| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Snabbt och välbyggt elektroniskt gasspjäll sökes
|
3013 besök totalt |
|
Har lite funderingar på att skippa min kärvande gaswire och lösa detta med progressiv trottel, tomgångsreglering, total strypning vid gassläpp, kompensation för fördröjningen i plenumet mm, genom att köra elektroniskt spjäll. Har kollat runt lite och det verkar ju sitta elektroniska gasspjäll på var och varannan nyare bil med lite mer avancerat motoralternativ nu för tiden - så jag tänkte att då kanske det är en enkel, bra och inte alltför dyr lösning att köpa en färdig, beprövad konstruktion, istället för att bygga om ett mekaniskt spjällhus. Frågorna är då:
Vad kostar dessa? Hur snabba är de? Måste ju hänga med när man ger mellangas vid nedväxling... Hur tillförlitliga är de mekaniskt? Stegmotor (om det nu finns sådana som är snabba nog), DC-motor, med eller utan drivelektronik osv spelar inte så stor roll, även om det så klart underlättar om man slipper bygga drivmodul och programmera regulator. VEMS ska ju tydligen kunna hantera detta iofs, och jag funderar på att byta ändå för att få full kontroll över tändningen också. (Har MS + EDIS nu, och p g a EDIS-modulen kan jag inte döda tändningen som varvstopp och sådant.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
När man kollar runt lite verkar det ju som om just varianterna som sitter på Saab (9-3 och 9-5) och Volvo (rejäl bit med inbyggd elektronik) nästan är lite förbrukningsvara. Är just dessa två klena konstruktioner (verkar vara lägesgivarna som ger sig), eller är det ett allmänt problem...?
Nu är väl inte livslängden i min bil något problem i praktiken (ingen bruksbil), men i ljuset av detta känns det lite lurigt att betala några större pengar för begagnat. Nytt kostar ju iofs uppåt 3 papp, så får man ett bra pris lönar det sig kanske att chansa. Iaf, Bosch DV-E5 har jag hittat datablad på, och den är snabb (under 100 ms för hela rörelsen) och ser vettig ut. Någon som har erfarenheter? Vilka bilar sitter dessa på? _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
|
Re:
Jag har jobbat på en SAAB ÅF i tre år och har aldrig märkt att våra mekanisker bytte exceptionellt många spjällhus. Dvs. jag tvivlar att du kommer att få problem med ett sådant även om du plockar av den från en skrotad motor... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re:
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Spjällhusen på de tidiga Volvo-femmorna har det ju skrivits en del om, ja. Det jag inte har fått grepp om är om man verkligen löst problemet, och hur man i så fall identifierar den fixade versionen av spjällhuset.
Iaf; hittade ett gäng spjällhus från 9-3/9-5 på Bildelsbasen (tillverkarkod 9188186), och de ligger från 1500:- till en bit över 2000:-, oavsett ålder och mil... elkparts.com säljer dem nya för £258.75, vilket ju känns mer lockande i så fall, om man inte antar att livslängden är oändlig. Nåja, finns ju några alternativ iaf, och det är inga fantasisummor det handlar om.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3013 besök totalt |