Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
<<   1, 2
3951 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

BTG skrev:
I väntan på ett testförarjobb kanske du skall söka till en motortidning Dr. Eick?
Prosa på högsta nivå!! thumbs up

Kimis passage måste vara med vänsterbroms.
Jag kommer ihåg när Vilde Ville (Jaques Villenueve) slagit vad med Frank Williams om att han kunde hålla fullt genom ER. Jag tror han skrotade två chassien innan FW sade att det fick räcka.
Till saken hör att JV enligt telemetrin höll fullt i ER men inte klarade Raiddillon.

Hittade fler passager på youtube med F1'or, det låter som de alla håller full mutter där igenom. Diverse standardbil-filmer, porsche etc verkar alla släppa av, eller ofta se ut att få problem därigenom, medan f1'orna bara "glider" igenom i stört tempo.
Det behöver inte vara vänsterbroms, kanske bara några mm gasavsläpp. Skulle va kul att se telemetri därigenom, i någon video pratade de om att det var 5g i kompressionen, samtidigt som det var 4g i sida där igenom..

Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Re:

OFFkeFF skrev:
..F1'or, det låter som de alla håller full mutter där igenom..

om jag inte minns helt fel så var det väl Hamilton som inför förra säsongen sa något i stil med:
-Nu när vi bara har V8:or har vi full gas ända från hårnålen ner genom Eau Rouge..
Full speta längs Kemmel ända bort till Les Combes, mao.. thumbs up

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
*

Här sen Okt 2008

om Jag inte minns fel så är det F1 cirkusens längsta sammanhängade fullgasparti, nu när Hockenheim är omskuren.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Christian Eick skrev:
massa jätteintressant

Spa ligger sedan länge högt på min vill-prova-lista thumbs up

Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Christian Eick skrev:
massa jätteintressant

Spa ligger sedan länge högt på min vill-prova-lista thumbs up

kuriosa Magnus, men jag körde sakta om dig på Essingeleden en tidig förmiddag i juli i somras när jag och en polare var på väg ner till just Ringen och Spa med min svarta 964. Vet inte om du minns det, men jag kände igen din M3.

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Som 6-faldig åskådare (F1 Spa) så låter det som om alla släpper i ER.
Låter inte som vänsterbroms utan som ett gas-släpp.
Men som åskådare kan man höra mycket.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Nillet skrev:
Som 6-faldig åskådare (F1 Spa) så låter det som om alla släpper i ER.
Låter inte som vänsterbroms utan som ett gas-släpp.
Men som åskådare kan man höra mycket.

Nu är jag inte så mycket för att vara åskådare, men undrar om dagens F1'or går att ställa in chassimässigt så de kan hålla fullt genom FR

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

OT
964 skrev:
...
Jo minns faktiskt
/OT

Stockholm
Här sen Nov 2002

Som Pär skriver är F1:or "som håller fullt" inte jämförbara med varandra annat än i samma säsong. Slicks har kommit och gått (och kommer åter!! ), downforcens inverkan har varierat samt att antispinnet kommit och gått (tack o lov!!! ).

om jag minns rätt så var "hålla fullt eller inte"-diskussionen död när MH och MS fajtades 98 och 99. Alla höll fullt! Bilarna medgav det.
När Mika i F1-historiens bästa omkörning tar Schumi håller han fullt!
http://www.youtube.com/watch?v=GAmbIdwcmSo&feature=related

Vad tror ni om årets bilar då? Fullt eller anus?

Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Exakt samma spårval som jag genom Pouhon..nåt man gör rätt i alla fall..
Men förutom det så var det inte mycket som var lika.. he-he

Citera
*

Här sen Okt 2008

I år undrar Jag om de kommer att hålla stumt i Eau Rouge/Radillion. Man har minskat downforcen betydligt och de ökade mekaniska greppet spelar mindre roll i utgången av Radillion. Samtidigt så har man varvtalsmaxat på 18.000 i år, vilket ska ge runt 700hkr och Jag undrar om det är just i Eau Rouge man kommer att trycka på KERS-knappen Snarare efter utgången av Radillion, alltså uppför Kemmelrakan, för att få max speed inför Le Combes.
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003

Jag har sett flera F1 lopp live och vet att det går fort, men när jag körde på Spa och sen såg loppet på TV några veckor senare fick jag verkligen perspektiv på hur fort de kör. Efter den sista tvära höger kurvan är det som ni vet ett långt snabbt parti bort till chikanen innan mål. Mitt på är det en svag vänster som ser ofarlig ut på TV och där håller de i princip stumt. Där var jag tvungen att släppa med min bil trots att jag antagligen körde hälften så fort, men med bra chassie och R-däck. då fattar man vilket j-la grepp det är i dom där bilarna.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
om jag hängt med rätt så (med gatbilar med r-däck och rätt spårval) så är sido-G betydligt större i ER än i FR?

och (lite mer osäker) vertikal-G är kortare men kraftigare i FR än i ER?

