| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
|
<< 1, 2 3951 besök totalt |
|
Re:
Hittade fler passager på youtube med F1'or, det låter som de alla håller full mutter där igenom. Diverse standardbil-filmer, porsche etc verkar alla släppa av, eller ofta se ut att få problem därigenom, medan f1'orna bara "glider" igenom i stört tempo. Det behöver inte vara vänsterbroms, kanske bara några mm gasavsläpp. Skulle va kul att se telemetri därigenom, i någon video pratade de om att det var 5g i kompressionen, samtidigt som det var 4g i sida där igenom.. _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
||||||
|
Re:
om jag inte minns helt fel så var det väl Hamilton som inför förra säsongen sa något i stil med: -Nu när vi bara har V8:or har vi full gas ända från hårnålen ner genom Eau Rouge.. Full speta längs Kemmel ända bort till Les Combes, mao.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Re:
kuriosa Magnus, men jag körde sakta om dig på Essingeleden en tidig förmiddag i juli i somras när jag och en polare var på väg ner till just Ringen och Spa med min svarta 964. Vet inte om du minns det, men jag kände igen din M3. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
|
Som 6-faldig åskådare (F1 Spa) så låter det som om alla släpper i ER.
Låter inte som vänsterbroms utan som ett gas-släpp. Men som åskådare kan man höra mycket.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||
|
Re:
Nu är jag inte så mycket för att vara åskådare, men undrar om dagens F1'or går att ställa in chassimässigt så de kan hålla fullt genom FR
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Som Pär skriver är F1:or "som håller fullt" inte jämförbara med varandra annat än i samma säsong. Slicks har kommit och gått (och kommer åter!!
), downforcens inverkan har varierat samt att antispinnet kommit och gått (tack o lov!!! ).
om jag minns rätt så var "hålla fullt eller inte"-diskussionen död när MH och MS fajtades 98 och 99. Alla höll fullt! Bilarna medgav det. När Mika i F1-historiens bästa omkörning tar Schumi håller han fullt! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
http://www.youtube.com/watch?v=GAmbI Vad tror ni om årets bilar då? Fullt eller anus? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
I år undrar Jag om de kommer att hålla stumt i Eau Rouge/Radillion. Man har minskat downforcen betydligt och de ökade mekaniska greppet spelar mindre roll i utgången av Radillion. Samtidigt så har man varvtalsmaxat på 18.000 i år, vilket ska ge runt 700hkr och Jag undrar om det är just i Eau Rouge man kommer att trycka på KERS-knappen
Snarare efter utgången av Radillion, alltså uppför Kemmelrakan, för att få max speed inför Le Combes.
|
||||||
|
Jag har sett flera F1 lopp live och vet att det går fort, men när jag körde på Spa och sen såg loppet på TV några veckor senare fick jag verkligen perspektiv på hur fort de kör. Efter den sista tvära höger kurvan är det som ni vet ett långt snabbt parti bort till chikanen innan mål. Mitt på är det en svag vänster som ser ofarlig ut på TV och där håller de i princip stumt. Där var jag tvungen att släppa med min bil trots att jag antagligen körde hälften så fort, men med bra chassie och R-däck. då fattar man vilket j-la grepp det är i dom där bilarna.
_________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
|
om jag hängt med rätt så (med gatbilar med r-däck och rätt spårval) så är sido-G betydligt större i ER än i FR?
och (lite mer osäker) vertikal-G är kortare men kraftigare i FR än i ER? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Det är svårt att fatta hur överlägsna F1-bilarna är allt annat, tills man sett dem live.
Porsche Cup och Safetycar hjälper en att få lite perspektiv på plats. Bernt M pressar fullt och är ändå hopplöst efter. om man står mellan La Source och Eau Rouge och ser bilarna försvinna över Radillionkrönet, DÅ inser man vad en F1:a går för. Det är ett par blinkningar från ingång Eau Rouge till utgång Radillion, ca 300 in, 290 ut. Porscharna kör ca 180-170 som jämförelse. Och de ligger säkert inte slickade vid asfalten ut ur Radillion
Grymt stor skillnad är det också i dubbelvänstern Pouhon. Det sluttar brant nerför, innan det viker vänster-vänster. F1:orna tar den i ett svep och det går FORT där. Ursäkta OT, men Spa gör mig väldigt upphetsad
|
||||||
|
Re:
Blanchimont? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Re:
Japp. Jag såg dem på Hockenheim i somras och deras fart är en 4:e dimension...
Mayländers 4-hjulsdriftande med F1:orna på sparlåga bakom irrandes fram och tillbaka för att hålla liiite temp i däcken säger mycket om skillnaden. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
kan stämma men har tyvärr inte stenkoll på kurvorna på Spa. Men partiet jag menar är där Kimi började vobbla förra året och sen körde in i muren. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
|
Re:
Jag vet precis var du menar. Fick själv hjärtat i halsgropen just där mitt sista varv när jag var där i höstas. Det var efter det som jag rullade in i depån och konstaterade att det nog var bra för den gången..
Hade då bränt nästan 3 fulla tankar soppa och det får man väl vara nöjd med.
_________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
|
Var och körde på Spa för första gången i höstas och måste säga att med en hyffsat snabb gatbil så upplever jag inte alls ER lika dramatisk som FR!
ER har ju helt andra avåkningszoner än vad man har i FR.
om man vill kan man ju tom nästan gena rakt fram över curbsen i ER Att det sedan går fortare i FR än i ER(med jämförbar bil) gör ju inte saken sämre!
ER är viktigare att köra rätt och fort eftersom den åtföljs av en så lång och seg uppförsbacke. Den är väl lite av ringens Bergwerk. Jag tyckte Spa var kul och vi hade en fantastiskt solig och torr dag med massvis av körning. Men IMo kan inte Spa på något sätt jämföras med Nordslingan som i mina ögon är "sju resor" mer utmanande!
Men jag kör nog för sakta för att uppskatta Spa fullt ut...
Har ni en chans att på Spa så ska ni självklart ta den!!! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
|
<< 1, 2 3951 besök totalt |