| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hartge-monster > banåka-(dis)-orienterade eller inte?
|
1079 besök totalt |
|
Hartge-monster > banåka-(dis)-orienterade eller inte?
Hartge har ju byggt ett antal minst sagt håriga BMW-bilar. Standardupplägget ta-en-skitstor-motor-och-kläm-in-i-mindre-bilmodell-än-tänkt. Att de sätter in "för" stor motor kan ju teoretiskt ibland ge framtunga tungfotade bilar, men de större motorerna är ibland kortare och inte mycket tyngre. Är det någon som har erfarenhet/kunskap om Hartge bygger bilar som gillar banåka eller om det mer är autobahn-monster? _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re: Hartge-monster > banåka-(dis)-orienterade eller inte?
Har läst i gammla Auto tuning om div Hartge monster ( M3 E30 varianter ) men minnet är dåligt , så kolla om tidningarna finns på vinden hos nån . http://www.m5board.com/vbulletin/gtb _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
|
Här stod det en hel del om senaste 3-serie med V10'an från M5
http://www.edmunds.com/insideline/do Men om den svänger bra fortfarande är inte helt solklart. De var nöjda men det är en amerikansk artikel tor jag... _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Halv-OT, eftersom jag antar att detta handlar om BMW...
I alla fall, lite Kuriosa: Hartge hade mer än ett finger i maskineriet när Renault i början på 90-talet tog fram Safrane Biturbo (dubbla KKK-snurror, 270hk, AWD aktiv fjädring etc). Renault skickade bilar till Irmscher och Alpine A610-motorer till Hartge för ombyggnad. Bilarna slutmonterades sedan hos Irmscher. Bilen var faktiskt lite före sin tid. Ingen sportbil, mer ett landsvägslok. (Vi bilintresserade svenskar vet ju att franska bilar alltid är totalt värdelösa, men denna var (ungefär som de Dieppe-byggda RS-Renaulterna) faktiskt helt ok kvalitetsmässigt.) Kan dock tänka mig att Safrane Biturbon är tämligen värdelös som trackdayvapen. Passar nog 100ggr bättre på Autoroute de soleil.
|
||
|
Kul info!
Hartge verkar inte ha några mentala spärrar iaf
Från artikeln jag länkade till: "M5 Engines 'R Us Ex-racer Herbert Hartge has made his trade from transplanting big engines into small BMWs since the 1970s, when Formula 1 world champion Keke Rosberg drove one of his M5-engined E30s on his days off. Since then, Hartge has put the M5 engine into more or less everything with a Roundel badge with predictably explosive results." _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Kul kring BMW's lilla 1-serie:
Hartge BMW 135i Club Sport (inte megamotor) http://www.europeancarweb.com/featur Kunde inte se om de fixat en "riktig" diffbroms på den? o sen härlig galenskap, M5 V8 i lilla BMW 1-serie: http://www.europeancarweb.com/featur _________________ Magnus Thomé
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hartge-monster > banåka-(dis)-orienterade eller inte?
|
1079 besök totalt |