Här sen Okt 2008

Det är svårt att fatta hur överlägsna F1-bilarna är allt annat, tills man sett dem live.
Porsche Cup och Safetycar hjälper en att få lite perspektiv på plats. Bernt M pressar fullt och är ändå hopplöst efter.
om man står mellan La Source och Eau Rouge och ser bilarna försvinna över Radillionkrönet, DÅ inser man vad en F1:a går för. Det är ett par blinkningar från ingång Eau Rouge till utgång Radillion, ca 300 in, 290 ut. Porscharna kör ca 180-170 som jämförelse. Och de ligger säkert inte slickade vid asfalten ut ur Radillion
Grymt stor skillnad är det också i dubbelvänstern Pouhon. Det sluttar brant nerför, innan det viker vänster-vänster. F1:orna tar den i ett svep och det går FORT där.

Ursäkta OT, men Spa gör mig väldigt upphetsad
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

964 skrev:
Jag har sett flera F1 lopp live och vet att det går fort, men när jag körde på Spa och sen såg loppet på TV några veckor senare fick jag verkligen perspektiv på hur fort de kör. Efter den sista tvära höger kurvan är det som ni vet ett långt snabbt parti bort till chikanen innan mål. Mitt på är det en svag vänster som ser ofarlig ut på TV och där håller de i princip stumt. Där var jag tvungen att släppa med min bil trots att jag antagligen körde hälften så fort, men med bra chassie och R-däck. då fattar man vilket j-la grepp det är i dom där bilarna.

Blanchimont?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Måns Wilke skrev:
Det är svårt att fatta hur överlägsna F1-bilarna är allt annat, tills man sett dem live.
Porsche Cup och Safetycar hjälper en att få lite perspektiv på plats. Bernt M pressar fullt och är ändå hopplöst efter.

Japp.
Jag såg dem på Hockenheim i somras och deras fart är en 4:e dimension...
Mayländers 4-hjulsdriftande med F1:orna på sparlåga bakom irrandes fram och tillbaka för att hålla liiite temp i däcken säger mycket om skillnaden.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Re:

Sörpan skrev:
964 skrev:

Blanchimont?

kan stämma men har tyvärr inte stenkoll på kurvorna på Spa. Men partiet jag menar är där Kimi började vobbla förra året och sen körde in i muren.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Många här på Rejsa som kört FR. Men väääääldigt få som kört ER tydligen Jag vill gärna prova och säkert många fler med mig

Södra Sverige
Här sen Apr 2005

Re:

964 skrev:
Sörpan skrev:
964 skrev:

Blanchimont?

kan stämma men har tyvärr inte stenkoll på kurvorna på Spa. Men partiet jag menar är där Kimi började vobbla förra året och sen körde in i muren.

Jag vet precis var du menar.
Fick själv hjärtat i halsgropen just där mitt sista varv när jag var där i höstas.
Det var efter det som jag rullade in i depån och konstaterade att det nog var bra för den gången..
Hade då bränt nästan 3 fulla tankar soppa och det får man väl vara nöjd med.

Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Var och körde på Spa för första gången i höstas och måste säga att med en hyffsat snabb gatbil så upplever jag inte alls ER lika dramatisk som FR!

ER har ju helt andra avåkningszoner än vad man har i FR.
om man vill kan man ju tom nästan gena rakt fram över curbsen i ER

Att det sedan går fortare i FR än i ER(med jämförbar bil) gör ju inte saken sämre!
ER är viktigare att köra rätt och fort eftersom den åtföljs av en så lång och seg uppförsbacke.
Den är väl lite av ringens Bergwerk.

Jag tyckte Spa var kul och vi hade en fantastiskt solig och torr dag med massvis av körning. thumbs up
Men IMo kan inte Spa på något sätt jämföras med Nordslingan som i mina ögon är "sju resor" mer utmanande!

Men jag kör nog för sakta för att uppskatta Spa fullt ut...

Har ni en chans att på Spa så ska ni självklart ta den!!! thumbs up

Allmänt banåkaforum
Fuchsrörhe - vs - Eau Rogue
<<   1, 2
3951 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande