| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
|
1, 2 >> 3951 besök totalt |
|
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
Har någon kört båda? Jag har bara kört den ena.... Vore skoj om någon med erfarenhet av båda kan beskriva hur de skiljer sig och vad som ev. är snarlikt. Båda svänger ju i "botten". Jag gissar att man i båda kan hålla väldigt hög fart genom botten men hur skiljer de sig? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Jag har kört i båda! :-) Fast Eau Rouge var då allmän väg så det blev inga högre hastigheter...
Detta svar gav dig ju absolut ingenting, förutom att jag fick stoltsera lite.
Minns du inte hur känslan var i GPL? (Grand Prix Legends för de oinvigda) Där kände man ju verkligen vart bilen ville! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
|
Varför jämföra?
Båda har sin tjusning! Passar på att stoltsera jag också... Har sett båda live, kört ena med bruksbilen och gått uppför den andra. Svårt att jämföra då... Vid Eau Rouge är VÄLDIGT brant (svårt att fånga på bild)... Jämför med läktaren i bakgrunden på denna bild... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Har inte kört nån av dem, men fråga mig i Juli igen, då har Jag kört bägge
Eau Rouge har Jag dock sett live och det är bokstavligt talat en VÄGG!!! Från hårnålen La source så dippar det starkt neråt, för att bottna i Eau Rouge och stiga brant, brant upp mot Radillion. GP2-bilarna trycker ut en hel del olja ur motorn i Eau Rouge, det blir ganska feta rökpuffar från dem. När Jag besökte Spa så visste Jag att ER skulle vara brant, men när man väl ser det så är det löjligt. Det ÄR en vägg! |
||||
|
Har bara kört den ena. Dock har jag har varit vid Eau Rouge och kikat ett par gånger. Första gången man upplever det om man går från La Source nerför backen mot Eau Rouge ser "väggen" upp mot Radillion, som det sagts i tidigare tråden, helt overklig ut.
Allt man ser är en asfaltvägg som ser ut att sluta med en barriär, sedan an jordvall och skog bakom...
Dessutom svänger det ju hit och dit. Måste vara extremt hårigt att hålla nere där i en kvick bil...
Jag kikade i mina bilder, men tyvärr har jag ingen som ger riktig rättvisa... |
||||
|
Kört båda, tycker inte vi ska jämföra dessa två... Skiljer sig så mycket...
Men två helt underbara partier på två helt fantastiska banor!
mvh Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||
|
Jag har också kört båda..och jag tycker nog visst att man kan jämföra dom..
Jag skulle vilja sammafatta dom som två fullständigt olika varianter av exakt samma sak. Eau Rouge/Radillion är en förfinad juvel med väldigt hög säkerhet, Fuchsröhre däremot är oslipad och ganska långt från säker.. Båda två bjuder på en upplevelse som är ganska svår att hitta någon annanstans. Är inte helt säker, men jag tror att kompressinon i Fuchsröhre upplevs som hårdare är den i Eau Rouge/Radillion. Mina däck bak gick i alla fall i skärmarna på båda ställena..plus en del andra ställen på Ringen.. ;-) Skärmarna är nu rullade bak så nu är man förberedd för nya tag.
Gärna en kommentar kring detta från dig Jimmy..
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||
|
https://rejsa.nu/im/_ringen/3-new_20
Fast den här är väl väldigt grov och inexakt....
Letar efter en på ER... _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Hemma har jag Autosports pärm med båda banorna i och där tror jag det anges hur brant det är. Eau rouge vet jag inte i huvudet men FX är väl 11% nerför och 9% uppför eller tvärtom.
Jag har bara kört den ena så jag kan väldigt lite tillföra i övrigt.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
även om principen kanske är samma för bägge partierna tycker jag de är VÄLDIGT olika. Ingången på Spa känns inte lika dramatisk då du ser kurvan långt i förväg och man upplever att man kommer in ganska flackt i ER (även om det så klart sluttar nedför). I FR är framförhållingen kortare och mer skymd, när man passerat under bron bär det ju liksom bara av utför och känslan är att man siktar på botten i ett långt smalt rör. FR är överhuvudtaget mycket trängre, mer skymd sikt, gropigare och ett lurigare avslut som kommer fort (speciellt om man ligger fel). ER kan iofs sluta i katastrof om man kommer fel in i sista knycken och försöker pressa tillbaka bilen i spåret. Men bortsett från det tycker jag inte ER är lika scary som FR, skön kurva och väldigt brant! Komprissionen tycker jag också är tydligare i FR.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||
|
Re:
Inressant, det var en av grejerna jag främst undrade faktiskt. I FR är den ju plötslig, kort och väldigt intensiv. KABONG! och så är det över. Typ...
Bra beskrivning av FR (som är den enda av de två jag kört)
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Hm, tittade i min pärm, men hittade ingen procentlutning om Eau Rouge. Men ingången beskrivs som: "Take a deep breath!"
