Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
lacka blocket, vilken färgtyp använder ni?
4978 besök totalt
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare

tänkte lacka blocket snart på dkw'n, färgtyp ideér? penselfärg, 2k billack eller nån sprayfärg?

ska vara tåligt mot det mesta så sprayfärg borde gå bort ganska fort?

Forshaga
Här sen Okt 2003

Hammarlack

Jag lackar mina motorer med sprey hammarlack heter Belton o finns på Colorama mm. det är bra finnich efter en så där 10-12 race !!

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

nädå... finns bra motorfärg på spray också

den som jag lade på... kommer förståss inte ihåg vad den heter...tog drygt ett dygn på sig att torka så att jag tordes pilla på blocket

tycker det gäller generellt på enkomponentsfärger: att ju längre tid den tar på sig att torka, desto hårdare/tåligare är den

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
får nog bli en penselfärg, tror det var corrostabil som hade nån bra "motorfärg" thumbs up

men tack för tipsen!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: lacka blocket, vilken färgtyp använder ni?

Lind4hl skrev:
tänkte lacka blocket snart på dkw'n, färgtyp ideér? penselfärg, 2k billack eller nån sprayfärg?

ska vara tåligt mot det mesta så sprayfärg borde gå bort ganska fort?

Gå till din järn- och byggaffär eller närmaste färgaffär och köp tex nordsjö pansarol eller liknande. Vanlig färg för pensling.

Välj tex en ljusare grå kulör så blir det ljust och trevligt när du felsöker och försöker komma på varifrån en oljeläcka kommer. Svart ser bra och original ut men gör felsökning jobbigare.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
smart tips! kanske skulle gå wild and crazy och måla blocket vitt thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Lind4hl skrev:
smart tips! kanske skulle gå wild and crazy och måla blocket vitt thumbs up

Hade undvikit vitt, gulnar lätt vid rejäl värmestrålning och ser lätt otroligt skitigt ut.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
hmm svårt detta. blir kanske grått då som du sa,

Göteborg
Här sen Feb 2003

Jag har en burk Corrostabil penselfärg, blanksvart samt en burk Hagmans värmefärg på spray som är matt. Jag vill helst ha mattsvart, samma som original. Men orolig för Hagmans håller sämre,

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Jag använder Hagmans mattsvarta värmefärg på sprayburk. Har nu klarat 3 isär/ihopmonteringar med blocket kört igenom motortvätten varje gång. Det har bara lossnat lite fläckar där jag slarvade lite med rengöringen.

Ljusa färger ser ju så oerhört skitigt ut på en gång.

Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Tack Niklas, då blir det att testa med Hagmans, med en ordentligt rengöring först. Du har inte använt någon grundfärg alls innan?

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

RS 1800 skrev:
Tack Niklas, då blir det att testa med Hagmans, med en ordentligt rengöring först. Du har inte använt någon grundfärg alls innan?

Nä jag slarvade lite och tog bara en stålborste och borstade bort den värsta rosten sen målade jag direkt på kvarvarande rost.

Citera
icemannen
Kalmar
Här sen Okt 2005

den bästa värmetåliga färg jag har prövat och jag har prövat nästan allihop hittills nämda...

Tycker jag är Plastic Paddings värme tåliga färg jäkligt bra och enkelt att få bra resultat med...
torkar med en gång vid vanlig rumstemp som vanlig spray färg gör (behöver inte härdas)

citerat ifrån ån återförsäljare "Värmebeständig färg som tål avfettningsmedel och bensin. Lämplig till ljuddämpare, motordetaljer, kaminer, utomhusgrillar och elradiatorer m m. Spray 400ml. SVART Motstår upp till 500°C. "

för tillfället motorbyggare (ford)
Citera
C

Här sen Feb 2003

Jag tycker att tvåkomponents billack har fungerat bäst för mig. Har fått både Plastic Paddings värme färg och Hammarlack från Hamerite att ändra färg. Tipsade en polare om tvåkomponents bilack på ett tips jag fått och det har hållit i ett par år nu. Klarade även av strålningen av obehaldlat rostfritt grenrör med avgastemperaturer upp emot 945 grader i Appelgrens bänk, och där går motorerna riktigt hårt ska jag berätta. Ingen gulning av färgen alls.

mvh C

tumic
Sundsvall
Här sen Feb 2008

"broms oks färg" står på förpackningen att man kan använda som motor färg, och bromsoken blir ju varm dom med. Fins i många fina färger jag ska nog köra lila block nästa gång.

Renault Clio 1.8 16V -92
Renault Clio 1.8 16V -91
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

precis som c skriver så fungerar vanlig 2-komponents lackfärg perfekt!

Kan lova att samma färg även funkar på bromsok...jo, även i exempelvis super stage, inga missfärgningar, inga släpp...ser kalasfint ut fortfarande...men kanske inte att rekommendera för bankörning varv efter varv efter varv.....vad vet jag!? fast det har jag iofs också testat så....

Ljust av praktiska skäl, helt klart, underlättar vid läcksökning & dyligt....annars efter eget tycke!

mvh

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
drzero
gävle
Här sen Feb 2004

pulverlack funkar bra för mig

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Battleshipgrey är snyggt, 2-komp har jag använt.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Skruva banåkabil
4978 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande