får precis plats med MC hjälm på skallen, 1cm tillgodo kanske. _________________ Viktor Starkman |
||||||||
Måste passa på att rikta ett stort tack till Samuel på Millway för blixt snabb leverans av nya hylsor till mina topplager.
När jag skulle montera lagrena så märkte jag att jag bara hade hylsor för 16mm stötdämpare. Beställning vid lunch på måndag innan julafton och leverans dagen efter. Kanon ![]() För övrigt så har oken blästrats och ska lackas till helgen. Väntar på lev av repsatser samt stålomspunna slangar för att kunna få bilen på hjul i igen. Baksätet är urmonterat och kommer nog ersätta med en matta. Har dock lite problem med att få ur nackstöden. Någon som vet hur man går tillväga i en e36coupe??? Ett stycke ratt är beställt också ja. Det blev en Sparco R325 i mocca med 95mm djup. ![]() God fortsättning // Mattias _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Hej!
Ett litet tips angående styrning, byt till en mindre ratt så blir det bättre! Är ju nästan som en bussratt som sitter i original.. dessutom väger den en hel del, som att sitta och vrida på ett gigantiskt svänghjul! En mindre och lättare ratt förbättrar känslan en hel del (om du är villig att skippa airbagen :-) _________________ Samuel Hermans Projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833 http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=12172 |
||||||||
Re:
Misstänker att Sparco 325 är 325mm i diam. Mindre bör man nog inte ha. Blir nog riktigt bra med det ökade djupet också ![]() MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Re:
Diam på denna ratt är 350mm. Hoppas det blir lagom. Det blir fint att kunna flytta tillbaka stolen lite med hjälp av rattdjupet iom att man är 190cm lång. ! Nu har jag äntligen börjat återmontera lite prylar på bilen. Fjäderben med nya topplager. ![]() Nyrenoverade bromsok ![]() Återmonterat på bilen tillsammans med stålomspunna slangar. ![]() ![]() ![]() Till veckan ska bakbromsarna färdig ställas. Jag har även plockat bort växelspaken och alla stagen under för att byta bussningar så man får lite tightare lägen! ![]() ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Hur går det ? Ingen uppdatering på en månad...betyder det att det händer så mkt i garaget
att du inte hinner posta ? ![]() ![]() Förresten , har du kikat närmare på hur det blev med ratten ? Är det lagom med 95mm djup ? Krångligt att kravla sig förbi med fast stol ? Kan det vara vettigt med snap-off , eller skulle det vara överkurs ? MS// ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Re:
Hahaha, om det vore så väl. Nej dessvärre har det inte hänt så jätte mycket i garaget för min del. Mycket jobb och annat som tagit tid. Det som hänt sen sist är att ratten sitter på plats samt att bromsrana är klara som Holme säger. Dessutom har jag bytt alla bussningar till växellänkaget samt växelspaken- blev jätte skillnad. För min del känns ratten helrätt. Snapoff känns önödigt i mitt fall, känns inte svårt att ta sig i och ur. Dessutom tror jag det skulle bygga lite för mycket bakåt så att säga. Jag ser att du inte trappat ner på temot iallafall ![]() ![]() ![]() Nya ratten ![]() Nya spaken ![]() Lite nya bussningar mm. ![]() Den bakre bussningen till länkaget fyllde jag med limpistols lim så den blev ite hårdare. ![]() ![]() _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Re:
okej , hur mycket bygger din inkl nav ? 170 mm nånting kanske ? original är väl ca 110mm. Mätte på ett snap-off från Sparco idag , riktigt smuttigt.. Hur som helst tror jag att man skall ha i det närmaste plan ratt om man använder Snap-off. Jag tycker du jobbar på bra ![]() så det ska ju inte behöva bli så mkt mek ![]() ![]() MS// Ps intressant med länkagebussningar , får rycka lite i spaken imorrn för att se om min också är racklig.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Jag vet inte exakt vad den bygger men med plan ratt och snapp off så blir det nog lysande.
![]() ![]() Nu väntar jobb både lördag och söndag men under nästa vecka ska jag se till och få klart stolsfästena iaf. _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
Jag sökte efter sparco 325 på rejsa.nu och hittade den här tråden. Passande nog är jag också 190cm lång och har en E36 coupe (ingen M3, men nåt måste man ju ha att drömma vidare om..!).
Så nu undrar jag om det går att få ett mått av dig hur mycket längre bak ratten inkl. nav kommer motför original. Jag upplever att jag skulle vilja ha ratten kring 5cm längre bak än den är från fabrik. _________________ Erik Forsberg |
||||||||
Har du fått bort nackstöden bak? dom sitter med clips, har för mej att man måste ta dom under hatthyllan!
_________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack ![]() Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 |
||||||||
Re:
Det skiljer en del på olika nav. Jag har testat två olika från Luisi. Det senare har krockkorg och bygger lite mer. Med detta och en ratt med 35mm djup blir det ungefär som du vill ha det. Använder du ett gjutet nav utan krockkorg kan en 65-70mm ratt nog funka för dig. MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Re:
Jo efter lite pillande så hittade jag på det. ![]() Nu är bilen så gott som klar för start. Första evenemanget för iår blir Challenge på Lunda 25/4. Verkar bli många roliga bilar som deltar på lördag. _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 18089 besök totalt |