Har också bara kört Rävgrytet, men har promenerat/klättrat parallellt med Röda vattnet. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
|
Har kört båda, tycker Ea Rouge känns "lugnare" eller rakare om man kommer in rätt... med den fart en glad amatör har dvs, typ 180-200 km/h (har för mig formel 1 bilarna håller ca 300 km/h där).
Fuchsröre är väl det ställe där jag varit skrajast, när man kommit alldeles för fort och drivit ut mot högerkanten och känt att "oh shit nu är jag nära kanten", tankarna börjar snurra på hur man ska ta sig hem från tyskland, osv ..
_________________ Henrik Troeng |
||||
|
OFFkeFF, kolla in GRC. De har track day på Spa 13-14:e Juli och en gång till i oktober. Jag ska dit i Juli
.
Engelska BookaTrack har också dagar på Spa, den första redan i slutet av Mars. Utan att ha kört vare sig Ringen eller Spa än, så måste Jag säga att Spa lockar mig hundra gånger mer. |
||||
|
Har väldigt assymetrisk erfarenhet av partierna, 600+ passager i rävhålet i många olika fordon under olika omständigheter mot ca 20-25 gånger genom ett regnvått Eau Rouge som passagerare i en GT3, men det här är mina reflektioner:
a) Ur teknisk synvinkel: Eau Rouge är det svårare och definitivt viktigare partiet. Det svänger skarpare i botten och höger-vänstern uppför backen är lurig, utgången är komplett skymd och bilen tenderar att bli väldigt lätt högst upp. RMA-instruktören sammanfattade problematiken ganska bra: "Eau Rouge is not the problem, Raidillon is. If you're going off, you're going off here and we can predict exactly on the meter where it's gonna happen". Jämför man sedan med Fuchsröhre så är det partiet ganska trivialt. Vänstersvängen i svackan är så svag att det går att hålla stumt hela vägen ner och genom svackan med i princip allt som säljs över disk idag. Oavsett om det är 230, 250 eller 270 med eller utan r-däck så spelar det ingen roll, kompressionen sätter sådant tryck på bilen att den sitter kvar på vägbanan. Problemet är snarare att bedöma bromspunkten rätt så farten tas ner i rätt mängd innan den efterföljande vänstern. I sammanhanget kan också nyktert konstateras att det inte är så viktigt med en herrejösses-fart genom vänstern eftersom man tar ner farten ytterligare strax därefter in i Adenauer Forst medan man efter Eau Rouge måste få med sig fart ut på Kemmelrakan. Eau Rouge tar hem en klar seger! b) Ur känslomässig synvinkel: Njaa, nog har man respekt för Eau Rouge men farten är ganska låg, 130-140 i blött och närmare 150 i fuktigt gör att det spontant känns som att det blir svårt att köra mkt fortare än 180-190 i torrt. Här framstår Fuchsröhre som ett helt annat djur. Medan man har respekt inför passagen av Eau Rouge så känns det mer som att man står vid porten till helvetet ovanför Fuchsröhres gap. "I som här inträden, låten hoppet fara"! 964 beskrev det bra tycker jag, bilen hoppar hit och dit och man siktar nödtorftigt på botten av ett långt smalt rör. Att det känns som att armcoräcket står 10 cm från banan i botten bidrar självfallet till upplevelsen. I denna kategori vinner Fuchsröhre hands down! Sammanfattning: Bansträckningen i sig talar för att Eau Rouge borde ge svettigast handflator, men istället är det den unika helheten av bansträckning, myt och (brist på) sikt som gör Fuchsröhre till det mentalt jobbigare partiet. Eller om vi säger så här: Den här killen må ha nerver nog att forcera Eau Rouge på detta vis, men hade han gjort samma sak i Fuchsröhre?
http://www.youtube.com/watch?v=_-hXj _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
|
Skillnaden mellan 1987 och 2002 genom den svängen
Nakajima 1987 http://www.youtube.com/watch?v=oxVpo Kimi 2002 http://www.youtube.com/watch?v=BW2df Är ljudet verkligen med här? Det låter inte som han släpper genom svängen överhuvudtaget? Varvräknarn droppar dock i botten? _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||
|
Re:
En dutt vänserbroms kanske för att stabilisera? Ser ju inte ut att vara helt korrekt med verkligheten den där varvräknaren?
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
I väntan på ett testförarjobb kanske du skall söka till en motortidning Dr. Eick?
Prosa på högsta nivå!!
Kimis passage måste vara med vänsterbroms. Jag kommer ihåg när Vilde Ville (Jaques Villenueve) slagit vad med Frank Williams om att han kunde hålla fullt genom ER. Jag tror han skrotade två chassien innan FW sade att det fick räcka. Till saken hör att JV enligt telemetrin höll fullt i ER men inte klarade Raiddillon.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
|
1, 2 >> 3951 besök totalt |
